Hur förhålla sig till tränare som vill använda graman på unghäst som är ostadig i formen?

Sluta rid för tränaren omedelbart är mitt råd. Det finns tränare som får en att rida sämre och man kan då tappa självförtroendet helt och hållet. Och det är verkligen inte värt pengarna.

Ska du skaffa bil och transport i framtiden för att kunna träna och tävla? Har du någon som kan filma dig?
 
Ja hjälptyglar är ju verkligen ett intressant ämne. Skrev mitt exjobb om det ;)
Men skönt att du fattat ett beslut och hoppas du hittar en tränare som du trivs bättre med
 
Tack för alla svar! Gör mig inget att det blir lite allmän diskussion om gramanens vara eller icke vara då jag finner det mkt intressant
Majoriteten av er verkar hålla med mig om att tränaren är helt fel ute så det blir nog att jag slutar rida för hen. Känns inte värt x antal 100 per gång om man får en så dålig känsla
Kan ju även tillägga att det alltid går bättre när jag tränar själv. Då rider jag mkt övergångar bl.a. vilket resulterar i en lösgjord häst som inte är särskilt ostadig.
Jag får inte rida övergångar på träningarna....tränaren tycker hästen är för pigg och därför ska jag inte rida varken övergångar eller tempoväxlingar vilket ju resulterar i lång oengagerad ostadig häst som tränaren nu vill ha graman på.
Jag inser ju medan jag skriver det här hur dåligt det låter. Jag har tappat förtroendet för tränare öht...

Tycker du definitivt ska byta tränare alt sluta träna för denna tills du hittar en som passar överens men din filosofi.

För mig är graman på en unghäst inte rätta vägen att gå. Hästar använder sin hals för att hålla balansen så att dra ner den med en hjälptygel för att visa vart den ska vara kommer knappast hjälpa den med balansen :S

Tycker du verkar tänka helt rätt med övergångar, och eftersom du själv märker skillnad så tycker jag du ska fortsätta med det. Hoppas att det löser sig för er!
 
Eftersom du är i det läge du är och inte precis kan välja och vraka bland tränare, skulle jag råda att du först diskuterar metoderna med din nya tränare. Förklara din filosofi och att du inte vill rida din unghäst på graman. Kan tränaren köpa detta och anpassa sina metoder efter dig och din häst är den ju värd att behålla. Om inte - förklara varför du inte kan fortsätta träna för hen.
En bra tränare på hyffsad nivå ska kunna anpassa sin träning efter aktuell häst och ryttare. Tycker jag ;)
 
Jag reagerade också betydligt mer på uttalandet att du inte får rida övergångar för att "hästen är pigg" än själva gramanförslaget. Inte för att jag är någon gramanförespråkare men jag tycker motståndet mot övergångar hos en pigg häst känns än mer tragiskt i en grundfilosofi hos en tränare...

Det ÄR otroligt viktigt att man själv och tränaren har samma linje/filosofi i träningen men hur bra tränare man än har så är iaf min erfarenhet (som tränar för både B- och A-tränare) att någon gång kommer man komma till saker där man inte riktigt håller med denne. Då är det viktigt att våga ta diskussionen med sin tränare, fundera, kanske ändra sin egen åsikt och gör man inte det så måste tränaren ha respekt för det. Men som sagt - den grundläggande träningsfilosofin måste överrensstämma med sin egen.
 
@annka jag håller med dig, men även utöver det så känner man oavsett anledning, som ryttare redan initialt att man öht inte håller med om tränarens filosofi eller approach, så tror jag inte det är ngt öht att vinna med att ändå sen träna för denne. Det måste finnas ett förtroende och harmoni i att man kan känna att man tror på tränarens upplägg redan i grunden, gör man inte det utan filosofin känns fel för en själv redan från början, så har jag väldigt låg tilltro till att de ska lösa sig pga en diskussion med tränaren på initialt stadie så att säga. I TS fall låter det som avog känning infunnit sig från scratch, tror det blir väldigt svårt att då gå in och träna med sin unghäst för denne nya tränare på såna premisser.
 
Har nyligen börjat rida för en erkänt duktig tränare men har blivit lite ställd över hens metoder. Särskilt att hen vill prova graman på ostadig unghäst som inte orkar bära sig. Tränarens motivering är att hästen ska lära sig vart den ska ha huvudet (dvs böja på nacken) hur skulle ni förhålla sig till detta? Jag är kritisk och tycker det är fel väg att gå. Strunta i var hästen har huvudet skulle jag säga och träna istället upp bakben, rygg, balans etc. Vet inte ens om jag vill fortsätta rida för denna tränare längre :(

Jag är av motsatt erfarenhet, det är mkt svårt att få en häst som är så ostadig i formen att börja jobba rätt utan att visa väg. Fast det är ju klart att kan man inte rida på graman så skall man nog inte göra det förutom om ens tränare rek det.
 
Jag är rätt rabiat motståndare till den sortens användning av graman som TS nämner att tränaren vill få till. Jag fattar verkligen inte hur den ska hjälpa en häst att hitta egen balans. Jag begriper inte varför det är viktigt att få en UNG häst i den typen av ram, tvinga den att böja ihop sig. Jag fattar inte vad målet med ridningen är om det allra viktigaste från början är att hästkraken ska böja nacken till varje pris.

Fast det beror ju helt enkelt på vad för häst det är. Jag har ju ridit en massa år nu och ridit upp många hästar i klasserna i fälttävlan och även utbildat och visat många unghästar.

Samtliga av mina hästar har tävlat högre klasser högt upp i ålder och jag har använt graman på en del av dem. Det har dock varit många fullblod från banan som jag använt mig av graman på och då har det varit extremt spända taggade hästar som gått som stjärnkikare och som faktiskt slappnat av med graman och lärt sig var huvudet skall vara placerat. På dessa hästar har det primära faktiskt varit att få dem att ta ner huvudet.

Dock så användes inte graman dagligen på dessa hästar och inte sedan de lärt sig utan då har de ridits till form

Jag har även som tränare rek elever att prova graman men då har det varit hästar som varit väldigt taggade och svåra att få fokuserade och allmänt farliga, dock hoppning (framridning och småhinder)
 
Tack för alla svar! Gör mig inget att det blir lite allmän diskussion om gramanens vara eller icke vara då jag finner det mkt intressant
Majoriteten av er verkar hålla med mig om att tränaren är helt fel ute så det blir nog att jag slutar rida för hen. Känns inte värt x antal 100 per gång om man får en så dålig känsla
Kan ju även tillägga att det alltid går bättre när jag tränar själv. Då rider jag mkt övergångar bl.a. vilket resulterar i en lösgjord häst som inte är särskilt ostadig.
Jag får inte rida övergångar på träningarna....tränaren tycker hästen är för pigg och därför ska jag inte rida varken övergångar eller tempoväxlingar vilket ju resulterar i lång oengagerad ostadig häst som tränaren nu vill ha graman på.
Jag inser ju medan jag skriver det här hur dåligt det låter. Jag har tappat förtroendet för tränare öht...


Detta hade gjort att jag tappat förtroendet för tränaren, övergångar, tempoväxlingar är A och O när det gäller att få lydiga och mjuka hästar
 
Fast det är en utopi och stämmer def inte på alla hästar

Att form kommer bakifrån? Skulle det vara en utopi? På vilket sätt då??

Jag kan tänka mig att det kan vara vettigt på tex en gammal travare som springer med huvudet rätt upp, men då krävs det fortfarande en riktigt skicklig ryttare för att det ska göra mer nytta än skada, är iaf min uppfattning. Nu vet inte jag vad TS har för häst, men det finns nog med all säkerhet bättre vägar att gå.

Min häst är väldigt ostadig och obalanserad, och jag har försökt visa vägen på honom, insåg att det absolut inte gjorde saken bättre, snarare tvärtom. Nu har jag en tränare som tränar enligt filosofin att hästen är i balans, det är bara jag som är problemet. Och vipps genom att "bara" sätta mig helt rätt så fick hästen balans, nu har jag bara ridit en lektion för den tränare, så det ska bli spännande att se resultatet efter fler lektioner!

En häst som är direkt farlig för att den är het och ofokuserad skulle jag jobba med på andra sätt än att sätta på graman. Kanske som akut lösning om hästen ändå måste ridas för att må bra i huvudet, men aldrig annars.
 
Fast det beror ju helt enkelt på vad för häst det är. Jag har ju ridit en massa år nu och ridit upp många hästar i klasserna i fälttävlan och även utbildat och visat många unghästar.

Samtliga av mina hästar har tävlat högre klasser högt upp i ålder och jag har använt graman på en del av dem. Det har dock varit många fullblod från banan som jag använt mig av graman på och då har det varit extremt spända taggade hästar som gått som stjärnkikare och som faktiskt slappnat av med graman och lärt sig var huvudet skall vara placerat. På dessa hästar har det primära faktiskt varit att få dem att ta ner huvudet.

Dock så användes inte graman dagligen på dessa hästar och inte sedan de lärt sig utan då har de ridits till form

Jag har även som tränare rek elever att prova graman men då har det varit hästar som varit väldigt taggade och svåra att få fokuserade och allmänt farliga, dock hoppning (framridning och småhinder)

Det enda undantaget som jag ser är vettigt är just för hästar som är farliga.
 
Fast det är en utopi och stämmer def inte på alla hästar

Jag håller med dig om att de inte kan arbeta bakifrån så länge som energin sas bryts på vägen, dvs om underhalsen är spänd. Då kan man iaf inte rida dem till riktig bjudning till handen via skänkeln.
Men jag anser att man får bättre och snabbare effekt av att då ta dem för hand och formge dem så. Ofta behöver ju de häår hästarna balansera sig i sidled i manken utöver att man måste lära dem inaktivera underhalsen och släppa ut halsen ur manken.
Med gramanen kan du ju visserligen få ner skallen. Men det är svårare att rida ut halsen ur manken på dem med graman än utan.
Och när man använder den får man ju heller ingen renhet på hjälperna. De tar ner skallen för gramanen, inte för en viss tygelsignal.
Jag vill ju kunna ändra formen när som helst. Då måste de kunna förstå hjälper för det.
Och då börjar jag gärna med det direkt. Så jag slipper byta signaler.
 
@rubytoo och @tuaphua : oavsett eventuella lösningar/metoder osv i sak så kan nog även ni och jag enas om att råden i fråga om både graman som funkar i vissa syften, alternativt att skola hästen att släppa hals från backen osv, är medel inte gemene hobbyryttare direkt ägnar sig åt eller når framgång av, så därav är råden TS i fråga fått ganska sunda i fråga om att vi nu pratar om ngt annat än det ni är inne på tänker jag? Framför allt verkar Ruby hålla med om det utifrån sin bekräftelse tidigare i tråden, så nu har kanske era svar börjat handla om vad som är möjligt utöver det, och det mesta är möjligt om det finns rätt kompetens utifrån medel man använder sig av utifrån det, men det känns lite i min värld som det kanske är överkurs utifrån just denna tråden och vad som gäller/är möjligt generellt utifrån att vi nu är på buke och svarar på det som postas här utifrån TS fråga och känsla? Bara en tanke i sammanhanget ;)

Ruby uttalar sig ju utifrån sin värld och sin förmåga och självklart då kan det finnas möjlighet att skola en häst utifrån det.
Men i svaren och frågorna här på buke allmänt: jag skulle aldrig råda ngn som upplever stress på sitt fullblod och oskolat sånt och oskolad ryttare osv, att sätta på graman för att utbilda den var den ska hålla huvudet? Det blir rätt tokigt..... så när man svarar i trådar måste man oavsett sin egen erfarenhet och känsla osv, nog alltid ha i beaktning att de man svarar inte vare sig må vara i samma erfarenhet, ha samma känsla eller ens förstå vad man pratar om utifrån det osv. Just ang. hjälptyglar i skolsyfte så opererar jag rent allmänt utifrån antagandet att det är sällan folk rider så duktigt att de frågar om hjälptyglar öht.... Rider de så duktigt frågar de inte. så mina svar utgår utifrån det och jag anpassar mig till det. Vilket jag inte tycker känns konstigt på ngt sätt.
 
Senast ändrad:
@rubytoo och @tuaphua : oavsett eventuella lösningar/metoder osv i sak så kan nog även ni och jag enas om att råden i fråga om både graman som funkar i vissa syften, alternativt att skola hästen att släppa hals från backen osv, är medel inte gemene hobbyryttare direkt ägnar sig åt eller når framgång av, så därav är råden TS i fråga fått ganska sunda i fråga om att vi nu pratar om ngt annat än det ni är inne på tänker jag? Framför allt verkar Ruby hålla med om det utifrån sin bekräftelse tidigare i tråden, så nu har kanske era svar börjat handla om vad som är möjligt utöver det, och det mesta är möjligt om det finns rätt kompetens utifrån medel man använder sig av utifrån det, men det känns lite i min värld som det kanske är överkurs utifrån just denna tråden och vad som gäller/är möjligt generellt utifrån att vi nu är på buke och svarar på det som postas här utifrån TS fråga och känsla? Bara en tanke i sammanhanget ;)

Ruby uttalar sig ju utifrån sin värld och sin förmåga och självklart då kan det finnas möjlighet att skola en häst utifrån det.
Men i svaren och frågorna här på buke allmänt: jag skulle aldrig råda ngn som upplever stress på sitt fullblod och oskolat sånt och oskolad ryttare osv, att sätta på graman för att utbilda den var den ska hålla huvudet? Det blir rätt tokigt..... så när man svarar i trådar måste man oavsett sin egen erfarenhet och känsla osv, nog alltid ha i beaktning att de man svarar inte vare sig må vara i samma erfarenhet, ha samma känsla eller ens förstå vad man pratar om utifrån det osv. Just ang. hjälptyglar i skolsyfte så opererar jag rent allmänt utifrån antagandet att det är sällan folk rider så duktigt att de frågar om hjälptyglar öht.... Rider de så duktigt frågar de inte. så mina svar utgår utifrån det och jag anpassar mig till det. Vilket jag inte tycker känns konstigt på ngt sätt.

Det har du fullt rätt i. Dock så är det väl klart att jag inte rek orutinerade till att använda någon hjälptygel utan någon kunnig vid sidan om.

Jag kanske har tolkat trådskaparen mer rutinerad?

Och jag missade helt att det låg på dressyr dessutom ;) Har aldrig rek graman i dressyr utan i markarbete till hoppning.

Dressyr och självklart hoppning så är just övergångar och tempoväxlingar det viktigaste samt lydnad för säte och skänkel
 
Tack för alla svar! Gör mig inget att det blir lite allmän diskussion om gramanens vara eller icke vara då jag finner det mkt intressant
Majoriteten av er verkar hålla med mig om att tränaren är helt fel ute så det blir nog att jag slutar rida för hen. Känns inte värt x antal 100 per gång om man får en så dålig känsla
Kan ju även tillägga att det alltid går bättre när jag tränar själv. Då rider jag mkt övergångar bl.a. vilket resulterar i en lösgjord häst som inte är särskilt ostadig.
Jag får inte rida övergångar på träningarna....tränaren tycker hästen är för pigg och därför ska jag inte rida varken övergångar eller tempoväxlingar vilket ju resulterar i lång oengagerad ostadig häst som tränaren nu vill ha graman på.
Jag inser ju medan jag skriver det här hur dåligt det låter. Jag har tappat förtroendet för tränare öht...

Tycker det verkar som du resonerar hundra gånger bättre än din tränare.
Jag rider för en dressyrtränare med min unghäst (Islandshäst) och hon har aldrig ens nämnt graman utan vi har endast jobbat på tempoväxlingar, övergångar m.m.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 071
Senast: Magiana
·
Träning Hej! *lång tråd* Har nu uppkommit ännu ett problem med min unghäst f. 09 efter att ha insett att han har sadeltvång. Nu är det så...
Svar
18
· Visningar
2 747
Senast: Balahé
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 693
Senast: Emelei
·
Dressyr Jag valde att lägga tråden under dressyr eftersom det är meningen att det ska bli en dressyrhäst av den här unga damen, om hon lugnar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp