Bukefalos 28 år!

Hur fort reagerar hundmagen

Indiv

Trådstartare
Hur många timmar tar det innan hundens mage reagerar positivt eller negativt på följande?

Foder
Stress
Medicin

Dvs Hur många timmar dröjer det innan den blir bra i magen av en medicin eller blir jättedålig pga något den ätit exempelvis?
 
Sv: Hur fort reagerar hundmagen

Svårt att säga, men inom ett dygn ungefär för de flesta förändringar. Stress kan slå väldigt fort i och för sig enligt de erfarenheter jag har.
 
Sv: Hur fort reagerar hundmagen

Det beror HELT på vad det är du menar med foder, stress och medicin...

Foder som är "dåligt", ruttet, jäst - magen reagerar inom någon/några timmar.

Foder som sätts in medicinskt pga tex. diaree eller kräkningar - beroende på om hunden fastats eller ej kan det ta allt från någon/några dagar upp till någon vecka.

Stress som hunden utsätts för plötsligt kan visa sej genom att hundens mager reagerar inom några minuter.

Stress som hunden utsätts för långvarigt kan påverka hundens mage på många vis. Både med akuta diareer, diareer som kommer och går osv.

Stress som kommer i samband med ex upphetsning - inför tex. träning, vid kontakten med löptikar osv - kan skapa en reaktion både omgående inom några minuter och mer långvarig.

Medicinering icke receptbelagd tex canicur, diarsanyl, tillsammans med ex fasta brukar ge effekt inom någon/några dagar.

Medicinering icke receptbelagd tex tagamet, tillsammans med dietfoder brukar även det ge effekt inom några dagar.

Medicinering receptbelagd för akut påverkan tex DHS ger ofta effekt snabbt, dvs inom några timmar/något dygn.

/Swat
 
Sv: Hur fort reagerar hundmagen

Återigen tack, mycket utförlig beskrivning.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Balder är hopplös med att äta olämpliga saker på promenaderna, med konsekvensen att han ofta är jättedålig i magen. Han är snabb som en...
Svar
17
· Visningar
1 812
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Jag har levt med pälsdjursallergi & astma sedan barnsben, har trots detta haft hund hemma under tonåren och inte reagerat nämnvärt på...
2
Svar
22
· Visningar
3 327
Senast: AnneB
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 593
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
2 022
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp