Bukefalos 28 år!

Hur får jag in hästen i vattenboxen?

Harbor

Trådstartare
Vi har en ny ponny och har haft den nu i ca 3 veckor. Allt har gått bra hittills men igår skulle vi första gången ta den till stallets tvättplats, där golvet går ca 10 cm ner och där finns vattenavlopp för att skölja av den. En sk. vattenbox, men utan kanter omkring.
Nix, icke. Ingen ponny där!! 3 personer försökte med linor, mat, under 40 minuter att få den dit utan framgång. Har ni tips på hur vi nån gång ska lyckas med detta?
 
Sv: Hur får jag in hästen i vattenboxen?

Backa ner den.
klämm på hals/bogmuskeln (vi kallar det för backen :p)

Så fick vi göra med åringen i början, han vägrade och blev tillslut stressad, så vände vi han å backa, aldrig några problem... lustiga de små liven...

lycka till
 
Sv: Hur får jag in hästen i vattenboxen?

Det lär de också försökt, tyckte jag de sa. men tack för vinken. Mera idéer någon?
 
Sv: Hur får jag in hästen i vattenboxen?

? Varför ska du spola av hästen?
Az
 
Sv: Hur får jag in hästen i vattenboxen?

Han har nåt på bakbenet, mugg/rasp eller nåt, och de ville spola av det ordentligt för att tvätta samt undersöka det. I vilket fall som helst måste han ju lära sig att gå dit. Hoppas jag....
 
Sv: Hur får jag in hästen i vattenboxen?

avdramatisera det hela och låt den stå och titta i lugn och ro och nosa och ha sig. Hästar ser inte som vi, och är golvet nedsänkt i marken så är det inte säkert den förstår vad den ser, det kan se ut som ett hål och vara otäckt.Linor och skit låter som en oerhört dålig ide.

nästa tips, om det absolut inte går med annat är att strö upp boxen för att få dit ponnyn och inge förtroende. kan räcka med lite sparsamt med halm bara. låt den stå där och ta det lugnt om det funkar och sen gör ni så några gånger. håll inte på och spola och ha er innan ponnyn går ner utan problem och är lugn där.

lycka till.
 
Sv: Hur får jag in hästen i vattenboxen?

Jag som tycker att vissa saker kan få ta hur lång tid som helst, framförallt om hästen visar rädsla.
Jag hade satt mig i spolspiltan (med sidan mot hästen o ingen ögonkontakt) o haft ett långt grimskaft på hästen, lagt en hötuss en bit in, kanske knaprat på en bit morot. Sen hade det få ta hur lång tid som helst. Efter 20 min brukar de flesta hästar bli enormt rastlösa. Så orkar man över den barriären med lugn så brukar det inte vara några problem.

Hade det varit akut så hade jag backat in hästen, men har jag tid så vänjer jag hellre hästen en gång på detta sätt. Sen när hästen har förtroende för en så händer sällan sånt här, så kanske fel person hanterat hästen?
 
Sv: Hur får jag in hästen i vattenboxen?

Man kan tvätta mugg utan att stå i spolspilta. Hink och svamp kallas det!

Sedan skulle jag öva med spolspiltan precis som när man övar lastträning. Inte när man ska iväg!

Till slut kommer pållen gå in och då gäller det att inte börja blaska vatten på den utan stå där varje dag och borsta och pyssla och sadla och sådär... Spola gärna vatten i en hink bredvid hästen men inte på hästen osv... :)

Lycka till
 
Sv: Hur får jag in hästen i vattenboxen?

Nu är vi rätt nöjda. Vi var i stallet och tänkte att vi kollar lite nu igen hur det går, när vi nu har gott om tid och inget egentligen behov. Dottern gick in i vattenboxen och lockade med morötter, gnagde lite själv. Jag höll i hästen som fick stå utanför med långt grimskaft, och gick själv in i boxen. Först skulle den inte alls gå, men den fick stå där och sträcka halsen lång efter morötterna. När den kom närmare kanten så fick den en liten bit. Efter ett tag satt den ena benet in, fick en bit och gick sen genast tillbaka. Efter en stund hade den två fötter där, fick en morot. Sen lät vi den gå hem till egen box. Ska försöka upprepa det där några gånger nu och se hur det går :-)
 
Sv: Hur får jag in hästen i vattenboxen?

Nåja, dag 2. Efter vårt lyckandes igår så gjorde vi det i repris idag. Satt också hö längst in i hörnet, men det intresserade inte alls. Morotsbanan följde han dock så långt att alla hovarna var inne i vattenboxen. Men efter att ätit upp dem så backade han hastigt ut igen :-)
Man borde ha typ en hel hink full med morötter där så att han måste stå riktigt länge innan alla är uppätna, så skulle man lite kunna göra nåt samtidigt, klappa eller lite borsta eller så. Nå ett steg i taget.
Kul sånt här när det lyckas!
 
Sv: Hur får jag in hästen i vattenboxen?

Jag tror ni ska sikta på att försöka vända honom med huvudet utåt när han står där inne.
 
Sv: Hur får jag in hästen i vattenboxen?

Låter smart, men varför? Idag hade vi så många morotsbitar att han fick stå där ganska länge. Under tiden klappade vi honom och bara var där.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 321
Senast: Twihard
·
Hundträning Slyngeln, som nu är 20 månader, har blivit en riktigt trevlig hund. Världens goaste och mest älskvärda som älskar allt och alla, med på...
2
Svar
21
· Visningar
2 095
Senast: Roheryn
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Färdtjänsten är noga reglerad i lagar och riktlinjer och förordningar... max 2 väskor av ordinär storlek... Och för att åka till punkt...
Svar
1
· Visningar
584
Senast: IngelaH
·
Hästhantering Jag har precis köpt ny häst som går i en flock med ca 20 andra hästar i en gigantisk hage (ca 10 hektar). Problemet är att jag inte kan...
2
Svar
22
· Visningar
2 866

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp