Bukefalos 28 år!

Hur dressyren ändrats..

tuaphua

Trådstartare
Det har nu publicerats en studie där man jämför vinkeln huvud/hals dvs bakom lod eller ej på tävlingsekipage från 1992 och 2008. Man kollar hur det ser ut med lodlinje/nackposition i förhållande till poäng.
Man såg i passage och piaff en tydlig skillnad.
Det finns att läsa bitar av studien och diverse artiklar kring det i hästpressen. Kvinnan bakom studien heter Dr Hilary Clayton för er som missat och vill läsa.

Nu är jag ingen som köper studier rakt av. Jag vill se hur de görs och på vem, hur, var, när etc..
Men jag tycker det är intressant och bra att man försöker göra studier!
Och bra att man utvärderar och diskuterar!

Nu har jag inte läst studien själv. Så jag kan ha missförstått det jag fått berättat för mig, alt kan den som berättade missförstått.
Men jag fick höra att det fanns en korrelation mellan höga poäng och nos bakom lod. Huruvida det stämmer eller ej vet jag inte. Det vore dock märkligt om det gjorde det.

Vad tycker ni om det här?

Dressyren har ju ändrats en del både sista 20 åren, men också sen man började nedteckna skrifter kring dressyr.

Kommer TR vara oförändrat i vad man vill ha för kvaliteter i rörelserna?
Det finns ju nedtecknat hur rörelser ska vara i TR. Och 10 på enstaka rörelser har ju utdelats.
Ska de verkligen utdelas om det inte är enligt TR?
Behöver TR ändras om nu dressyren gör det?

Och ni som anser att vi vanliga dödliga som inte är i närheten av att rida så väl som de som sätter regler eller de som är i toppen får så klart tycka det. Men övriga som vill diskutera oavsett egen nivå hoppas jag ska känna sig välkomna till det!
 
Har inte heller läst hela studien utan bara det som återrapporerats.

Klart är ju att hästarna går i en kortare form nu än vad de gjorde förr. Det hade man ju inte behövt en studie för att få reda på :p

Jag tycker dock de missat en sak och det är att kolla vart bakbenen är i piaffen och passagen. Jag kan slå vad om att hästarna idag sätter sig mer än vad de gjorde förr och det är nog det som gör att poängen är högre. Kanske resonerar man som så att bakom lod är ett sådant litet "fel" i den rörelsen att de bortser lite från det. Vad vet jag:D

Men som svar på dina frågor. Nej TR ska inte ändras. Målet måste alltid vara att ha nosen något framför lod.
En 10 betyder inte perfekt utan utmärkt så jag anser att de ska fortsätta sätta 10or.

Jag vill bort med korta halsar och sprattlande framben så jag vill inte att TR ändras alls. Bakåtsträvare som jag är :D
 
Jag tycker det är en intressant studie som dock måste sättas i ett större sammanhang. Framför allt aveln bör tas med i beaktande när man pratar om huruvida det är "rätt" eller "fel" med den "nya sortens dressyr" där huvudet oftare är bakom lod.
Dagens hästar ser inte ut som de gjorde 1992 och rör sig på annat sätt. Ska vi sträva tillbaka till ett annat ideal bör även aveln följa med, tycker jag :)
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: fio
Framför allt aveln bör tas med i beaktande när man pratar om huruvida det är "rätt" eller "fel" med den "nya sortens dressyr" där huvudet oftare är framför lod.
Du menar väl oftare bakom lod? Det är ju det studien kommit fram till. Att fler hästar går bakom lod nu än förr.

Däremot håller jag med dig om att man måste tänka på att aveln gått så mycket framåt men man kan ju tycka att hur rörlig hästen än är så borde den klara av att ha nosen framför eller har huvudena blivit för tunga? :p
 
Det har nu publicerats en studie där man jämför vinkeln huvud/hals dvs bakom lod eller ej på tävlingsekipage från 1992 och 2008. Man kollar hur det ser ut med lodlinje/nackposition i förhållande till poäng.
Man såg i passage och piaff en tydlig skillnad.
Det finns att läsa bitar av studien och diverse artiklar kring det i hästpressen. Kvinnan bakom studien heter Dr Hilary Clayton för er som missat och vill läsa.

Nu är jag ingen som köper studier rakt av. Jag vill se hur de görs och på vem, hur, var, när etc..
Men jag tycker det är intressant och bra att man försöker göra studier!
Och bra att man utvärderar och diskuterar!

Nu har jag inte läst studien själv. Så jag kan ha missförstått det jag fått berättat för mig, alt kan den som berättade missförstått.
Men jag fick höra att det fanns en korrelation mellan höga poäng och nos bakom lod. Huruvida det stämmer eller ej vet jag inte. Det vore dock märkligt om det gjorde det.

Vad tycker ni om det här?

Dressyren har ju ändrats en del både sista 20 åren, men också sen man började nedteckna skrifter kring dressyr.

Kommer TR vara oförändrat i vad man vill ha för kvaliteter i rörelserna?
Det finns ju nedtecknat hur rörelser ska vara i TR. Och 10 på enstaka rörelser har ju utdelats.
Ska de verkligen utdelas om det inte är enligt TR?
Behöver TR ändras om nu dressyren gör det?

Och ni som anser att vi vanliga dödliga som inte är i närheten av att rida så väl som de som sätter regler eller de som är i toppen får så klart tycka det. Men övriga som vill diskutera oavsett egen nivå hoppas jag ska känna sig välkomna till det!


Jag har inte heller läst studien utan bara läst om den... men generellt så får vi ju även nya hästar att rida på, med kvaliteer som kanske inte fanns eller inte var lika tydliga tidigare. Hästar med mer rörelse, som har lättare för sig i vissa situationer. Se bara ytterligare femtio år bakåt i tiden när de rider runt på jag-vet-inte-vad i St Georges etc...

Nu börjar det ju även komma -utöver ädlare blod, och man plockar in mer rörelse och nerv- in PRE och mer av den hästtypen i dressyraveln. Såklart bör det påverka träningen och vi får fram hästar som kanske får lättare för vissa rörelser. Men så såklart även svårare för annat... som det ju brukar vara. Som när man plockade in fullblod för att få in energi, men då tappade gångarterna.

Rent generellt så tycker jag inte att TR ska ändras. Träningen kanske bör ändras dock? Men TR är ju målet, idealet, som inte är menat att man ska riktigt kunna leva upp till (om man inte heter Charlotte och Valegro då möjligen ;)).
 
Du menar väl oftare bakom lod? Det är ju det studien kommit fram till. Att fler hästar går bakom lod nu än förr.

Däremot håller jag med dig om att man måste tänka på att aveln gått så mycket framåt men man kan ju tycka att hur rörlig hästen än är så borde den klara av att ha nosen framför eller har huvudena blivit för tunga? :p

Haha, ja såklart.

Aveln har förhoppningsvis inte påverkat huvudenas storlek negativt ;), där tänkte jag mer på typ.. resten av hästen :rofl:

@Lager skrev precis ungefär det jag tänkte men inte riktigt lyckades förmedla :D
 
Det var väl så att de hästar som gick bakom lod fick högre poäng i piaff och passage än de som gick framför lod (förr)? Jag läste bara studien lite halvt och tänkte för mig själv att det var nog en del hästar som gick över tygeln och därmed fick sämre poäng. De PRE och andra klassiskt ridna hästar som piaffar på ett bra sätt idag med nosen lite framför har ju nämligen fått BRA poäng.
 
Har inte heller läst hela studien utan bara det som återrapporerats.

Klart är ju att hästarna går i en kortare form nu än vad de gjorde förr. Det hade man ju inte behövt en studie för att få reda på :p

Jag tycker dock de missat en sak och det är att kolla vart bakbenen är i piaffen och passagen. Jag kan slå vad om att hästarna idag sätter sig mer än vad de gjorde förr och det är nog det som gör att poängen är högre. Kanske resonerar man som så att bakom lod är ett sådant litet "fel" i den rörelsen att de bortser lite från det. Vad vet jag:D

Men som svar på dina frågor. Nej TR ska inte ändras. Målet måste alltid vara att ha nosen något framför lod.
En 10 betyder inte perfekt utan utmärkt så jag anser att de ska fortsätta sätta 10or.

Jag vill bort med korta halsar och sprattlande framben så jag vill inte att TR ändras alls. Bakåtsträvare som jag är :D

Jag är väl mer för att man ska försöka rida enligt TR än att den ska ändras. Så där håller jag med.
Studien är som jag fattar det bara inriktad på lodplanet och poäng. Det hade så klart varit intressant med mer, bakbenen framför allt.
Men det är en start iaf! ;)

KL

Har hästarna verkligen ändrats så markant mellan 1992-2008?
Jo, jag är med på att man har avlat fram mer mekanik och gång och strl etc.
Men har det inte ändrats mer under flera hundra år än det gjort 92-08?
Och ändå har man kunnat rida nacken högst förr?

Att vi avlat in mer nerv och rörelser och börjat gå mot hästar som är mer a la spanskt i känslighet och höga knän, om än med längd i gången, borde väl inte göra att de inte kan eller bör gå med nacken högst?

Jag ser inte att det skulle vara omöjligt för dagens hästar att gå så. Så mycket har de inte förändrats.
Hur skulle de rent fysiskt ha förändrats till att inte klara det?
Vad är det i dem som gör det?
Snarare tror jag att de flesta faktiskt skulle ha bättre kvalitet i en del saker om de gick med nacken högst. Och då menar jag bakbenen. För där sitter kvaliteten för mig till stor del.
Men jag tror det kräver mer tid och i vissa fall annan ridning för att få hästen att kunna gå så.

Men jag vet inte jag heller.
Jag ser ändrat rörelsemönster i vissa tävlingshästar med. Vissa hästar går "rätt" bara de inte aktivt gör fel. Dvs de har satans bakben a la bärighet och inte bara påskjut. De är få.. Men de tilltalar mig mer än bensprattlarna som kan skjuta på något så in i helsikes. Men som har väldigt svårt att komma till bärighet.
De måste man utbilda och utbilda och de blir iaf inte lika bra som den första typen.
Jag vet inte om det fanns lika tydligt de två typerna förr. Och rent vinkelmässigt behöver de inte se olika ut. Så vad som gör att de rör sig så olika vet jag inte. Intressant dock!
 
OS i Barcelona 1992

Och den olympiske segraren 1992 Rembrandt och Nicole Upphoff den tyska rollkurens drottning


 
@fio Beskrev precis kommentatorn om hur Upphoff red hästen med nosen mellan benen en halvtimma varje morgon innan träning eller hörde jag i syne :confused:
 
OS 1992
Guld: Nicole Uphoff- Rembrandt
Silver: Isabell Werth- Gigolo
Brons: Klaus Balkenhol- Goldstern

Vet inte vilken WC de använt

WC 2007/2008
vinnare: Anky- Salinero
tvåa: Isabell- Warum Nicht
trea: Kyra - Max

WC 2008/2009
vinnare: Steffen Peters- Ravel
tvåa: Isabell Werth- Satchmo
trea: Anky Van Grunsven- Painted Black
 
Behöver TR ändras om nu dressyren gör det?

Och ni som anser att vi vanliga dödliga som inte är i närheten av att rida så väl som de som sätter regler eller de som är i toppen får så klart tycka det. Men övriga som vill diskutera oavsett egen nivå hoppas jag ska känna sig välkomna till det!

Jag har tyckt länge att TR borde ändras, borde finnas mer variation om hur en optimal rörelse kan vara beroende på hur hästen arbetar och utför den- för att förklara och ge ett exempel, om arbetet i en passage är utmärkt men nos något lite bakom lod så spelar nosläget ingen roll och lite åt det hållet döms redan och det är rätt tycker jag.
 
Nu blev det jävligt OT men om ni söker på tuben efter warm up aachen 1995 så finns det filmer där Nicole rollar, Klimke glänser som vanligt och Isabell och Gigolo inte är bästa vänner. Sjukt intressant.

Man kan väl säga att rollen har ehmmmm utvecklats sen Nicole red.
 
@tuaphua Jag skulle bestämt säga att dagens dressyrhästar är ljusår från 92 i både rörelser och mekanik. Tittar man på Rembrandt så ser han ungefär ut som dagens fälttävlanshästar på OS nivå.

Klart de har lättare för sig och rör sig bättre.
Men vad jag menar är att SÅ förändrade är de inte att de inte bör kunna gå med nacken högst.
Det gick ju redan då med sämre hästar..

Jag tror man förr var tvungen att rida dem bättre och utbilda dem bättre och under längre tid iom att de annars inte kunde utföra rörelserna - alls.
Idag kan man forcera igenom mer.
Och får man bra poäng med 3:e kotan högst: varför ändra vinnande koncept?
 

Liknande trådar

Dressyr Började diskutera med en stallkamrat, detta med att utrustningen inom dressyren (tävling) måste vara engelsk, och varför det är så...
Svar
1
· Visningar
1 383
Senast: Qodrofenia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp