Bukefalos 28 år!

Hur bra funkar Alvedon 665 mg+Naproxen 250 mg för er?

Rosett

Trådstartare
Jag har fått det mot rygg- och nackvärk men tycker inte det hjälper så värst bra. Iofs tar jag bara på kvällen, 2 Alvedon+1 Naproxen. Det står Alvedon 3 ggr/dag och Naproxen 2 ggr/dag. Har mest ont på kvällen/natten, dagtid funkar det oftast utan värktabletter.
Måste man ta morgon-em-kväll för att det ska hjälpa över huvud taget? Jag vill inte knapra mer tabletter än nödvändigt...
 
Ja! Du ska följa receptet som doktorn skrivit. Det är bättre att följa det och bli av med inflammationen än att dutta med tabletter då och då. Dels får du bättre smärtlindring och blir du av med inflammationen fortare så får du totalt sett i dig mindre läkemedel än om du äter än längre tid. Förlåt om jag förklarar rörigt ;)
 
Nej det finns nya:) 665 mg med modifierad frisättning. Skitbra! Men icke att förväxla med vanliga. Det är viktigt att det går minst 6 timmar mellan doserna.

Åtta timmar ska det vara mellan doserna på alvedon 665 mg.

@californication Alvedon 665 mg tas var åttonde timme och säljs enbart på recept. De har en modifierad frisättning vilket innebär att man får smärtlindring omgående och i minst åtta timmar framåt. De är alltså till för att dosen i kroppen ska hållas konstant dygnets alla timmar. Vanliga alvedon/paracetamol börjar gå ur kroppen redan efter 4 timmar vilket gör det omöjligt att hålla koncentrationen uppe i kroppen eftersom man bara får ta dosen max 4 gånger/dygn. Har man långvariga smärtproblem så är det viktigt att koncentrationen hålls uppe i kroppen eftersom smärtlindringen blir mycket effektivare då.
 
Jag har fått det mot rygg- och nackvärk men tycker inte det hjälper så värst bra. Iofs tar jag bara på kvällen, 2 Alvedon+1 Naproxen. Det står Alvedon 3 ggr/dag och Naproxen 2 ggr/dag. Har mest ont på kvällen/natten, dagtid funkar det oftast utan värktabletter.
Måste man ta morgon-em-kväll för att det ska hjälpa över huvud taget? Jag vill inte knapra mer tabletter än nödvändigt...
Det varierar från person till person vilken antiinflammatorisk värktablett som fungerar bäst. Tycker du att Naproxen ger dålig effekt så ta en diskussion med din läkare om att prova någon annan sort.

Sen ett råd...
Jag vet att det kan kännas jobbigt att äta tabletter. Men försök vända på det. Om det bara krävs att du petar i dig lite tabletter för att må mycket bättre i kroppen, är det då inte värt det?
 
Åtta timmar ska det vara mellan doserna på alvedon 665 mg.
Minst 6 timmar gäller för Alvedon 665 (dock max 3 ggr per dygn).
Så här är det...
Det ska gå minst 6 timmar mellan doserna för att paracetamolkoncentrationen i kroppen inte ska bli för hög.
Idealet för att ha så jämn paracetamolkoncentration som möjligt över tid är 8 timmar mellan doserna.
 
Någon mer än jag som får noll effekt på smärta av naproxen?
Åt dem i många år mot inflammation. Där hjälpte de, men mot smärtan märktes ingen effekt över huvud taget.
 
Ta den dosen läkaren föreskrivit och sen boka tid för uppföljning om det inte fungerar.

Jag fick det efter att ha fått en häst på foten, tyckte inte att det hjälpte mot den akuta smärtan men mina knän blev bättre (antagligen för att jag hade inflammation i dem då) och smärtan i foten dämpades efter nån dag (hade gått och haft sjukt ont i en vecka innan och tänkt att det skulle släppa av sig själv).

Ätit både naproxen och dikoflenak och tycker inte att jag får nån större smärtlindring av de men de tar ju bort inflammationen som är orsaken till smärtan.
 
Jag har fått det mot rygg- och nackvärk men tycker inte det hjälper så värst bra. Iofs tar jag bara på kvällen, 2 Alvedon+1 Naproxen. Det står Alvedon 3 ggr/dag och Naproxen 2 ggr/dag. Har mest ont på kvällen/natten, dagtid funkar det oftast utan värktabletter.
Måste man ta morgon-em-kväll för att det ska hjälpa över huvud taget? Jag vill inte knapra mer tabletter än nödvändigt...
Funkar inte alls för mig. Inte ens mot vanlig huvudvärk. Be läkaren om annan medicin ifall den ordinerade dosen inte fungerar.
 
Någon mer än jag som får noll effekt på smärta av naproxen?
Åt dem i många år mot inflammation. Där hjälpte de, men mot smärtan märktes ingen effekt över huvud taget.
En till! Älskar mina Arcoxia, utom när jag ska hämta ut dem :crazy: Och barq för att vara extra krånglig äter jag 30 + 60
 
För mig har det funkat jättebra! Jag äter Alvedon 665 (6 tabletter om dan) samt Vimovo (Naproxen och eomeprazol i samma tablett, 2 tabletter per dag) för min rygg sen jag trillade av hästen och jag märker stor skillnad. Men jag måste ta dom som det ska göras, annars får jag ingen hjälp. Och det tar ett par dagar för hjälpen att komma så att säga. Dvs, funkar inte bra att ta bara vid behov för mig.
 
Ja! Du ska följa receptet som doktorn skrivit. Det är bättre att följa det och bli av med inflammationen än att dutta med tabletter då och då. Dels får du bättre smärtlindring och blir du av med inflammationen fortare så får du totalt sett i dig mindre läkemedel än om du äter än längre tid. Förlåt om jag förklarar rörigt ;)
Tack, tänkte att det kanske är så. Fast jag har haft ont sen jag var barn och det har förvärrats de senaste 8-10 åren så vet inte om det är inflammation. Kan man ha inflammation så länge?
 
Måste bara tillägga att jag blivit remitterad till hematolog pga trombocytos. Även röda blodkroppar och hemoglobinet är för högt. Googlade och blev orolig, ännu oroligare blev jag när remitteringen gick så snabbt. Om jag har otur är det något allvarligt. Men man kan även få det pga inflammation, infektion eller autoimmun sjukdom...
Jag misstänker sköldkörteln. (Tar Levaxin) Blivit mer svullen i halsen senaste månaderna.
Få se hur snabbt jag får tid på hematologen...

:crazy:
 
Jag tycker det verkar som om jag får mer ont i huvudet av Alvedon 665 mg. :cautious: Var tvungen att ta en diklofenak tidigt i morse, kunde inte sova pga huvudvärken. Ska prova ta enbart Naproxen morgon och kväll i en vecka och se om det blir bättre. Alvedon är ju ändå inte inflammationsdämpande (eller hur?).
 
Jag tycker det verkar som om jag får mer ont i huvudet av Alvedon 665 mg. :cautious: Var tvungen att ta en diklofenak tidigt i morse, kunde inte sova pga huvudvärken. Ska prova ta enbart Naproxen morgon och kväll i en vecka och se om det blir bättre. Alvedon är ju ändå inte inflammationsdämpande (eller hur?).

Nej alvedon är inte inflammationsdämpande men den förstärker den smärtlindrande effekten av naproxen. Du tror inte att det är värmen som gör att du har fått ont i huvudet? Det är vanligt att man får ont i huvudet när värmen kommer.
 
Nej alvedon är inte inflammationsdämpande men den förstärker den smärtlindrande effekten av naproxen. Du tror inte att det är värmen som gör att du har fått ont i huvudet? Det är vanligt att man får ont i huvudet när värmen kommer.
Har inte varit så varmt här. Men jag vet inte...
Man kan tydligen få huvudvärk när de där värdena jag tog är förhöjda så kan ju bero på det iofs.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 654
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 228
Senast: _Taggis_
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 564
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Jag började med Lamictal för knappt två veckor sedan, och ska om några dagar öka till 50 mg dag (25 x 2). Om allt går bra ska jag...
Svar
16
· Visningar
5 317
Senast: AnnaS69
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Tråden för spår
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp