Bukefalos 28 år!

Hur förvara mjukmat?

Bufera

Trådstartare
Hej

Som rubriken säger, hur förvaras er mjukmat? Läste idag på Mjaus burk att den ska serveras rumsvarm, vilket betyder att den ska stå framme även som öppnad?

Vi har alltid haft oöppnade burkar i skafferiet och öppnade i kylskåpet.
Tänker om öppnad mat står framme, blir den inte sämre fortare då? Hur gör ni?

Bufera

Ber om ursäkt för ev stavfel, gör tråden från mobilen!
 
Sv: Hur förvara mjukmat?

Öppnad förpackning förvaras i kylen. Sedan kan man ställa fram maten en stund innan servering om man vill servera den rumstempererad. Kylskåpskall brukar dock funka bra.

Ger man mat från konserv bör man lägga över maten i en plastburk eftersom det kan fällas ur metaller ur en öppnad konservburk.
 
Sv: Hur förvara mjukmat?

Jag brukar ställa burkmaten i kylskåpet när jag öppnat den. Den är hållbar i max 2 dygn, det kan vara bra att veta. Om man vill kan man micra maten på tallriken i några sekunder innan man serverar den till kissen, då brukar den bli lagom ljummen.
 
Sv: Hur förvara mjukmat?

Jag har i kylen - och många har det - tycker inte det är ngt problem. Skulle säkert kunna ha den framme eftersom min trekilosdam äter en tetra på ett dygn :p
 
Sv: Hur förvara mjukmat?

Jag ställer in tetrorna i kylen när jag öppnat dem. Är det däremot bara en portion kvar i tetran så kan jag låta den stå ute och bli lite varm till serveringen nästa gång (de får blötmat morgon och kväll).
Jag brukar hälla över lite varmt vatten från vattenkokaren på mat som kommer direkt ur kylskåpet, jag dricker oftast te när katterna ska ha mat så. ;) Mosar då maten så det blandas med vattnet.
 
Sv: Hur förvara mjukmat?

Oöppnad tetra i skafferiet ovanför kylskåpet, öppnad i kylskåpet. Minimannen äter gladeligen kylskåpskall mjukmat så jag brukar bara ge den direkt. Desto snabbare, desto bättre är Minimannens motto :p
 
Sv: Hur förvara mjukmat?

Jag förvarar alltid de oöppnade förpackningarna i skafferiet och när de är öppnade i kylskåp. Men brukar mest ha portionsförpackningar nu för tiden :).
 
Sv: Hur förvara mjukmat?

Oöppnade burkar står i en garderob, väl öppnat så portionerar jag upp i fryspåsar som åker in i kylskåp eller frys beroende på hur snart de kommer gå åt. Kylskåpspåsarna serveras kylskåpskalla, de blir ju varma snabbt och Göte äter glatt ändå. Fryspåsarna plockar jag fram när jag kliver upp så det får tina, så är det bara att servera sen :)
 
Sv: Hur förvara mjukmat?

Hundens specialmat förvaras (öppen) i kyl liksom katternas öppnade tetramat när de väl får sådan mat. Aldrig tänkt på att det ska serveras icke kallt så alla äter kallt.
Däremot hade jag ingen aning om att öppnad burk fäller metaller. Så hädanefter får hundens mat föras över till en plastbytta. Oöppnade förvaras i en hylla jag har i köket.
 
Sv: Hur förvara mjukmat?

Min katt vägrar äta mat som stått i kylskåpet, även om den är rumstempererad när man serverar den. Hon går fram, snosar på den och vänder sig om.
Brukar låta den stå framme. Ett paket går åt på ett dygn, tror inte det är någon fara att ha den framme då.
 
Sv: Hur förvara mjukmat?

Jag tycker det är allra bästa är ju att ha en förpackning som är så stor att den går åt direkt när man ger katterna mat ;) Jag serverar en "vanlig" burk kattmat till mina tre på morgonen. Den räcker precis lagom (inga storätare). Därför köper jag inte de större burkarna även om de blir "billigare" kg pris.

Då är det inga problem att servera maten rumstempererad som Mjau rekommenderar - Har man bara en katt så kan man ha de mindre portionsförpackningarna. Ja jag är mer praktisk än jag är ekonomisk.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
1 852
Senast: Lime
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
1 946
Senast: Unafraid
·
  • Låst
Gnägg Såg att det fanns en tråd sedan 2011 där folk skrivit om konstiga/otrevliga provridningar.. Men det var 2011, så varför inte skapa en...
Svar
5
· Visningar
2 432
Senast: ameo
·
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 299
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp