Bukefalos 28 år!

Hur gamla är ungkatter när de börjar lugna ner sig?

Cornelia

Trådstartare
Vi har en liten katt på fyra månader här som jag har presenterat i en annan tråd, "Elvira Martingal". Ett riktigt charmtroll till liten kattprinsessa, men det absolut sjövildaste jag har upplevt!:eek:
Vi har haft katt i ett tjugotal år, som mest fyra samtidigt, av en helt annan typ än denna lilla turbo. Våra tidigare katter var från samma släkt, lugna, stillsamma, knubbiga i typen, ganska lata. ;) Naturligtvis kunde de busa och leka som små, men inte i närheten av denna som verkligen klättrar i gardinerna, välter blomkrukor, skrämmer hundarna och plågar gammelfarfar Alex, som är den siste kvarvarande av de katter vi hade tidigare.

Jag älskar lilla Elvira, men jag undrar med andan i halsen: Hur länge håller de på? När kan man börja hoppas på att det sänker sig lite lugn över vår speedade iller?
 
Sv: Hur gamla är ungkatter när de börjar lugna ner sig?

Runt halvåret har mina börjat lugna ner sig. :)
Dom är fortfarande busiga och aktiva men inte som när dom var små.
 
Sv: Hur gamla är ungkatter när de börjar lugna ner sig?

Närmare 1-1,5 år har mina varit "galna".

Först är de kattungeyrväder, sen lugnar de ner sig en period för att efter det bli tonåringar som testar gränser. När det är över är de fortfarande högaktiva, men väluppfostrade och trevliga. Under tonårsperioder har vi ofta "typisk tonår", saker de tidigare tagit utan problem kan vara en maktkamp (klippa klor tex) men det är bara att stå ut för när de testat färdigt är de väldigt trygga i sin uppfattning om matte och husse som de som bestämmer.
 
Sv: Hur gamla är ungkatter när de börjar lugna ner sig?

Det undrar jag med! Har 2 vilbasare här hemma på 5 månader. Precis ÖVERALLT är dom. Det hjälper inte med att duscha dom. Den ena satte jag på kranen över men han reagreade inte!

Hoppas dom lugnar ner sej när dom blir kastrerade........:angel:
 
Sv: Hur gamla är ungkatter när de börjar lugna ner sig?

min katt är 2 år på söndag och han har fortfarande inte lungnat ner sig :P
 
Sv: Hur gamla är ungkatter när de börjar lugna ner sig?

En som jag tycker intressant fråga; är det speciella raser som är extra vilda långt upp i vuxen ålder?
Vår Elvira är 1/4 Maine Coon, 1/4 norsk skogskatt och resten osorterat ... Vore kul att höra vad era katter är för raser!:laugh:
 
Sv: Hur gamla är ungkatter när de börjar lugna ner sig?

En av mina fyller snart 3... Han är fortfarande vild som en 6 månadersunge.
det är nog väldigt personligt hur det är.
min är en vanlig huskatt, som tur är är han utekatt och vi bor på gård med massa utbyggnader och mark han kan röra sig på och göra av med energi inann han kommer in på kvallen.
nan gånger har han varit inne en hel dag och da haller han pa att riva huset :crazy:
 
Sv: Hur gamla är ungkatter när de börjar lugna ner sig?

Jag har en brittisk korthår som är 1 år. Britter är ju väldigt lugna och sansade katter, men dit har inte min kille kommit ännu! Det är en väldans fart på honom :D Jag har hört att man kan få räkna med stillestånd efter ca 2 år, men det är väl olika för varje katt.
 
Sv: Hur gamla är ungkatter när de börjar lugna ner sig?

Både MCO och NFO är två relativt lugna raser som är lätta att ha inne.
Bara för att det enligt info ska vara dessa raser i din så är det inte helt säkert, du litar ju bara på ngns ord. Dessutom så behöver inte ngn av dessa eventuella raser visas i varken utseende eller temp, då man aldrig vet vilka gener dom får av föräldrarna.

Många raskatter är mer lämpade att ha inne än huskatter.
En del katter är som monster upp till 1-2 år och lugnar sig sedan medans en del aldrig lugnar sig.
Har själv haft två helt j*vla galna huskatter som jag fått placera om till bondgårdar då dom vart omöjliga att ha inne. Nu mer skulle det aldrig bli annat än raskatt (av ej icke jätteaktiv ras). Så lugnt o skönt här hemma bortsett från det obligatoriska kvällsrejset :)
 
Sv: Hur gamla är ungkatter när de börjar lugna ner sig?

Har ett riktigt yrväder på 1 år och 5 månader. hon börjar bli liite mera mindre hysteriskt hyperaktiv:D ha en på 8 år som gärna får ungkattsgalenskapande återfall, ränderna verkar visst aldrig gå ur helt:angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp