Bukefalos 28 år!

Hur allvarligt är inavel?

P

Pita

Usch...står inför ett jobbigt problem. Har en honkatt som skulle kastrerats i sommar, men självklart smet hon hemmifrån, var borta i flera veckor, och kom hem tjock som en ko.
Hon var bara hemma och vände i princip, sen försvann hon igen, och nu har vi lyckats hitta henne hos en bonde i närheten.
Problemet är att vi planerat att ta bort kattungarna, men nu när hon försvann så har de hunnit bli ca 2 veckor (skulle jag tro). Det känns verkligen hemskt att avliva dem nu, men samtidigt så finns risk för inavel, då stället hon fött dem på äger hennes bror. Och eftersom hon valde att föda där finns ju också risken att hon varit där innan. Hur ska man göra? Vad innebär ev inavel? (Det är ju inte alls säkert att han är pappa heller, det finns massor av okast hankatter här omkring.) Usch...vi velar fram och tillbaks...
 
Har ni tur så märks det inte på dom. Annars är väl lynnesfel och missbildningar det vanligaste "biverkningarna" av inavel.
 
Om föräldradjuren inte bär på några sjukdoms- eller defektanlag behöver inte inaveln betyda ett jota. Problemet med inavel är ju att man fördubblar anlagen vilket innebär att goda egenskaper stärks, men även de negativa. Om kattungarna verkar friska och välskapta ser jag inget skäl att avliva dem. Ge dem bästa möjliga vård och sälj dem till bra hem. Jag tycker inte att man skall utgå ifrån att kattungarna blir sjuka eller "knepiga i skallen" bara föra att de är inavlade.

Därmed inte sagt att jag tycker att inavel är OK, men om det väl har hänt och kattungarna redan finns så får man hoppas på det bästa.
 
Hallå, missförstå mig rätt nu, jag har ett par syskon,hona och hane, de har inte parat sig men däremot är deras föräldrar syskon! Det har enbart tagit fram det positiva i deras stamlinjer :D de är registrerade hos Sverak och detta kallas linjeavel, så om ungarna är okej tycker jag absolut inte du ska ta bort dem! Själv skulle jag dock inte avla vidare på samma föräldrar med flit mer.....min linjeavlade kille har blivit far för 10 dagar sedan och kattungarna är kanonfina!!! Dock valde jag en hona som INTE var besläktad med min hane :D
Så jag tror du kan andas ut! ;)
Lycka till!!!!!
 
Man får inte glömma att de flesta av våra raskatter är resultat av intensiv inavel. Men då under strikt kontroll, givetvis.
Men det jag vill säga är att inavel inte automatiskt ger sjuka katter, det beror ju helt på vilka anlag de katter man inavlar på bär.

Men det är ju förstås inget att rekommendera, om man inte har ett väldigt specifikt syfte med det, och stor kunskap om de linjer man väljer att avla på.
 

Liknande trådar

Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 304
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 331
Senast: Inglorion
·
Katthälsa Har ett litet dilemmasom jag egentligen vet svaret på men det är inget kul svar. När jag var 11 så köpte jag en liten kattunge som...
Svar
7
· Visningar
1 349
Senast: WildWilma
·
Hästvård ja som rubriken lyder, hur länge 'måste' man kämpa och när är det 'okej' att ge upp? :cry: slits mellan förtvivlan och hopp hela...
2
Svar
21
· Visningar
3 586

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp