Bukefalos 28 år!

Hur frysa bröstmjölk?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Zaria

Trådstartare
Skall iväg några timmar nästa lördag första gången utan Hampus,hans pappa skall då mata honom med flaska,tidigare då jag vart borta så har han fått en flaska ersätning men nu är det fler mål som pappan ska ha hand om och dessutom misstänker jag att Hampe får ont i magen av ersättningen (baby semp2)

Hade då tänk mig att frysa in ett mål bröstmjölk (ev mer om det räcker) men då jag inte har nån fungerande pump så år jag handmjölka och det blir inte så mycket åt gången,så jag undrar hur jag skall frysa in slattarna,borde ju bli en del på en vecka.
Hur länge kan de ligga i frysen?

Iskuber? påsar? i så fall hur rengör man dessa innan om de skall rengöras? Och hur mycket ska jag ge i ett mål ungefär (han är ca 4 månader)

Mvh Zaria
 
Sv: Hur frysa bröstmjölk?

små plastpåsar är smidigt och "diskfritt".

Vidar åt 125-150 ml/mål i den åldern, fast han åt OFTA :o
 
Sv: Hur frysa bröstmjölk?

Du kan frysa in i iskuber och sedan hälla över det i portionsförpackningar i påsar. Vid 4 månaders ålder åt mina stora pojkar 220 ml ersättning var tredje timme ungefär och minsting ammade varannan timme så jag vet inte hur mycket han åt.

Angående ersättning så är det inte ovanligt att barn får ont i magen av semper. Nan är bättre faktiskt. Så om du inte hinner testa det nu innan du ska iväg så testa det vid ett annat tillfälle om det skulle behövas.
 
Sv: Hur frysa bröstmjölk?

Har man lite större mängder är enliters fryspåsar överlägset - de är ju redan "sterila", så bara att hälla i mjölken.
*ameo har haft frysen full med sådana påsar till de två sista barnen* :D

Har du bara småslattar så är kanske istärningar är lämpligt, men då skulle jag råda dig att lägga över kuberna i plastpåse eller annan lufttät förpackning så snart de är frysta, så att de inte blir frystorkade eller tar åt sig en massa bacillusker som finns i frysen.

Jag har för mig att man rekommenderar att mjölken inte ska ligga med än 3 eller 4 månader i frysen. Det håller sig ju ett tag i alla fall :)

Lycka till!

(ska jag skicka dig en handpump? jag har flera stycken, som jag fått med när jag hyrt elpump... - Hade du inte en sån i början också, förresten?)

Vad gäller portionsstorlek:
Mina gullungar har ätit ca 200 ml/gång vid Hampus ålder. Men då är de vana flaskätare = äter större portioner/gång och mer sällan.
Om jag vore som du så skulle jag nog ha 100 ml/portionsförpackning, för att slippa hälla ut de dyrbara dropparna.

VIKTIGT TILLÄGG!
Kom ihåg att man ska aldrig värma/tina upp bröstmjölk i micron, för då förstörs näringsämnena i den. Värm i vattenbad i stället!

// ameo - "proffs" på flaskmatning med bröstmjölk :p
 
Senast ändrad:
Sv: Hur frysa bröstmjölk?

Hej på dig

Hoppades att just du skulle svara vet ju att du meckat en del med sånt här.

Jag har en handpump efer den elektriska,Medela eller nåt kan tänkas att den hette,men det fick inte ut någon mjölk,så köpte jag en annan handpump i babyafär en NUK,men med den hände det ännu mindre.Dock funkade det med den elektriska och att trycka ut mjölk funkar ju iaf billigt också.Vet inte varför det inte vill släppa mjölk till pumpen,i slutet när jag hade den elektriska fungerade knappt ed den heller,dock går sonen upp som han skall och lite därtill så jag antar att han får i sig det han behöver.

Att det håller 3-4 månader är ju perfekt,vet iofs inte hur länge jag kommer att amma men jag kommer att amma så länge det går,nu äntligen har jag fått igång ammningen så det räcker.

Föresten hur mycket mjölk blir det av en iskub?
Blir nog att skriva en nogrann instruktionslapp den lördagen till fadern så man får väl vara lite punktlig så han förstår :angel:

mvh Zaria
 
Sv: Hur frysa bröstmjölk?

Har också hört att semper kan ge magknip,men det har funkat hittills,får investera i ett paket med Nan,alltid bra att ha hemma vid krisituationer.
Han blir jättegasig i magen efter han ätit Semper,och sedan får han knip och blir jätteledsen.
Har provat nu i veckan lite med ersättning ett par dagr & han har bara ont i magen på kvällen efter att ha ätit babysemp...

mvh Zaria
 
Sv: Hur frysa bröstmjölk?

Får prova mig fram med mängden men det är bra att ha ett hum om ungefär,kanske bäst att ta i lite i underkant i början och sedan tina upp mer om han vill ha,är ju onödigt att slänga en massa efter all slit :crazy:

mvh Zaria
 
Sv: Hur frysa bröstmjölk?

Att pumpen inte fungerar för dig beror på att hormonpåslaget saknas, de hormoner som kör igång när du ammar honom. Men prova igen, kanske funkar det nu? Jag fick använda min Medela-handpump några gånger, när min batteridrivna pump krånglade - överlycklig Selma ville hjälpa till att dra... :crazy: Och för mig funkade det umtärkt, men vi är ju alla olika.
Hade du haft åtta armar så hade jag rått dig att försöka pumpa andra bröstet samtidigt som du ammar... :D Har du testat att pumpa ur efter att du ammat, på den sidan som inte är tömd - eller får han båda sidorna vid varje tillfälle?

Jag har mätt upp nån gång hur mkt vatten som går i en hel istärningsbehållare, men jag minns inte. Ta ett dlmått och fyll hela behållaren, dela sen md antalet istärningar..
 
Sv: Hur frysa bröstmjölk?

Olika iskubshållare är olika stora. Jag mätte upp så jag visste hur mycket det var i mina olika. Det var från 8 ml - 12 ml.

Jag satte plastpåse runt iskubshållarna direkt så det inte kom in nån luft och torkade ut, och sen när det var fryst så vred jag ur den frysta mjölken i påsen och stängde så jag kunde använda iskubshållaren igen.
 
Sv: Hur frysa bröstmjölk?

Det finns ju plastpåsar som är iskuber att köpa i affären, kanske kan vara nåt??? Då kommer det ju inte in nån luft.
 
Sv: Hur frysa bröstmjölk?

Precis så har jag gjort också,nu börjar det bli nåt av mängd också,inte så det räcker till varje dag,men det lär räcka och bli över på lördag iaf och ett reservlager är ju aldrig fel,fast KRAMP i händerna har jag :rofl:
 
Sv: Hur frysa bröstmjölk?

Usch ja, det känner jag igen. Åkte på kurs utan pumpen, tänkte att det var ju lugnt att bara mjölka ur för hand. JÖSSES vilken kramp man får. Nä, Avent-pumpen avgudar jag!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har bara en ganska enkel fråga för er erfarna men ack så klurig för en nybörjare ;) Inatt har jag för första gången använt mina...
Svar
9
· Visningar
2 492
Senast: turbofling
·
Övr. Katt Hej Min honkatt (stallkatt) fick en unge den 27/6 så ungen är nu nästan fyra veckor. I lördags märkte jag att kattungen inte gått upp...
Svar
4
· Visningar
946
Senast: tictac
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Ny valp med katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp