Bukefalos 28 år!

Hur blir ni av med ert hästgödsel?

L

Lava

Nya EU-direktiv gör att jordfabrikörerna inte längre vill använda hästgödsel (torvblandad) i framställning av jord.
Detta har medfört att vi numer inte får vårt hästgödsel upphämtat till förmånligt pris dvs 75kr/ton inkl transport:

1. Sprida ut vårt gödsel på gärde.
Vi har inget gärde att sprida ut det på så den punkten går bort.

2. Hitta någon annan som kan ha nytta av hästgödslet.

3. Lämna hästgödslet till förbränning á 350 kr/ton+transportavgift.


Det vi funderar på att göra nu är att gå över till spån och på sätt tjäna in lite pengar (hittar spån till betydligt bättre pengar än torv) och ska avfallet ändå brännas så spelar det ingen roll vilket strö som använts.


Hur gör ni andra, några bra tips?
 
Sv: Hur blir ni av med ert hästgödsel?

Sätt upp lappar på alla koloniområden i närheten att det finns fin välbränd naturgödsel att hämta gratis.

Ta reda på om det finns trädgårdsföreningar i närheten och skicka ett brev eller mail med samma info till deras styrelse.

Sätt upp lappar med samma info i de lokala mataffärerna.
 
Sv: Hur blir ni av med ert hästgödsel?

:laugh:Jag har problem med att det inte finns tillräckligt med torv-hästskit åt alla som vill ha , så sätt upp lappar.
 
Sv: Hur blir ni av med ert hästgödsel?

Hur många hästar har ni, d v s hur mycket gödsel blir det? Har ni 20 hästar blir det nog lite jobbigt med folk som springer och hämtar i den omfattningen att gödseln går åt, men har man ett par - 3 hästar så tror jag att man kan bli av med gödseln genom kolonistugor etc (om man bor i rätt område och orkar springet av andra)
 
Sv: Hur blir ni av med ert hästgödsel?

Man ringer runt och frågar snällt bönderna om de kan tänka sig att hjälpa till.

Det stora kruxet, som jag fått lära mig, är att hästgödsel egentligen inte får lämna gårdarna enligt EU, dvs säljas. Många trädgårdsmänniskor tex vill ju ha hästgödsel, men de får inte köpa.
 
Sv: Hur blir ni av med ert hästgödsel?

Man ringer runt och frågar snällt bönderna om de kan tänka sig att hjälpa till.

Det stora kruxet, som jag fått lära mig, är att hästgödsel egentligen inte får lämna gårdarna enligt EU, dvs säljas. Många trädgårdsmänniskor tex vill ju ha hästgödsel, men de får inte köpa.

Äh det är väl bara att ge bort skiten. EU ska ge fan i att lägga sig i varenda grej. Jag börjar bli duktigt trött på dom- snart ska man väl andas i en viss takt också!
 
Sv: Hur blir ni av med ert hästgödsel?

Testa halmpellets! Det blir mindre gödsel att ta hand om.
 
Sv: Hur blir ni av med ert hästgödsel?

Det stora kruxet, som jag fått lära mig, är att hästgödsel egentligen inte får lämna gårdarna enligt EU, dvs säljas. Många trädgårdsmänniskor tex vill ju ha hästgödsel, men de får inte köpa.

Men varför i allsin dar får man inte sälja hästgödsel:confused: Jag trodde EU var för fri marknad?
 
Sv: Hur blir ni av med ert hästgödsel?

Testa halmpellets! Det blir mindre gödsel att ta hand om.
Och du kan bara inte tro villken fin gödsel det blir. Stacken brinner ihop så fort.
Jag tror att just den här typen av gödselstack kommer att bli rykande åtgång på. Det är ju ren halm och den vill bönderna gärna få tillbaka i sina marker.
Så har ju pelletsen en jättefördel genom att halmen är hackad och malen dvs ingen risk för flyghavre att spridas, villket lätt blir om man har en ren halmstack.
gulan
 
Sv: Hur blir ni av med ert hästgödsel?

Mamma hämtar mer än gärna till sin trädgård;)
Och andra trådgårdsintresserade vill också ha.
Om inte annat så finns det väl någon bonde som brukar strö ut över åkrarna
 
Sv: Hur blir ni av med ert hästgödsel?

Men varför i allsin dar får man inte sälja hästgödsel:confused: Jag trodde EU var för fri marknad?


Smittorisken. Men om du säljer/ger från gården är det ju inget problem, EU har knappast med det att göra. Men det är anledningen till att hästgödsel inte går att köpa på handelsträdgården.

Hästgödsel får inte lämna gården egentligen.
 
Sv: Hur blir ni av med ert hästgödsel?

Smittorisken. Men om du säljer/ger från gården är det ju inget problem, EU har knappast med det att göra. Men det är anledningen till att hästgödsel inte går att köpa på handelsträdgården.

Hästgödsel får inte lämna gården egentligen.

Var hittar du någonting om det ? Har lusläst vad som gäller ang gödsel/spridningsareal/gödselavtal för att göra rätt. Då vi har tillräckligt med egen spridningsareal men vi vill inte sprida den på vår egen mark mer än de år vallarna sås om. Därav ville jag ha på fötterna med vad som gällde så att man inte åker dit i någon kontroll.

De enda krav som jag fattat det finns är att antingen har man tillräcklig egen spridningsareal och då behöver man så att säga inte bry sig mer bara hänvisa till att man har det oavsett vad som sedan sker med gödseln. Har man inte det så är man skyldig att ha ett gödselkontrakt med någon som har tillräcklig spridningsareal för ens gödsel.

Tidigare åkte vår gödsel ut på grannens åker de talade helt enkelt om var den skulle spridas och vilken dag sen fick vi själva ta maskinstation till att sprida den = vi betalde maskinstationen för deras jobb. Klyddade ibland och krävde att maskinstationen kunde ta jobbet den dagen då det ju inte får ligga på åkern utan att plöjas ner inom en viss tid här.

Nu mera har vi det jättesmidigt då vi har en annan maskinstation som vill ha gödseln och de har stora godkända stukor. Vilket gör att vi mkt smidigt ringer när vi vill ha stacken tömd oavsett årstid och vi betalar ett mkt lågt pris för att de kommer och lastar och hämtar hem gödseln till sig istället. I fjor kostade gödseltömning för 9 hästar (7 halm 2 spån) ca 2000 för helåret väldigt lagom ;)
 
Sv: Hur blir ni av med ert hästgödsel?

Vart lämnar man gödsel till förbränning?
Jag blir inte av med min jädra gödselstack på annat sätt :(
 
Sv: Hur blir ni av med ert hästgödsel?

Faktum är att jag inte har läst det, och har gärna fel. Men saken har diskuterats många gånger på föreläsningar (SLU Alnarp) eftersom hobby och proffsodlare inom trädgårdssvängen gärna vill ha hästgödsel, men EU-direktiv sätter stopp för en ev. försäljning av just hästgödsel.

Tydligen är ko och hönsgödsel okej, men inte häst, allt enligt SLU.
 
Sv: Hur blir ni av med ert hästgödsel?

Nu har inte jag så många hästar... men jag lägger min torvblandade gödsel på "stuka" där den får brinna ner till matjord. Sen skänker jag bort den till trädgårdsfantaster som just matjord.. Då har den brunnit ca 2 år.... (tömmer gödselplattan vart annat år)

Har rätt rejäl rusning här ett par veckor varje vår.... Annonserar inte utan ryktet sprids ändå.
 
Sv: Hur blir ni av med ert hästgödsel?

Vad har hästar för farliga smittor som kan spridas med gödsel? Är inte ko och hönsgödsel minst lika farlig då det händer att både kor och höns besättningar drabbas av salmonella som ju kan smitta människor? Jag har hittills aldrig hört talas om någon häst i Sverige som drabbats av salmonella
 
Sv: Hur blir ni av med ert hästgödsel?

Jag har hittills aldrig hört talas om någon häst i Sverige som drabbats av salmonella

Salmonella är faktiskt inte så ovanligt på häst heller, senast vad kan det var ca 1 år sedan var hel Brodda stuteri isolerat för att de hade salmonella.

Har också en vän vars häst blev smittad av salmonella när den stod på Helsingborgs Djursjukhus så inte helt ovanligt nej även om det kanske inte hör till något man hör varje dag precis.
 
Sv: Hur blir ni av med ert hästgödsel?

Ok där ser man man lär så länge man lever. Men fortfarande förstår jag inte varför det är ok att sälja ko och hönsgödsel men inte hästgödsel?
 
Sv: Hur blir ni av med ert hästgödsel?

Vi har fyra hästar som står på torv, och i grannbyn finns en bonde som odlar ekologiskt. Det löser alla problem :laugh:
Han är jätteglad över att han får komma och hämta gödseln hos oss, helt gratis.
 
Väcker en gammal tråd för samma fråga egentligen :p

Tidigare har vi samlat gödseln (litet stall med endast två hästar) i tunnor och lämnat på Åbys gödselstack, men nu när de lägger ner vet vi inte vart vi ska göra av det. Hur hanterar ni andra det när det inte finns lagringsmöjligheter för att låta det bränna hemma?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp