Hur börja tömkörningen?

E

Elviramax

Lägger min fråga här istället för under hästhantering, eftersom mitt primära mål är att köra in min häst.

Har nyligen köpt en 04 som tidigare arbetats med kapson och är lite förberedd för akademisk, egentligen bara mycket lite arbetad vid mark och lärt sig tygeltag (med kapson)

Eftersom jag vill köra så måste jag ju ha ett bett i munnen, och tycker kapsonen är en onödig omväg. Har dessutom aldrig arbetat med kapson, men har däremot tömkört mkt och även kört in en unghäst. Men det var ung. 10 år sedan, så jag kommer knappt ihåg hur jag gjorde... kan ni hjälpa mig att friska upp mitt minne och ev. komma med lite nya tips.

Jag har haft träns på henne några gånger - ett vanligt 2-delat bett som jag hade kvar sen den förra hästen. Det passar bra storleksmässigt. Har promenerat med henne, tränset på men lett henne enbart i grimman då jag inte velat ta i bettet ännu.

Köpte ett longerdelta som jag tänkte använda när jag leder henne, för att vänja henne vid att man tar i munnen. Men så slår det mig - varför i all världen heter det longerdelta, för jag tycker denna tingest verkar helt ologisk - ger fel hjälper vid longering - stimulerar hästen att fälla in bogen istället för att böja sig på spåret.

Jag tänker mig annars att börja longera lite försiktigt för att vänja henne vid rösthjälper och pisk. Nu menar jag inte slita runt på volten dag ut och dag in utan bara som ett steg inför tömkörningen. Men hur ska jag göra? Jag känner mig tveksam till hur jag ska använda - eller inte använda - bettet. Eller använda ett annat bett. Att köpa en kapson känns onödigt då jag antagligen inte kommer att använda den så mycket. Ett alternativ är att ha longerlinan i grimman, men det känns lite osäkert. Hon verkar visserligen inte vara typen som drar iväg, men det vet man ju inte förrän efteråt.

Tacksam för alla tips o infallsvinklar jag kan få.:smirk:
 
Sv: Hur börja tömkörningen?

Nu har inte jag superkoll på tömkörning, men kan ge lit råd hur jag skulle göra. Eftersom din häst har lärt sig att följa en kapson så tycker jag antingen du ska fortsätta med det, eller använda bettet så som du skulle använt en kapson. Att följa bettet/kapsonen framåt/nedåt, åt sidorna, halt osv. När hästen kan detta är det oftast ingen konst att i longeringen påverka den med bettet/kapsonen. Men, jag tycker det är viktigt att du lär hästen (din kanske redan kan det), hur du vill att den ska reagera på bettet först. Och alltså inte börja med longeringen för att sedan inte ha hjälper som hästen förstår. Då kan du få den att söka fram/ned, halvhalter, böjning osv. Och, börja å en liten volt, där du använder samma hjälper med bettet som du hade när du stod still från början. Sedan kan du utöka volten vartefter hästen förstår vad du vill.

Hoppas du förstår hur jag menar.
 
Sv: Hur börja tömkörningen?

Tack för svar... Antar att jag får försöka börja med att gå brevid henne och hålla tyglarna som om jag red. Låter krångligt iofs men vettigt ur hästens synvinkel.
 
Sv: Hur börja tömkörningen?

Det kan verka krångligt, men jag tror nog att du komemr få kläm på hur du ska göra. Jag skull börja såhär:

1. Låt hästen stå stilla, du står framför hästen. Få henne att följa bettet. ta mjukt i tygeln rakt ned mot marken, när hon följer med ger du efter. Hon ska stå kvar där tills du ber henne (md tygeln) att ta upp huvudet igen. Detta kräver lite övning! Sedan för du med ena tygeln huvudet åt sidan, samma sak där. Hästen ska stå kvar tills du för tillbaka huvudet. Så fort hon placerar huvudet där du vill- eftergift!

2. Nu kan du ställa dig bredvid hästen, något framför bogen. Tyglarna ligger runt halsen som om du ska rida. Om du står på hästens vänstra sida tar du din vänsterhand ca 1-2 dm från bettet/kapsonen. Med din högra hand håller du tygeln ngt bakom hästens framben. Tygeln ska inte hänga helt löst på den sida du inte står på, men inte heller vara spänd. Nu har du alltså tygel i båda dina händer, och kroppen vänd mot hästen. För att få den att gå framåt kan du föra vänsterhanden (närmast bettet) ngt framåt, vända kroppen lite mer åt det håll du vill, och kanske smacka. För att stanna höjer du handen vid bettet, ev. tar tag lite i tygeln (beror på hur du brukar göra när du stannar den). Du vänder också kroppen mer mot hästen, så att din vänstra axel stannar den lite.

Viktigt att tänka på är att du har ett bra avstånd till hästen, ni ska inte gå och knuffa på varandra! Tänk på att du är drivande när du rör dig bakom bogen/skänkelläget på hästen, och bromsande framför. När detta fungerar skulel jag hålla mer och mer avstånd till hästen, kanske bara hålla i den med den hand som är närmast bettet, och successivt göra tygeln längre och längre. Till slut kan du knäppa loss tygeln på ena sidan, och bara ha den i ena bettringen/kapsonringen. Då kan du föra hästen framåt, bromsa och flytta den ifrån dig. För att flytta hästen ifrån dig brukar jag använda handen/spöt lätt på bogen. Detta kan du ju även öva med grimma. Ett tips är också att ha ett spö som du kan använda som drivande, bromsande (framför hästen) och bortförande.

Jag hoppas du förstår min förklaring, även om detta mer leder till longering än tömkörning. du får gärna pm:a om du vill ha ytterligare förklaringar/svar.
 
Sv: Hur börja tömkörningen?

Hej och tack igen för utförlig info. Tycker det låter begripligt.

Kommer just in nu och läser ditt meddelande. Har försökt jobba enligt din punkt 2 med träns, hade även grimma o longerlina för att ha lite att ge på om hon sprallar, så jag inte tar i bettet. Kan inte påstå att det gick speciellt bra, delvis beroende på att häst nr 2 stod inne i stallet och skrek efter henne, och hon skrek tillbaka. Lite spänt med andra ord... Men det kanske blir bättre med tiden. Det var bara 2:a gången hon fick komma ut "själv", så det är väl bara att jobba på antar jag.

Punkt ett kan man ju öva inne i stallet om man så vill. Bra tips med nåt man kan göra på sena kvällar.
 
Sv: Hur börja tömkörningen?

Ja, det kan du ju göra varhelst du vill. Jag skulle börja med detta eftersom hästen då lär sig hur du använder bettet, annars har du inte mycket att använda dig av när du ska få henne att gå framåt/stanna/svänga.

Jag övar fortfarande på dessa saker, även om jag anvancerat och t.ex. gör skolorna. Jag tycker det är bra att göra dessa övningar med jämna mellanrum, särskilt om hästen är ovillig till bettet, eller inte så känslig som jag vill i ridningen.

Det är bara kämpa på, så kommer framstegen säkert snart!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 017
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Har ett dilemma jag går runt och har ångest över. Bor på ett ställe där det är ganska svårt att få tag på medryttarhäst, framförallt...
Svar
5
· Visningar
1 239
Senast: Ramona
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 451
Senast: Ananazen
·
Hundträning Behöver gnälla av mig, och kanske kan jag få nåt tips oxå... Min hund har i flera månader varit under allergiutredning, och får endast...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 459
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp