Bukefalos 28 år!

Hur funkar det med blandraser ?

Mynta2

Trådstartare
Poängtera man har en hund blandad mellan 2 raser..vi hittar på att det är: Labbe och Shäfer, 50/50 så att säga. Man parar med en Labbe, avkomman borde väl bli 75 Labbe och 25 Shäfer ?!...Fortsätter man med Labbe med efterkommande generationer så blir det väl i sinom tid räknas som en Labbe va ? Eller hur många generationer krävs innan man kan räkna den som *renrasig labbe* ?

Ps: jag har INTE dessa blandningar...bara nyfiken på hur strikt det är. Raserna är påhittade ;)
 
Sv: Hur funkar det med blandraser ?

4 led är nog tillräckligt. Så gör man ju inom vissa raser för att bredda genpolen. Ja alltså valar in en annan närliggande ras. Jag vet inte hur många led de säger, men man säger ju att man kan ändra en hunds mentalitet helt på 4 generationer. Då borde det gälla åt det positiva hållet också :)
 
Sv: Hur funkar det med blandraser ?

I England kan man göra så här (kunde iaf för inte så länge sen), då är det fem led, sen är det renras igen.

Men jag undrar i egentligen hur de kan bevaka detta...? Någon måste ju kunna intyga hur parning och sånt gått till osv....

//E
 
Sv: Hur funkar det med blandraser ?

Tja det är väl samma övervakning och intyg som med renraser... Dvs man litar på folk... De hundar som är parade i Sverige Clumber x Coker får ju nått annat slags papper... Sen är det väl Smålandsstövare, Hälleforshund tror jag. Kanske fler också...
 
Sv: Hur funkar det med blandraser ?

Jo, visst, antagligen är det så... Men måste inte deras typ SKK godkänna det hela först, man måste väl ha en bra anledning...?

Du, Tippan, bor vi här inne förresten..? :angel:

//E
 
Sv: Hur funkar det med blandraser ?

SX00001/2003

Kolla SKK Hundata :)

Jag är i koma just nu, så just nu så bor jag här... Men det brukar lugna sig på helgerna :p

Det är ju rasprojekt godkända av SKK och det är ju koll på det hela...

clumber spaniel/cocker spaniel (10 valpar 2003)
bullterrier/miniatyr bullterrier (2 valpar 1991)
gotlandsstövare/hygenstövare (4 valpar 1994)
lapsk vallhund/finsk lapphund (3 valpar 2003)

Ingen av dessa har tyvärr avkommor så att man kunde kolla upp det mer :p
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 447
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Läste i oseriös avel tråden och blev nyfiken på detta. Jag har noll koll på hur detta görs inom renraser så jag tänkte att jag kunde...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 310
Senast: Lena_B
·
Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
1 844
Senast: mumin
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 119

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp