hur gammal blir en kanin?

A

AC-36

min dotter har 2 stycken dvärgvädurs som är 7½år o 9år gammla
den som e 9år är nästan döv men annars mår dom väldigt bra ...båda 2 har varit duktiga tävlings-hoppare i sin ungdom...
 
Sv: hur gammal blir en kanin?

Med tanke på deras ålder skulle nog vara förberedd på att dom kan
"slockna"när som helst
 
Sv: hur gammal blir en kanin?

världens äldsta blev över 18 år, så dom kan ju bli ganska gamla.
men vanligast skulle jag tro är vid 10 år...
 
Sv: hur gammal blir en kanin?

bara fyra? :eek: det har jag aldrig hört..

eller det var en som hade en kanin som sa att hennes kanin var jääättegammal, och att han nog dog snart. kaninen var TRE år. :eek:
 
Sv: hur gammal blir en kanin?

Är den så låg? Vad jag har läst så är medelåldern 7-10 år. Sedan så sänker ju överögdning samt brist på motion (vilket ju inte är alltför ovanligt) åldern avsevärt.. Men jag kanske är helt ute och cyklar? :crazy:
 
Sv: hur gammal blir en kanin?

Har för mig det varit en diskussion på ett forum, där de kom fram till att medelåldern är från 4-7 ungefär.. beror ju lite på. Finns ju olika saker som kan påverka åldern, precis som hos oss människor. Bla ärftliga sjukdomar.

Men jag hör många kaniner som bara blir en 5-6 år, och är helt friska.
Är mer sällan jag hör om kaniner som blir runt 10 år.
Sen beror det ju på vart man kollar och vilka man frågar.
Men jag har fått höra ofta att medelåldern är ungefär 4-7år.
 
Sv: hur gammal blir en kanin?

Okej.. Jaa, jag har ingen egen erfarenhet då mina är 1,5 år och 3 månader gamla. Hoppas dock på att medelvärdet ändå ligger högre, så att jag får behålla mina små älsklingar så länge som möjligt.. :smirk:
 
Sv: hur gammal blir en kanin?

Jaa, samma här.. Smågnagarre som råttor och hamstrar blir väl mellan 2 och 4 år, eller något ditåt, men jag trodde att kaniner i snitt blev betydligt äldre än så..
 
Sv: hur gammal blir en kanin?

Ja, jag är inte hundra på att det är den rätta medelåldern.. men det är iaf vad jag fått höra från andra. :) Kan säkert vara fel. :P Kan ju hoppas. ;)
 
Sv: hur gammal blir en kanin?

"Medellivslängden för kaniner är 7-9 år, med rekord ända upp till 15 år."

Citat från Roslagstulls hemsida, där de har bl.a. skötselråd för kaniner.. Verkar finnas ganska delade meninger. Men det gör det ju om det mesta. :smirk:
 
Sv: hur gammal blir en kanin?

4 lät väldigt lågt, när jag var hos veterinären med min sjuka kanin sa han att 4 var ingen ålder på en kanin..;)
Kompisens dvärgvädur dog förra året vid 12 års ålder.:o
 
Sv: hur gammal blir en kanin?

Åldern varierar ungefär som tidigare inlägg beskriver, men bra mat, skötsel och mycket motion hjälper kaninen till ett sundare (och därmed längre) liv.
 
Sv: hur gammal blir en kanin?

min blev 13år och ja skötsel och ras har med det hela att göra.
men en medelålder runt 9-13 hade ju jag gissat på. Trist om dem lämnar en alltför fort:(
 
Sv: hur gammal blir en kanin?

Spelar storlek och ras på kaninen in? Mindre hundraser blir ju ofta äldre än större, samt att ponnyer ofta blir äldre än stora hästar. Gäller samma "regel" bland kaniner?
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
751
Senast: Nova123
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
208
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 351
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 128
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp