Bukefalos 28 år!

Hur är era ston i ridningen vid brunst?

dumle_gumman

Trådstartare
Mitt sto har inte visat brunst så tydligt tidigare de år jag ägt henne. Jag har sett henne blinka lite någongång och hon har första brunsten på året kunnat visa att hon är känsligare i ridningen. Men i år kissar hon i stallgången, när hon leds förbi annan häst i hagen och hon är inte bara lite känsligare i ridningen utan rätt så annorlunda i ridningen. Det har hållt i sig i två veckor nu!?

I ridningen upplever jag henne super känslig, lite lätt stressad och super taggad och piggelin. (Men väldigt lösgjord och fin så jag betvivlar att hon har ont någonstans i kroppen)

Förstår att det är jätte individuellt hur stona blir. Men är nyfiken att höra - Hur blir era hästar i ridningen när de brunstar? Märks första brunsten för säsongen extra tydligt?

Mvh DG
 
Brunsten är starkast på våren, iaf i min hästs fall är det tydligt att majbrunsten är värst. Hon var ordentligt brunstig, ofokuserad osv i ungefär en vecka. Dessutom inföll detta i samband med stallbyte, vilket såklart gjorde allt värre.
Jag struntade helt enkelt i att rida henne denna period då hon var så ofokuserad att det var lönlöst, gick och ropade efter sina kompisar hela tiden osv. Det kändes inte rättvist att kräva koncentration av henne när hon är så splittrad, hon fungerar ju rätt bra övriga året så man får väl förlåta henne ibland. Jag själv är ju knäpp vid PMS året runt och i jämförelse med det är det ju lindrigt ;) Dessutom konvalescentrids hon bara så det är väl skitsamma om hon vilade en vecka hit eller dit. Hade hon varit i tävlingsform hade jag helt enkelt låtit bli att anmäla till tävlingar i maj då jag vet att hon kan bli såhär.
Så i ridning och hantering blir hon ofokuserad, vimsig och disträ. Men hon blir aldrig dum. Hon har ett halvtjurigt temperament emmellanåt överlag året runt, oberoende av brunst eller ej.

Nu brunstar hon igen, två veckor efter den förra :crazy: Men nu märker jag det knappt alls. Så för oss är det helt uppenbart att det är skillnad på brunst och brunst.
 
Mina beter sig lite olika, men gemensamt brukar vara en visst koncentrationssvårighet vid ridning. Den ena är helt koko dagen innan brunst och varje gång jag råkar rida den dagen undrar jag vad som flugit i hästen, tills jag nästa dag inser att det var brunst på G. Då fick beteendet en förklaring.
Annars så brukar det gå att rida som vanligt, bara att de är lite mer disträ eller intresserade av andra hästar.
 
Mitt sto går inte hantera normalt när hon brunstar. Hon blir fruktansvärt seg, ska vända rumpan mot och kissa hela tiden, stannar och tuggar så fort man ber om något. Det går inte ens rykta henne utan att risker att bli upptryckt mot en vägg, försöker man flytta på henne börjar hon bara tugga.

Så rida när hon är brunstig kommer aldrig på tal. Det går inte.
 
Har bara ägt min sedan i vintras men hittills har jag inte märkt några brunster alls på henne. Ja, förutom valackernas intresse. Oförändrad i ridning och hantering, väldigt skönt. Min är född 09.
 
Mitt sto har inte visat brunst så tydligt tidigare de år jag ägt henne. Jag har sett henne blinka lite någongång och hon har första brunsten på året kunnat visa att hon är känsligare i ridningen. Men i år kissar hon i stallgången, när hon leds förbi annan häst i hagen och hon är inte bara lite känsligare i ridningen utan rätt så annorlunda i ridningen. Det har hållt i sig i två veckor nu!?

I ridningen upplever jag henne super känslig, lite lätt stressad och super taggad och piggelin. (Men väldigt lösgjord och fin så jag betvivlar att hon har ont någonstans i kroppen)

De e som om du skulle beskriva min häst lite grann.
Mitt sto har inte varit svår i hanteringen vid brunster, men de har knapp märkbara förutom för någon vecka sedan då hon va extrem. Hon kissa så fort hon gick förbi den snygga valacken. hon kunde inte koncentrera sig alls vid ridning.
Jag har haft problem med att hon i ridning på bana ibland tvärnitar när man jobbar. Har nu funderat på om de e brunsten som gör henne så. Funderar starkt på att sätta in kulor i livmodern för att se om de skulle bli bättre.
Hon är uppkollad kroppsligt och utrustning passar. Skulle hon ha ont så skulle hon reagera på uteritterna också, Vilket hon inte gör i detta fall. Misstänker att när man sitter och kramar med skänkeln hela tiden att det blir jobbigt för henne i längden...
 
Den jag nyss sålde visade inget. Nånsin. Den jag har kvar har lugnat sig med åren och kunde gnägga hysteriskt, oftast numera bara nån gnägg här och där, störande men hanterbart.
 
Inget av mina ston har varit annorlunda att hantera under brunsterna, en kallblodstravare, ett fullblod, tre halvblod och tre shettisar. Samtliga har varit jämna i temperamentet och trevliga att hantera året om. :love:
 
Jag märker ingen skillnad på min, varken i hantering eller ridning. Har haft henne i 4 år, hon är 7 i år.
 
Jag har haft min i snart tre år och hon blir alltid lite tråkigare att rida vid brunst - tar inte skänkeln ordentligt om jag inte har ett par sporrar på mig (rider vanligtvis utan). Annars är hon som hon brukar, inga jobbiga märrfasoner :)
 
Hur blir era hästar i ridningen när de brunstar?

Inte min häst, men ett arabsto på gymnasieskolan hade den roligaste förändringen jag stött på vid brunst (vanligaste jag stött på är "allmän grinighet"), hon tyckte det var hrm... Jätteskönt när man skänklade :D

Kommer ihåg hur vi hade ridlektion en gång och hon var i full brunst, varje gång jag skänklade så var det som att hon reagerade som när en människa blir kliad på ryggen och ryser av välbehag, och hon såg fullkomligt överlycklig ut! Vi hade jätteroligt åt henne när hon brunstade ^^
 
Min foderhäst brukar bli lite sur när man kräver något av henne när hon brunstar. Det gäller både ridning och hantering.
 
Min dam brunstar mest på våren men även under sommaren. Hon blir väldigt skrikig och ibland tittig, vänder gärna rumpan till andra hästar och kissar ibland lite hej vilt. Men håller vi oss på banan så brukar det gå bra, men rider vi ut själva så taktar hon och skriker efter sina kompisar :D Hon blir dock aldrig dum eller farlig så det är väldigt skönt!
Jag har aldrig haft ont av hennes brunst, vi alla brukar mest skratta åt henne då hon blir som 5 år igen (är nu 20) och flörtar med alla hästar i stallet! Haha :laugh:
 
Mitt sto ägnar sig under brunst åt det fina konsten i att tvärstanna, skrika och slå mot skänkeln, om man ber henne om något hon inte känner för just då. Typ att gå åt vänster och inte höger.

I övrigt blir hon bara en liten slampa: Vänder rumpan till, gnäggar, pratar och piper med alla valacker (men sparkar om de kommer nära), och blir okontaktbar och ställer sig och kissar om hon känner doften av en hingst 400 meter bort. Mot mig och andra människor beter hon sig däremot som vanligt, vilket känns rätt skönt av fler anledningar...
 
Jag kommer få den stora glädjen (?) att få se hur min gamla märr beteer sig snart då hon pensioneras från avel.. Har tio föl fått och nu räcker det.. Kan bli MKT spännande då hon under brunst gapar, kissar, ålar sig mot väggar och hoppar och tjuter om hon kommer åt ngn punk som är extra gottig.. som sagt kan bli väldigt spännande.

Hon gillar sin matte rätt mycket jämt men under brunst vill hon sitta i knä, kramas pussas och ååååh give me som lovin!
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 160
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 578
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 285
Senast: QueenLilith
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 424
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp