Bukefalos 28 år!

Hundrasexperter

R

roslagen

Håller på att försöka klura ut vad min nya hund är för ras/er. Bild kommer....

På ett sätt påminner huvudet om en am-staff, men ändå inte. Bred skalle men ser inte "mongolid" ut som en pit-bull ex gör...

Färgmässigt ser hon ut som en dobberman, rottweiler, svart med brunt i.

Hon älskar att apportera, bär pinnar flera mil om så skulle, påminner om min labbe jag hade tidigare.

Gräver även efter sork och annat under mark/snöytan.

Bröstkorgens djup och snabbheten påminner om en vinthund.

Mankhöjd cirka 54cm.

Självklart är det jättesvårt att klura ut vad det är för ras men vad vet ni andra om exempelvis am-staff och apportering? Apporterar de pinnar och annat med en labbes envishet? Min andra hund är inte alls lika intresserad av att varken apportera eller gräva efter sork...

Vilka raser har den karaktäristiska rottweiler och dobbermanteckningen i svart med lite brunt i?
 
Sv: Hundrasexperter

Är det verkligen ingen som vet något om dessa raser?
fjant-003.jpg
 
Sv: Hundrasexperter

roslagen skrev:
På ett sätt påminner huvudet om en am-staff, men ändå inte. Bred skalle men ser inte "mongolid" ut som en pit-bull ex gör...

Så kan man ju också utrycka sig... :crazy:


Förövrigt så är det är ofta väldigt liten skillnad utseendemässigt på en Amstaff och en Pitbull.

Pitbull:
pitbull.JPG


Amstaff:
amstaff.jpg
 
Sv: Hundrasexperter

Nu var ju inte skillnaden mellan en am-staff vs. pitbull det jag efterfrågade utan mer generell info om vad olika raser ägnar sig åt...
 
Sv: Hundrasexperter

jag tror din hund är blandnig av rottwieler och bordercollie,
eller schäfer/rottweiler eller gordonzetter/rottweiler.
 
Sv: Hundrasexperter

ser precis ut som min kompis vovve. å låter som om dom är rätt lika oxå
hennes hund är rottis/pitbull
 
Sv: Hundrasexperter

måste bara fråga varför du tycker att en pitbull ser mongo ut??
och är det rena pitbulls du snackar om då, eller är det dessa pitbull korsningar som vi har i sverige (finns renrasiga oxå, men dom är tyvärr inte så många) skillnaden kan ju vara VÄLDIGT stor
 
Sv: Hundrasexperter

En pitbull har lite sneda ögon och om man kollar på dem framifrån så tycker jag att de ser lite mongolida ut. För mig är inte det något negativt.

Har du inget kort på din kompis hund? Jag blir ju jättenyfiken.

Det som är med min tjej ( som inte är så pigg på att bli fotad ) är att hennes bröstkorg är så väldans vinthundsdjup, men hon är något högre än en whippet.
WHIPPET.jpg


Färgen är ju som sagt rottweiler, dobberman men hon är mycket mindre än bägge dessa raser
ROTTWEILER.jpg


Huvudet påminner mycket om en am-staff men de bilder man hittar på nätet består ju oftast av utländska hundar med kuperade öron :crazy: vilket förtar helhetsintrycket då man ska jämföra. Den här jycken är väldigt lik min hund förutom då bröstkorgens utformning....

Förvirrande och svårt detta.
 
Sv: Hundrasexperter

pitbulls kan ha väldigt djup bröskorg. speciellt de sk pitbull som man så ofta ser i sverige.

sen finns det ju många raser som har black n tan teckningen..
bla. A. Dachsbracke, Beauceron, Black n Tan coon, chihuahua, cocker spaniel, pincher, gordon, tax, tysk jaktterrier mfl..

många arbetande hundar gillar att apportera. rotweiler är ju en sådan, likaså pitbull.

jaktinstinkten finns hos alla hundar, oavsett ras. och vilken hund gillar inte att jaga små pipleksaker som gömmer sej i hålor i marken

vart kommer hunden ifrån?
 
Sv: Hundrasexperter

Tack för alla raser du tipsat om, ska kolla upp dem när jag kommer hem från fjällen :D

Hunden kommer från stockholmsområdet om det var det du menade....

Men menar du att en pit-bull kan ha en sådan djup bröstkorg och uppdragen mage så att den liknar en whippet?

:D
 
Sv: Hundrasexperter

roslagen skrev:
Vilka raser har den karaktäristiska rottweiler och dobbermanteckningen i svart med lite brunt i?

Massor! Black & tan finns t.ex. hos spaniels (t.ex. cocker, amerikansk cocker, engelsk springer - då alltid tillsammans med vitt), vinthundar (t.ex. borzoi - i kombination med vitt, afgahn, saluki), diverse stövare tror jag, sennenhundar (i kombination med vitt), pinschrar o.s.v.

Dessutom finns b/t-anlaget hos raser där vi kanske inte förväntar oss att finna det, t.ex. pudel. Detta talar man dock tyst om, för det är inte godkänt. Men det finns pudlar som är b/t.

Jag har dessutom sett en blandras mellan någon stövare och irländsk röd setter som är b/t. Eftersom anlaget måste komma från båda föräldrarna betyder detta att irländska settrar har anlag för b/t, men eftersom de alltid är röda syns inte det. Anlaget syns ju bara på svart grundfärg.

Så tyvärr ger inte färgen så stora möjligheter att gissa rasen.

Indy
 
Sv: Hundrasexperter

Det vore bra om du hade en annan bild på din hund, där man ser hur hela kroppen ser ut.

Vet du ingenting om hunden? Inte ens vilken ras mamman är?
 
Sv: Hundrasexperter

Din hund ser ut precis som min, han är ca 60 cm hög, har VÄLDIGT djup bröstkorg (som du skrev - vinthundsliknande), är snabb som vinde och har ganska bred skalle. Han älskar att gräva efter sork han med, mycket och ofta, bär gärna runt på sina leksaker, bland annat ett bildäck!

Rasen är rottweiler/dobermann.
 
Senast ändrad:
Sv: Hundrasexperter

Min kompis har en Am staff och hon är mkt bärande och apporterande. Hennes pinnar är heliga!!!

Rottis-färgen är mkt stark och slående. Brorsans rottis gillar att gräva stooora hål och har mkt jakt i sig.

Eftersom det även fanns förslag på schäfer och jag är lycklig ägare till en sådan så kan jag förmedla att:
Han älskar allt med fart i, gärna med inslag av vatten och smuts. Mkt kvick. Bärande, apporterande, sökande, jagande mm mm

Vår andra schäfer är lat och stillsam, tycker inte att något ansträngande är kul.... :D
 
Sv: Hundrasexperter

Om HELA hunden någon gång kunde vara still och FASTNA på bild skulle det krylla av profilbilder, framifrånbilder, bakifrånbilder, ovanifrånbilder och underifrånbilder men MONSTRET :love: fastnar inte på bild så bra, den är snabb som en vessla.

Hon fyller två nu i februari och jag har haft henne sedan mellandagarna, en omplaceringshund så därav den mycket knapphändiga infon. :p
 
Sv: Hundrasexperter

Jag börjar mer och mer gissa på dobberman/am-staff!
 
Sv: Hundrasexperter

Min andra hund lär vara hälften schäfer, han tycker det är skitfånigt att hämta pinnar, gräver bara hål i marken i rabatter eller om någon annan gräver, då hjälper han gärna till :D han tycker mest om att springa fort som vinden över öppna fält och eventuellt sätta fart på Harald Hare som får skubba benen av sig...... :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp