Bukefalos 28 år!

Hur använda klippmaskin?

the_connemara

Trådstartare
Klickade just hem min första klippmaskin, Hööks batteridrivna (var ju rabatt nu dessutom :D). Ska främst vänja pålle vid maskinen och klippa en mkt snålt tilltagen spårklippning i etapper så hästen vänjer sig och inte behöver täckas (varm som en kamin i vinterpäls).

Men jag har ju aldrig använt en "riktig" maskin innan, hur gör man? Får man med beskrivning hur man ska plocka isär o rengöra, o framförallt sätta ihop igen? Och hur mycket ska man olja skären, och hur, under klippningen?
 
Sv: Hur använda klippmaskin?

Att plocka isär gör man genom att skruva upp skrivarna och lägga skären åt samma håll som den satt på åt. Ta bort hästhåret, tillbaka med skären och skruva på. Rätt enkelt. Skruva ihop så mkt det går. Oljan kan det inte bli för mkt av, inte skadligt allafall. Det gör bara att pälsen blir oljig. Jag brukar klippa nästan halva hästen, olja, resten av hästen. Klar :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur använda klippmaskin?

det går inte att ta isär den så mkt, bladen klickar du bara på. inget skruvande. olja var 15 minut.

obs att den klipper jättekort samma hur du ställer in bladen! så det blir i princip nakenhäst. :p
 
Sv: Hur använda klippmaskin?

Jag hoppades på att du skulle komma o svara :D

Tur jag inte ska klippa så mkt då, i princip bara undersidan av halsen och bringan det första tänkte jag. Så får vi se hur många dagar det tar :angel:
 
Sv: Hur använda klippmaskin?

Jo, på den maskinen jag använde skruvade jag isär och lyfte bort på skären.
Skruvade jag inte åt skären ordenkligt så skramlade maskinen något förfärligt! Den var inte från Hööks då. Min polle blev inte naken :D
 
Sv: Hur använda klippmaskin?

klippmaskinen som nu kostar ca 300? eller någon av deras andra modeller?

Om det är den jättebilliga så skruvar man av skären och man får med en liten borste som funkar ok att peta rent med och sen är det bara att skruva på dom igen (kolla hur dom sitter före du tar av =) så dom hamnar rätt =)
Oljar rätt ofta och tar en hel del korta pauser. Maskinen har aldrig blivit jättevarm när jag klippt så har inte behövt ta lång paus.
Och jag rekomenderar att man klipper på längsta för klipper man på kortaste så blir det lite väl kort...

För mig tar det 1½-2 timmar att helklippa en häst med den maskinen
 
Sv: Hur använda klippmaskin?

Nu har jag hämtat ut den :D Det var den som kostade 329 ja :)

Jag antar att man måste skruva loss skären? Ser inte hur man skulle göra annars. Man fick extra skär till, är dessa samma sort?
 
Sv: Hur använda klippmaskin?

Man skruvar loss dom ja. Det är samma sort. =)
det är lätt att byta ändå så =)
 
Sv: Hur använda klippmaskin?

Funderar själv på den maskinen då jag inte klipper ofta eller tänker helklippa :)

Men är det någon som har erfarenhet av "KLIPPMASKIN CORDLESS CLIPPER " från börjes? Den var lite dyrare så jag tänkte om den kanske är liite bättre än den där billiga från hööks?
Eller är det vilket som kanske?:)
 
Sv: Hur använda klippmaskin?

Delvis till C men andra som vill svara får såklart det ;)

Typiskt, min maskin var inte frisk öht. När jag hämtade ut den var den lite slö men inte så den dog. Laddade den 1 dygn och tog hem den till stallet idag. Det gick preciiiiiiiis att klippa den lilla smala strängen från bringan och upp som jag tänkt. Sen gav den helt upp :confused: Ska sätta den på laddning några dygn när jag kommer hem igen och är den inte bättre då så byter jag den.

Hur länge kunde ni klippa på en laddning?
 
Sv: Hur använda klippmaskin?

hm ca 45 minuter gick den perfekt sen började den sega lite tror jag. men du vet att du kan klippa med sladden i? det gjorde jag till slut.
 
Sv: Hur använda klippmaskin?

Jo jag vet men det är jag inte intresserad av =/ Del långt till uttag del svårt med förlängningssladdar men främst för att benen kan flyga lite hur som :angel:

Men det här var ju typ 5, MAX 10 minuter, det är ju inte godtagbart nånstans för en maskin som ska gå att klippa sladdlöst. :( Klippte ju dessutom bara fjunen fram på bringen (bara luddig, tunn päls där) så det var ju inte direkt som att sätta den i den grova, tjocka pälsen på nederdelen av benen eller så...

Dessutom har jag nog filurat ut vad det är hästen inte gillar. Tyvärr kanske för sent, haha. Han verkar höra på ljudet när den är seg kopplar det till att den drar honom i pälsen och slår på sitt, eh, mindre trevliga jag.

För han tittade nyfiken på den först, igång, var bara normalspänd när jag klippte. Men när den började låta illa blev han genast sådär otrevligt spänd och när den stannade kom de mindre trevliga utspelen. Stackarn ;) Nåväl, förhoppningsvis går det att bota om man har en pålitlig maskin.
 
Sv: Hur använda klippmaskin?

Men åh!!! Fy fan vad pinsamt dum jag är. Jag ska ge den en chans till, jag har ju testat den efter laddningen. Suck på mig. Glömde helt av det eftersom det inte var på hästen. Dock inte så länge som 35 min.
 
Sv: Hur använda klippmaskin?

klippmaskinen som nu kostar ca 300? eller någon av deras andra modeller?

Om det är den jättebilliga så skruvar man av skären och man får med en liten borste som funkar ok att peta rent med och sen är det bara att skruva på dom igen (kolla hur dom sitter före du tar av =) så dom hamnar rätt =)
Oljar rätt ofta och tar en hel del korta pauser. Maskinen har aldrig blivit jättevarm när jag klippt så har inte behövt ta lång paus.
Och jag rekomenderar att man klipper på längsta för klipper man på kortaste så blir det lite väl kort...

För mig tar det 1½-2 timmar att helklippa en häst med den maskinen

Herregud vad lång tid det tar!!!!! Jag helklipper mig på max 60 min!
Har den billiga från Jula. Den funkar kanon och är inne på sin 3:dje sesong.
29589749.jpg


rakad ner till knäna/hasen och halva ansiktet.
 
Sv: Hur använda klippmaskin?

Om jag tolkar det rätt så använder ni alltså denna maskin (ShowMaster, 429:-?) till större områden än bara huvud etc?:)

Står nämligen och velar mellan att köpa denna ny eller att köpa nya skär till den "riktiga", gamla maskinen som ligger i stallet.
Skären kostar ju säkerligen minst 600:-, och jag ska ju bara dra en rimpa på halsens undersida och bak mot sadelgjorden, tänkte jag...

Den stora maskinen är bökig att komma åt med vid armbågarna och liknande, så det känns som att denna lilla maskin vore smidigare till det lilla jag ska klippa. Om den orkar, alltså?
 
Sv: Hur använda klippmaskin?

Jag måste iofs vara väldigt försiktig vid huvudet på min häst, jag tvekar om den går att dra ett svep på undersidan av huvudet i ponnypälsen och få bort allt. Men att ta tunna lager bit för bit var inga problem för oss :)

Dock håller min maskin väldigt kort tid, 15 min. Men den är inlämnad på reklamation, de påstår att den är lika bra som övriga maskiner i butiken men jag velar ändå mot att kräva en ny. Mkt pga Centaurs erfarenhetar av sin, väntar på svar av en bukare till oxå bara.

Det bästa är att hästen är mkt lugnare med den, inte alls samma antydan till panik :bow: Så då får det ju gå hur låg tid det nu tar, det går ju iaf :)
 
Sv: Hur använda klippmaskin?

Jag läste det där om batteriet, men tror inte att det ställer till broblem för mig. Kan ställa hästen nära uttaget, och funkar inte det så lär jag säkert hinna klippa de små partierna på en laddning även om jag råkar få ett "segt" exemplar.:)

Och någon direkt grov ponnypäls har hon ju inte direkt heller.

Men då tror jag att jag skaffar en sådan!
 
Sv: Hur använda klippmaskin?

Jag ska klippa benen i jul, efter det kan jag svara om den klarar rejäl päls :D Men hals o bringa tror jag inte är några problem alls :) iaf inte om man kan ge det lite tid :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag tror min klippmaskin är stulen, eller så har min totala förvirring slagit till. Snart står jag oavsett med en fullpälsad Haflinger...
Svar
18
· Visningar
1 004
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vad ska man tänka på? jag har alltid problem när jag klipper. Halva hästen går jättebra, sen börjar maskinen tugga och kamma pälsen...
Svar
14
· Visningar
2 092
Senast: sassiball
·
Utrustning Hej! Jag hade nu tänkt köpa en klippmaskin och behöver lite hjälp. Jag har två islandshästar där den ena har väldigt mycket och tjock...
Svar
8
· Visningar
1 418
Hästvård Jag ska köpa en klippmaskin, ffa är det min shettis som behöver klippas. Hennes päls är sjukt tät/tjock, lånade min kompis maskin förra...
Svar
8
· Visningar
2 313
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp