Hur få framåtbjudning?

Fibusen

Trådstartare
Jag har under alla mina 18 år som hästägare aldrig stött på detta problem,utan tvärtom. :p

MEN, nu har jag nyligen köpt mig världens goaste kille på 14 år, hur mysig som helst,och jag föll pladask! Han passar mig och mina ändamål perfekt, men,som sagt, framåtbjudning existerar inte. :o

Han har gått på ridskola i ca 8-9 år,och har således mest ridits i grupp. Det går ok när jag har sällskap,men det är endå lite seeeegt... När vi rider ensamma så är det knappt gångfart. Här om dagen blev vi omkörda av en äldre dam som var ute och promenerade.:o

Finns det någon mer som haft liknande problem? Hur gjorde ni för att lösa det? Kommer han någonsin vänja sig,och tycka det är ok när vi rider ensamma? Han är absolut inte tittig eller så att han blir osäker, känns mer som han tycker det är onödigt att röra på sig. Han har några kilon för mycket,men inte så pass att det är övervikt som orsakar det.

Och hur skulle ni gjort i mitt läge,lalla på i skritt som den är så länge tills vi lärt känna varandra bättre, försöka jobba fram en aktiv skritt iaf,eller nöta på för att få till en "vanlig" ridtur med trav och galopp?
 
Jag har under alla mina 18 år som hästägare aldrig stött på detta problem,utan tvärtom. :p

MEN, nu har jag nyligen köpt mig världens goaste kille på 14 år, hur mysig som helst,och jag föll pladask! Han passar mig och mina ändamål perfekt, men,som sagt, framåtbjudning existerar inte. :o

Han har gått på ridskola i ca 8-9 år,och har således mest ridits i grupp. Det går ok när jag har sällskap,men det är endå lite seeeegt... När vi rider ensamma så är det knappt gångfart. Här om dagen blev vi omkörda av en äldre dam som var ute och promenerade.:o

Finns det någon mer som haft liknande problem? Hur gjorde ni för att lösa det? Kommer han någonsin vänja sig,och tycka det är ok när vi rider ensamma? Han är absolut inte tittig eller så att han blir osäker, känns mer som han tycker det är onödigt att röra på sig. Han har några kilon för mycket,men inte så pass att det är övervikt som orsakar det.

Och hur skulle ni gjort i mitt läge,lalla på i skritt som den är så länge tills vi lärt känna varandra bättre, försöka jobba fram en aktiv skritt iaf,eller nöta på för att få till en "vanlig" ridtur med trav och galopp?

Kan du inte "väcka upp" hästen med lite trav och galopp? Många "sega" hästar kommer ju igång och tycker att livet blir lite roligare när de får galoppera lite t ex. Kan ju även vara bra för att värma upp kroppen ifall han kanske behöver komma igång lite för att det ska gå lättare. Använda lite bommar i arbetet, kanske? Det brukar få en del hästar att vakna till. Du har inte möjlighet till tränarhjälp?
 
Jag hade drivit fram hästen till den skritten jag vill ha och hållt honom där. Efter ett tag brukar de inse att det är bekvämare att traska på i raskare tempo. Att låta honom gå och mösa hade jag inte gjort ett enda steg utan visa ifrån början direkt när du sitter upp vilken hastighet du vill ha. En ridskolehäst har oftast lärt sig hur hen kommer undan så det är drivning med varannan skänkel som gäller i skritten. Driv med höger skänkel när höger framben går fram och med vänster när vänster framben går fram. Då är det svårare för honom att komma undan. När du har värmt upp i skritten så galoppera direkt så att han kommer igång. Sedan kan ni komma till arbete. Rid ut mycket i varierande terräng så väcks snart hans livsandar till liv.
 
Skritta tills ni lärt känna varandra? Låter som en supertygg häst i mina öron och jag tror ditt problem sitter i sadeln.
Ta några djupa andetag och våga gasa på. :)
 
Skritta tills ni lärt känna varandra? Låter som en supertygg häst i mina öron och jag tror ditt problem sitter i sadeln.
Ta några djupa andetag och våga gasa på. :)

Våga gasa? Jag VILL ju gasa! :p Men bensinen är liksom slut... ;)

Men ja,han är en supertrygg och helt underbar liten häst! :heart Jag litar på honom till 100 procent,vilket känns helt fantastiskt efter alla duster jag hade med min tidigare unghäst.

Han är redigt skänkeldöd,och bryr sig inte nämnvärt över hur mycket jag försöker få fram honom.
 
Våga gasa? Jag VILL ju gasa! :p Men bensinen är liksom slut... ;)

Men ja,han är en supertrygg och helt underbar liten häst! :heart Jag litar på honom till 100 procent,vilket känns helt fantastiskt efter alla duster jag hade med min tidigare unghäst.

Han är redigt skänkeldöd,och bryr sig inte nämnvärt över hur mycket jag försöker få fram honom.
Lär honom något nytt?! Liksom "starta om" huvudet, så att världen blir annorlunda.

T.ex. tömkör honom istället för att rida. Tömkör då inte "rakt fram" eller som om man longerar, utan gå ut i skogen, snirkla mellan träd, klättra i backar. När man tömkör så får man använda röstkommandon istället för skänklar, så det blir en del hjärngymnastik för hästen.
 
Våga gasa? Jag VILL ju gasa! :p Men bensinen är liksom slut... ;)

Men ja,han är en supertrygg och helt underbar liten häst! :heart Jag litar på honom till 100 procent,vilket känns helt fantastiskt efter alla duster jag hade med min tidigare unghäst.

Han är redigt skänkeldöd,och bryr sig inte nämnvärt över hur mycket jag försöker få fram honom.
Jamen hoppa stockar i skogen då? Galopp och tjohooo!! liksom...
 
Körde på TinyWini's tips med varannan skänkel,gick mycket över förväntan,fick en riktigt trevlig skritt efter ett tag som höll sig hela ridturen. Tänk att något så enkelt kunde ge så mycket. :D

Rida i skogen är det enda vi gör, upp och ner,över bäckar, zickzackar mellan träd,försöker hålla igång med något intressant hela tiden. Antagligen så har han blivit lite bekväm att lufsa efter andra typ halva hans liv,förhoppningsvis så har vi mer bjudning och mer bus efter sommaren! :D
 
Jag har under alla mina 18 år som hästägare aldrig stött på detta problem,utan tvärtom. :p

MEN, nu har jag nyligen köpt mig världens goaste kille på 14 år, hur mysig som helst,och jag föll pladask! Han passar mig och mina ändamål perfekt, men,som sagt, framåtbjudning existerar inte. :o

Han har gått på ridskola i ca 8-9 år,och har således mest ridits i grupp. Det går ok när jag har sällskap,men det är endå lite seeeegt... När vi rider ensamma så är det knappt gångfart. Här om dagen blev vi omkörda av en äldre dam som var ute och promenerade.:o

Finns det någon mer som haft liknande problem? Hur gjorde ni för att lösa det? Kommer han någonsin vänja sig,och tycka det är ok när vi rider ensamma? Han är absolut inte tittig eller så att han blir osäker, känns mer som han tycker det är onödigt att röra på sig. Han har några kilon för mycket,men inte så pass att det är övervikt som orsakar det.

Och hur skulle ni gjort i mitt läge,lalla på i skritt som den är så länge tills vi lärt känna varandra bättre, försöka jobba fram en aktiv skritt iaf,eller nöta på för att få till en "vanlig" ridtur med trav och galopp?

En väninna till mig köpte en ridskolehäst som var precis så trög som du beskriver. Efter ett år med massa varierad ridning så kunde man inte tro det var samma häst han var piggast i stallet och låg alltid på under uteritterna. Hon varierade träningen rejält med allt från annorlunda träning i paddocken till roliga uteritter.
 
TS : hästen har nog stängt av efter att den gått i ridskola så pass många år det är rätt för en ridskolehäst i många fall att de gör det beroende på vilka typer av lektioner de gått på (ryttarnas nivå) och sen hur hästen är som individ .
Tror din häst stängt av att våga uttrycka sig för den har lärt sig att inte uttrycka sig är korrekt .

Ta ut den i skog och mark mycket , våga ta ut svängarna och rör runt lite dvs mycket ändringar i gångart/ när det sker /ofta ändra osv . Utan stora korrigeringar att den ska gå i x eller y form öht . Låt det finnas möjligheter utifrån det att hästen får möjlighet att programmera om sig dvs att det är ok för den att uttrycka sig .
 
Ridbana kommer vi inte sätta en hov på inom det närmaste året. Han såldes enbart för att han inte ville gå på ridbanan eller i ridhuset längre,han hade tröttnat helt och hållet. Efter en olycka med lång vila så ville han inte längre,dom provade att låna ut för miljöombyte så han fick vara i skogen vilket han verkligen gillade och levde upp igen,sen tillbaka till ridhuset, samma sak igen, parkerar och vägrar gå. Då bestämde dom att han skulle få slippa efter en mycket trogen och lång tjänst,och så hamnade han här.

Vill få upp livsglädjen och hitta på massa kul i skogen innan jag ens tänker tanken på att prova han på ridbana. Dressyra / hoppa kan man göra i skogen också. Sen får vi se vad framtiden visar,om han någonsin kommer tycka det är kul på ridbanan,om inte så ser jag ingen anledning att vi ska vara där.

Han är ju inte lastgammal,så vi hinner nog prova på tids nog. Det viktiga för mig är att vi har kul TILLSAMMANS.
 
Ridbana kommer vi inte sätta en hov på inom det närmaste året. Han såldes enbart för att han inte ville gå på ridbanan eller i ridhuset längre,han hade tröttnat helt och hållet. Efter en olycka med lång vila så ville han inte längre,dom provade att låna ut för miljöombyte så han fick vara i skogen vilket han verkligen gillade och levde upp igen,sen tillbaka till ridhuset, samma sak igen, parkerar och vägrar gå. Då bestämde dom att han skulle få slippa efter en mycket trogen och lång tjänst,och så hamnade han här.

Vill få upp livsglädjen och hitta på massa kul i skogen innan jag ens tänker tanken på att prova han på ridbana. Dressyra / hoppa kan man göra i skogen också. Sen får vi se vad framtiden visar,om han någonsin kommer tycka det är kul på ridbanan,om inte så ser jag ingen anledning att vi ska vara där.

Han är ju inte lastgammal,så vi hinner nog prova på tids nog. Det viktiga för mig är att vi har kul TILLSAMMANS.

Jag har inget annat tips än de du redan fått man jag vill bara säga: Herregud vilken härlig inställning du har! Din häst kommer få det underbart hos dig och med tiden kommer nog glädjen över ridturerna tillbaka också.
 
Mitt sätt att väcka framåtbjudning har fungerat kanon på alla hästar jag haft kontakt med. Över en längre tidsperiod så har jag bara ridit korta och väldigt intensiva ridpass. Värma upp gör man för hand om man tycker det är obehagligt att sätta fart direkt, samma sak med avskrittning -gör det för hand. Hästen behöver lära sig nu att med ryttare på är livet lajbans och spännande o fartfyllt. Jag börjar helt enkelt ridturen direkt från gården i trav(eller ofta i mitt fall tölt), full tanke framåt! Rider framåt i ökade farter lämpligt efter hästens kondition, vänder o rider hem igen, fortfarande i fart. Hästen får absolut INTE vara trött när ni kommer hem. Det skall vara lätt, roligt och hästen skall vilja mer. I början kanske man bara kan rida 500m bort... Men hellre 500 glada meter framåt än kilometervis med dålig bjudning. Ju mer hästen förstår framåt och får bättre kondition, ju längre kommer man. Under träningsperioden låter man bli all långsam tråkig ridning, även om kompisarna skall ut o mysa i skogen. Extra roligt är det om man kan träna ihop med andra.

Att rida i full fart behöver inte nödvändigtvis vara Full fart, det kan vara aktivt, hela tiden göra sidoförflyttningar, halter, serpentiner -bara det händer något och tänks framåt. I början lär det vara jobbigt med en avtrubbad häst, ta gärna hjälp av draghjälpshäst. Men kämpa på!
 
Variera gångarterna mkt, skritt-galopp skritt-galopp trav-galopp trav-galopp skritt-galopp och gör massa olika saker när ni är i skogen, hoppa små skutt, rid rakt ut i skogen på små stigar och sånt (älskar våra hästar), rid på olika ställen ofta och ta en snabb galopp på en åker (brukar pigga upp lata hästar). En sak som också funkade bra på en häst jag hade som var lat var att ge en godisbit när man har ridit färdigt, men tänk på att om du vänder på en väg för att rida hem igen kan de gå snabbt ;)
Tänk på att alltid rid framåt, kanske rida på lite längre tyglar och lite lättare sitt så att han inte tänker så mkt på att han måste arbeta utan bara att ni myser tillsammans :)
De var de bästa tipsen jag hade hoppas de var till någon nytta :)
 
Detta har jag haft problem med mitt sto i hela livet.. hon gör de man ber om .. men de är är aldrig att hon har varit pigg och självmant bjudit till så att säga..
Tills jag körde in henne.. de var som om hon sa TACK äntligen gör vi något som jag tycker är KUL..jag fick en ny häst och eftersom jag inte är van med pigg häst var de lite läskigt i början. Min häst som annars står och sover står på tå och kan småstegra för att få komma iväg in i ett maratonhinder och de är FART i tösen öronen framåt och de går FORT.:love::D
Samma sak gäller i konkörningen... och nu när vi är ute och kör ligger hon på och vill fram och är med..
Så det gäller att hitta nått som hästen tycker är kul... rejsa med en annan häst få igång tävlingsinstinkten i hästen=)
En ridskolehäst brukar va trött på ridhus/paddock så undvik de ett tag och när du väl är där gör roliga saker.
Mer råd kan jag inte ge än så=)
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 733
Senast: lillamy73
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 050
Senast: mackan
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
7 495
Senast: mackan
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 376
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp