Bukefalos 28 år!

Hur flyttar jag ut kaninerna?

MM

Trådstartare
Jag har 2 innekaniner och tanken är att dom ska flytta ut till trädgården i sommar, men hur gör man?

När är det lagom väder för utflyttning?
Vad behöver dom för hus för att klara vintern och vad isolerar man med? Klarar dom sig med en sån utebur som säljs överallt?
Massa halm antar jag?
Vad säger lagen, räcker huset dom ska bo i eller måste dom även ha ett tak ute i sin trädgård?

Vad mer måste man tänka på?
 
Sv: Hur flyttar jag ut kaninerna?

När jag hade kanin en gång i tiden hade jag en burdel och en "innedel". Innedelen i buren var en stor box som var isolerad med frigolit. Däri hade jag spån. Jag ogillar halm ute sådär eftersom det drar åt sig löss och annat kryp jag inte vill ha i kaninernas bur.

En helt vanlig bur som säljs i handeln fungerar fint. Typ denna:
P977823.jpg


Jag hade inte satt ut kaninerna innan det var över +10 grader hela dygnet runt.
 
Sv: Hur flyttar jag ut kaninerna?

Man brukar säga att när temperaturskillnaden ute/inne inte är mer än 10 grader så kan du flytta ut kaninerna.

En utebur behöver inte vara isolerad, bara den har ett rum som är täckt från minst 3 sidor. Bättre att ha mycket halm i botten än att isolera.
Mina kaniner bor alltid ute, och har en oisolerad tvåvåningsbur och fri tillgång till stor rasthage. De får ju tjock vinterpäls som värmer, och mina kaniner är alltid ute och springer även när det är riktigt kallt, så deras lilla "mysrum" är i princip oanvänt.
Värmen som blir på sommaren är ett större bekymmer för kaninerna än kylan på vintern.
 
Sv: Hur flyttar jag ut kaninerna?

Snö och kyla är en sak, men hur funkar det när det regnar? Bryr de sig? Är kanske inte så bra om de blir våta och kalla, men fattar de att de ska gå "in" då? :confused:

(Nej, mina kaniner bor inte ute vintertid. De vill inte det... eller så kan det vara som så att jag inte är ett dugg sugen på att städa kaninbur när det är mörkt och kallt och eländigt. :p)
 
Sv: Hur flyttar jag ut kaninerna?

Snö och kyla är en sak, men hur funkar det när det regnar? Bryr de sig? Är kanske inte så bra om de blir våta och kalla, men fattar de att de ska gå "in" då? :confused:

(Nej, mina kaniner bor inte ute vintertid. De vill inte det... eller så kan det vara som så att jag inte är ett dugg sugen på att städa kaninbur när det är mörkt och kallt och eländigt. :p)

När det regnar så går de in under tak. Dock kan mina sitta ute om det bara regnar litegrann, som inte går igenom pälsen.
 
Sv: Hur flyttar jag ut kaninerna?

Jag brukar flytta ut innekaniner när det är ungefär lika varmt ute, nattetid, som inne. För att vänja dem kan man ha dem ute några timmar på dagarna när det känns som att det är tillräckligt varmt.

Jag rekommenderar inte de burar som vanligtvis säljs i affärer och på nätet, dels är virket av usel kvalité och dels håller de sällan ens de mått som rekommenderas av jordbruksverket. Vill man få valuta för pengarna så är det bäst att beställa en bur av en snickare eller kolla begagnatmarknaden. Finns även företag som bygger riktigt fina kaninburar till bra priser, googla så borde du hitta.

Isolera behöver man inte göra, det kan rent av ha motsatt effekt och stänga in kylan istället, eftersom kaniner avger väldigt lite värme. Ett vindtätt hus inrett med en massa halm räcker fint. :)

Så länge de har en bur med godkända mått, som är upphöjd från marken och har tre väggar, tak och hus som de även kan sitta på är det lagligt. Man kan alltså med fördel ställa buren i en rasthage och låta kaninerna hoppa in och ut som de vill.
 
Sv: Hur flyttar jag ut kaninerna?

Om det är två kaniner som ska bo ihop är det inte säkert att de burar som finns att köpa är tillräckligt stora (kolla på jordbruksverkets regler). En del av köpeburarna har dessutom metallbotten (för att det ska vara "lätt" att städa :mad: ) och det kyler ju massor. Trä ska det vara!
Sedan rejält med spån och halm och fri tillgång på bra hö så ska de klara vintern :)
 
Sv: Hur flyttar jag ut kaninerna?

Dom ska inte bo tillsammans, då lär dom döda varandra. Men jag har en idé om hur jag ska göra nu :)
Tänkte jag skulle slänga in en bild men har inte fått tummen ur än.,
Återkommer med bild lite senare idag :)
 
Sv: Hur flyttar jag ut kaninerna?

Här kommer en bild på hur den väldigt gamla hundgården ser ut i trädgården i nyköpta huset. Något sånt hade jag tänkt mig till kaninerna fast helt nytt då, eventuellt lite större. Vi har plats för det.

bild_248_5134fc79ddf2b345f6396a52.jpg


Nättak och nergrävt nät blir det självklart. Men hur långt ner behöver man gräva ner det?
Är hönsnät bästa alternativet?

Vad skulle ni rekommendera för hus?

Funderar på ett tvåvåningshus med nätunderdel så man kan stänga in dom på vintern eller kan dom vara ute i snön med?

Eventuellt ena sidan med vindskydd i trä utanför nätet så det inte drar för mycket, det blåser en hel del här.

Vad tror ni, kan det bli bra?
 
Sv: Hur flyttar jag ut kaninerna?

buren_zpsae029fe6.jpg


Det blir nog jättebra.

Mina kaniner bor i något liknande som du planerar, fast med sandbotten (i en gammal sandlåda). Vi har grävt ner kompostgaller under sanden, inte jättedjupt, några cm. Jag tror att jag har lyckats bifoga en bild...
Tvåvåningsburen som står inne i rasthagen, är alltid öppen. De gillar att vara ute i snön. Buren är de i mest när de äter, skiter, eller om det regnar rejält eller om de söker skugga på sommaren.
Det är bra att ha sitthylla ute i rasthagen också, och mina kaniner har en tunnel som är kul.
Beträffande vindskydd, så gillar faktist mina kaniner att sitta ute på sitthyllan när det blåser rejält, och de är aldrig sjuka. Men det är klart att det är bra om de har tillgång till skyddad plats.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur flyttar jag ut kaninerna?

Men vad fint ni har gjort :)
Helt klart något sådant jag är ute efter att göra.

Funkar verkligen kompostgaller? Dom kan inte komma igenom det?
Å det är vanligt hönsnät ni har i övrigt?
Lät ju bra med en sandbotten men är det inte som att gå i den lösa sanden på stranden eller packas den? Hur högt är det?
Något vindskydd blir nog bäst men vi ska byta staket runt hela trädgården så det räcker nog med det. Ska ha tätt plankstaket.

Många frågor nu..
 
Sv: Hur flyttar jag ut kaninerna?

Kompostgaller funkar jättebra att ha under sanden. Kaninerna kan gräva lite i sanden ändå, men kommer inte igenom gallret eller skadar tassarna på det. Tänk på att gallret måste ligga ända ut i hörnena bara. Det är de mest populära grävställena, iallafall enligt mina kaniner.

Vanligt staket förövrigt är som du ser av hönsnät. Taket är av hönsnät och kompostgaller som vi lägger där vi kan gå in i buren.

Sanden är vanlig sandlådesand. Den packar sig när det är kallt och fuktigt, och på sommaren är den lite lösare där solen kommer åt. Kaninerna trivs utmärkt på sanden, de älskar ju att gräva så det funkar bra.:)
 
Sv: Hur flyttar jag ut kaninerna?

Hur har ni spänt upp nätet? Med spik? Och materialet i trä, är det något kaninerna går och gnager på?

Vi har en gnagare och en som mest tittar på pinnarna.

Eran bur, är den isolerad?
 
Sv: Hur flyttar jag ut kaninerna?

Nätet är numera uppstänt med en slags u-formade spikar som jag tror kallas krämpor. Från början hade vi bara häftat fast nätet, men då kryper stiften ut efter ett tag och våra kaniner har tagit sig ut ett par gånger. Lyckligtvis håller de sig vid buren iallafall, även om de har rymt :).

De gnager inte på stolparna i rasthagen, men buren är rätt så uppäten innifrån på sina ställen. Jag försöker lägga in pinnar och annat de kan gnaga på, men buren är uppenbarligen smaskigast.
Kaninburen är inte isolerad. De har gott om halm i innerummet istället. Dock upplever jag inte det som att kaninerna lider av kylan, det är mer man själv som gör det. De sitter ute i rasthagen även vid en massa minusgrader. De mår mycket sämre när det är väldigt varmt på sommaren. Då är det jätteviktigt att de har tillgång till skugga där de kan ligga.
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 668
Senast: KesoNeso
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 353
Senast: Wille
·
Däggdjur Vi har två dvärgvädurar som bor i ett litet hägn(2x2 m) i trädgården. De har tillgång till isolerad bolåda full med fräsch halm(1x1,5...
Svar
12
· Visningar
1 829
Senast: skiesabove
·
Övr. Djur Äntligen har drömmen om ett eget hus gått i uppfyllelse och därmed måste självklart ett gäng ankor flytta hit! Men jag läser och lär...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp