Bukefalos 28 år!

Hur är den käcka unga kvinnan i arbetslivet?

Icehorses

Trådstartare
Nu sitter jag och tänker och tänker och känner att jag behöver lite input för att inte bli deppig. Jag är i jobbsökartagen. Jag är kompetent och duktig, har en bra tjänst idag men vill utvecklas mer. Mitt stora problem är min personliga image - jag vet inte hur jag ska vara, för att jag är en ung kvinna! Jag ser på mina killkompisar som söker jobb samtidigt. Typiska I E:are, driftiga till tusen. Extremt socialt kompetenta. Käcka och roliga, väluppfostrade men tar för sig. Har en fin framtida karriär i sikte. Putsade trimmade frisyrer och slätrakade, välstruken skjorta, putsade och en enkel kavaj så ser dessa unga män typ drop dead gorgeous ut och tycks vara arbetsmarknadens gullegrisar. JAG VILL VARA DEM! Men jag är kvinna. Vad är den kvinnliga motsvarigheten? Hjälp!
 
Inte för att jag har någon aning om vad "I E:are" är för nåt... Men driftig, socialt kompetent, käck, rolig, väluppfostrad och att ta för sig är väl inga manliga attribut? Det kan väl du som kvinna vara lika bra?

Den kvinnliga motsvarigheten borde väl också vara hyfsat välklätt. Jag tänker mig typ ett par finare jeans eller andra lite snyggare byxor, som inte är festbyxor. Eller en kjol som inte är kort-kort. Och en vardagsfin blus eller skjorta. Och så kanske en cardigan, en kavaj, en finstickad tröja... Eller också en "buisness casual" klänning. Och både skor och frisyrer finns det också massor av olika som passar bra.
Det är ju roligare att vara kvinna eftersom det då är mer socialt accepterat att variera sin stil så :bump: Männen "måste" ha skjorta, vanliga skor, kavaj. De har sällan samma möjligheter att variera sig, jag vet bara vilket ståhej det blev när en busschaufför valde kjol en varm sommardag eftersom alternativet var långbyxor. Och det blev riksnyhet för att busschauffören var man O_o
Sånt slipper vi kvinnor oftast!
 
@_Charlotte_
I. E = civilingejör industriell ekonomi, aka VD-linjen.

@Icehorses
De sociala attributen (käck, rolig, väluppfostrad, tar för sig) är ju absolut inget som är typsikt manligt, däremot kan det vara så att du behöver utveckla dessa sidor hos dig själv.
Vad gäller kläder är det svårare (tycker jag), kostym är så enkelt och snyggt. Jag skulle ändå köra på pennkjolar, skjortor, kavajer och pumps. Enkla klänningar. Scarf kan vara supersnyggt om det inte är för tantigt gjort. Handväska av god kvalitet. Vältrimmat hår kan man ju absolut ha som kvinna - uppsatt funkar alltid bäst och ser mest välvårdat ut tycker jag. Manikyr kanske? Diskret och lätt make. Enkla, sobra smycken i mkt begränsat antal, kanske bara klocka och örhängen.

Ovanstående är min högst personliga åsikt och ska ju egentligen spela noll roll för arbetsinsatsen vare sig man är kvinna eller man. Men jag förstår vad du menar; jag upplever ofta att det är svårare att vara extrem välklädd (utan att det ser stelt ut) som kvinna. Det viktigaste tror jag är god kvalitet - inte pråligt - vilket syns och ger ett snyggt helhetsintryck.
 
Ovanstående är min högst personliga åsikt och ska ju egentligen spela noll roll för arbetsinsatsen vare sig man är kvinna eller man. Men jag förstår vad du menar; jag upplever ofta att det är svårare att vara extrem välklädd (utan att det ser stelt ut) som kvinna. Det viktigaste tror jag är god kvalitet - inte pråligt - vilket syns och ger ett snyggt helhetsintryck.

Jag upplever att om jag går lika klassiskt som killarna gör blir det lätt tantigt. Mitt alternativ är att dra det lite mer trendigt (förutsatt att det inte är just östermalmsklassisk man vill vara, men det känns ofta lite lillgammalt om man är ung). Undviker pärlor och pumps, och kombinerar kavaj från G-star med herrklocka och jeans (kostym är klart överklätt i min bransch).

Det som i mina ögon andas framgång är just valet av kvalitet (välsittande, bra material, inget som blir statiskt, flygigt eller plastigt konstläder) och att stilen är mer genomtänkt än kopierad (vilket givetvis kan vara rakt av kopierat ändå).
 
Kavaj är galet snyggt! Finns ju dessutom massor med olika modeller. Ser lagom formellt och stiligt ut, går lätt att få både "snofsigt" och mer vardag. En välsittande kavaj är verkligen drop dead gorgeous på kvinnor!

Själv känner jag nästan tvärtom, jag hade aldrig anledning att klä mig stiligt. I mitt jobb är det arbetsbyxor och t-shirt som gäller (i svart dessutom, hej svettas ihjäl om somrarna!), allt annat är big no no. Det visade sig dessutom inte finnas speciellt mycket i liten damstorlek hos vår leverantör, så mina byxor och tröjor är av herrmodell och för stora. Smidigt att jobba i när man ska upp på stegar, tak och vindar.. För att inte tala om handskar!
Usch vad gnällig jag blev nu :p

Jag är, som säkert förstår, i en helt annan bransch. Men jag är rätt ensam som kvinna. Ofta när jag kommer ut till kund blir de ställda och undrar var teknikern är. Jag löser det genom att inte tänka på det. Jag kör på mitt race som serviceinriktad och proffsig. Det gör att jag står ut bland de andra, dels för att jag är tjej och dels för att jag ger ett proffsigt intryck. Jag vet vad jag gör och är inte rädd att visa det. Det är vad jag tror om framgång i arbetslivet.
 
Jag upplever att om jag går lika klassiskt som killarna gör blir det lätt tantigt. Mitt alternativ är att dra det lite mer trendigt (förutsatt att det inte är just östermalmsklassisk man vill vara, men det känns ofta lite lillgammalt om man är ung). Undviker pärlor och pumps, och kombinerar kavaj från G-star med herrklocka och jeans (kostym är klart överklätt i min bransch).

Det är precis den balansgången som är svår om man just vill ha en klassisk stil men ändå inte bli lillgammal. Pärlor håller jag med om ofta blir 'äldre' (speciellt eftersom många har väldigt stora pärlor), men annars är det just detaljerna på plaggen som jag tycker är avgörande. Ex. gällande pumps är spetsig tå och lagom hög stilettklack några detaljer som jag tycker föryngrar.

Jeans och G-star tillhör en annan genre för mig, jag menar nog mer östermalmsklassisk (dvs. där de manliga arbetskamraterna arbetar i kostym och slips).

Det som i mina ögon andas framgång är just valet av kvalitet (välsittande, bra material, inget som blir statiskt, flygigt eller plastigt konstläder) och att stilen är mer genomtänkt än kopierad (vilket givetvis kan vara rakt av kopierat ändå).

Precis vad jag menade, men du exemplifierade mycket bättre :)
God passform är underskattat (gäller också männens kostymer ibland).
 
Naglarna, håret, sminket, lägg lite pengar och tid på dom så spelar kläderna (nästan) ingen roll. Dessa dropdead-killar spenderar även dom tid på naglar, hår och ansikte.

En välgjord fransk manikyr, en bra klippning som du lätt kan styla bra hemma och diskret men välgjord sminkning. Och prydliga/proffsigt stylade ögonbryn!

Sen behöver kläderna bara ha bra passform och någorlunda kvalitet .
 
Jeans och G-star tillhör en annan genre för mig, jag menar nog mer östermalmsklassisk (dvs. där de manliga arbetskamraterna arbetar i kostym och slips).

Ja, I:are är i mina kretsar mer business casual än formellt. (Jag ligger snäppet under det klädmässigt, jobbar för mycket i fält för att bli tagen på allvar i högklackat.) Gissar att det är lite regionalt vad som förväntas, det brukar ju vara lätt att spotta göteborgare i huvudstaden pga avsaknaden av slips och en regntät jacka istället för yllerock :angel:
 
Jag har ett arbete där jag har kostymliknande outfit varje dag. Jag har nästan alltid kavaj. Inte lika ofta hel kostym eftersom det lätt blir dräkt och mer 60-årig tant över det hela.

Jag har valt att ha snygga byxor efter vad modet säger. Senaste året har det varit med smala ben. Aldrig jeans (har inte haft några på mej på 5 år tror jag). Använder ofta kjol. Dessa går strax ovanför knät. Jag har alltid högklackat. Mellan 7-10 cm, svarta, nude, ormskinn, alltid putsade. Har shoeshiner i bilen.

Jag har nästan alltid en blank topp. Ofta i mörkblått (det är en favoritfärg). Matchar så att de inte blir mer än tre färger i outfiten, oftast inte mer än två. Alla kläder är alltid välstrukna.

Smycken sparsamt. Jag har alltid klocka. Herrmodell antingen i svart eller guld. Enkelt guldsmycke runt halsen om jag inte "går bananas" och tar på min ärvda bismarklänk a 30'. Förlovnings och vigselring i rött guld. Ärvda ringar i guld på andra handen. Alltid målade naglar som är välfilade.

Sminkar mej alltid. Mascara, lätt puder, rouge. Enkelt och neutralt. Håret antingen lockat, plattat med böj inåt eller uppsatt.

Har en proper väska och rena visitkort :)

Jag har valt att blanda lite Alicia från The Good Wife och Blair i Gossip Girl.

Tanken är väll att låta den personliga stilen blandas med kostym och dräkt. Och sen att låta de visuella attributen ta tid, pengar och lite ansträngning.

Mvh Miks
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp