Häst vägrar gå framåt

Fick bara en tanke @Cs218 är synen på hästen kollad någon gång? Hade för massa år sen en kompis som hade en häst där hon hade liknande problem. Hästen visade sig ha synfel på båda ögonen. Så hästen reagerade i olika situationer på till exempel saker som stod framme och hästen såg grumligt, skuggor med mera. Minns inte exakt nu för det var länge sen nu.
Aldrig kollat upp det, men ska absolut nämna det till veterinären!
 
Tack för utförligt svar! Kan du förklara lite mer i hur du jobbar med att få dom lösgjorda på marken, så kan jag ta lite inspiration.

Ett stort problem med ridningen är att han känns så spänd i kroppen så att det typ sätter stopp för hans rörelser, men han är samtidigt inte stressad utan lunkar runt utan några oroligheter från vad jag kan se
Det går tyvärr inte att lite kvickt dra det så här. Jag jobbar med ett annat signal/hjälpgivningssystem som har många fler hjälper och andra hjälper än ”normalt”.

Jag tycker man kan inverka mer exakt för att liksom aktivera och inaktivera olika muskelgrupper med det systemet och för hand i träns. Man kan röra handen i oändligt många fler vinklar än tex i tömkörning och även till stor del uppsuttet.
Man lär hästen vara i balans genom att formge den. Då blir den också lösgjord. Är de fysiskt lösgjorda korrekt brukar de även bli mentalt lösgjorda så att säga.

Jag upplever att i många fall är obalans jobbigare för hästar än smärta. Vilket ju inte är konstigt om man är ett flyktdjur som måste kunna fly. Är man i obalans är man utsatt/nedsatt.
 
Det går tyvärr inte att lite kvickt dra det så här. Jag jobbar med ett annat signal/hjälpgivningssystem som har många fler hjälper och andra hjälper än ”normalt”.

Jag tycker man kan inverka mer exakt för att liksom aktivera och inaktivera olika muskelgrupper med det systemet och för hand i träns. Man kan röra handen i oändligt många fler vinklar än tex i tömkörning och även till stor del uppsuttet.
Man lär hästen vara i balans genom att formge den. Då blir den också lösgjord. Är de fysiskt lösgjorda korrekt brukar de även bli mentalt lösgjorda så att säga.

Jag upplever att i många fall är obalans jobbigare för hästar än smärta. Vilket ju inte är konstigt om man är ett flyktdjur som måste kunna fly. Är man i obalans är man utsatt/nedsatt.
Ska prova att få honom lösgjord på marken! Han är rätt obalanserad men har nyligen lagt på en massa muskler över överlinjen så något gör jag ju rätt då🤪
 
Hur är hästen i hagen? Är den ovillig att röra sig där också eller är den busig och rensar runt med kompisar.
Han är väldigt busig i hagen, springer gärna runt med kompisarna. Vi brukar springa runt o leka i paddocken också o då kan han bralla på rejält och bocka som en galning
 
En kompis häst har krånglat till o från länge, vet har kollat men inte hittat ngt. Vägrar också gå och är arg. När de bedövade en framhov blev den jättehalt andra fram. Så den har ont i båda framhovarna och blev behandlad.

Min vägrade fatta höger galopp. Tvärnitade och krånglade. Vi hittade en liten bit som blivit kvar av en vargtand som plockades bort för typ 7 år sen.
 
Har haft en "prinsessan på ärten häst" jag med. Provade flera sadlar och det märktes med en gång när en sadel "inte dög" då va bromsen i hela tiden. Sålde honom som 8 åring eller nåt där han sen tyvärr gick omkull i hagen och de sen inte fick "fram honom" efter det vilket resulterade att han rörde sej oregelbundet. Då var det tydligen SI leden som spökade och han blev utdömd. Har även sålt en annan häst som i det nya hemmet inte alls betedde sej som hemma. Han blev tydligen nästintill "farlig" att rida, stegrade sig mm. När de kollade honom mer ordentligt så var återigen SI leden som spökade. Han hade ju funkat hos oss och tävlat upp tom 130 utan problem, men vid nya ryttare och "inte hitta knapparna" så fungerade han inte alls och togs bort.
 
Är hästen inriden, dvs förstår den verkligen dina hjälper och vad du vill åstadkomma är min första tanke.
När jag förr utbildade hästar och hade någon sådan häst så var den helt enkelt inte utbildad till den nivån så den förstod vad ryttaren ville. Dessutom så var den väl ganska van med att inte gå framåt på banan så vi fick börja i annan ände. Handhäst och sedan handhäst med ryttare och aldrig på banan. Det löste sig.
Givetvis ska du felsöka med din veterinär men har man absolut ingen aning om vad man letar efter brukar det vara svårt. Rör sig hästen dessutom obehindrat i hagen med kompisarna så blir det nog ännu svårare. Återkom gärna med uppdatering så vi får höra hur det går.
 
Är hästen inriden, dvs förstår den verkligen dina hjälper och vad du vill åstadkomma är min första tanke.
När jag förr utbildade hästar och hade någon sådan häst så var den helt enkelt inte utbildad till den nivån så den förstod vad ryttaren ville. Dessutom så var den väl ganska van med att inte gå framåt på banan så vi fick börja i annan ände. Handhäst och sedan handhäst med ryttare och aldrig på banan. Det löste sig.
Givetvis ska du felsöka med din veterinär men har man absolut ingen aning om vad man letar efter brukar det vara svårt. Rör sig hästen dessutom obehindrat i hagen med kompisarna så blir det nog ännu svårare. Återkom gärna med uppdatering så vi får höra hur det går.
Han förstår hjälperna!
Vi röntgade bla ryggen och han har en rätt allvarlig Kissing spine. Vi gav honom injektioner i ryggen o ska börja rehaba nästa vecka, men det ser inte jätte lovande ut
 
Han förstår hjälperna!
Vi röntgade bla ryggen och han har en rätt allvarlig Kissing spine. Vi gav honom injektioner i ryggen o ska börja rehaba nästa vecka, men det ser inte jätte lovande ut
Tänkte precis skriva att iom det är ett fullblod så är risken för KS stor. Men det positiva är att med träning brukar de kunna fungera riktigt bra! Mycket tömkörning, lång och låg i formen, trampa över upphöjda bommar osv. Det kommer att bli bra för er!
 
Tänkte precis skriva att iom det är ett fullblod så är risken för KS stor. Men det positiva är att med träning brukar de kunna fungera riktigt bra! Mycket tömkörning, lång och låg i formen, trampa över upphöjda bommar osv. Det kommer att bli bra för er!
Tack, men det är så pass illa att träning och injektionerna han fick nog inte kommer göra någon större skillnad. Bifogade ett par bilder. Men ska prova att rida enligt veterinären senare i veckan för o se ifall det är någon skillnad
 

Bifogade filer

  • 31FC33E9-3AD3-4417-97D3-481B6C9AB046.jpeg
    31FC33E9-3AD3-4417-97D3-481B6C9AB046.jpeg
    301 KB · Visningar: 145
Ser verkligen inte toppen ut och du kan nog inte förvänta dig ett mirakel på så här kort tid. Om det inte fungerar med träning så går det att operera numera utan extrem konvalesens.
Nej det har jag absolut inte, utan att rida honom nu var enligt vet för o se ifall han fortfarande är smärtpåverkad. Om han inte vill gå fortsätter jag tömköra o träna från marken. Jag är i kontakt med en klinik om att operera, men kommer då göra det efter sommaren då jag inte vill att han ska ha boxvila under sommaren, han älskar att gå på sommarbete🥹 trots att han går på lösdrift haha
 
Senast ändrad:
Nej det har jag absolut inte, utan att rida honom nu var enligt vet för o se ifall han fortfarande är smärtpåverkad. Om han inte vill gå fortsätter jag tömköra o träna från marken. Jag är i kontakt med en klinik om att operera, men kommer då göra det efter sommaren då jag inte vill att han ska ha boxvila under sommaren, han älskar att gå på sommarbete🥹 trots att han går på lösdrift haha
Men kommer han inte ha ont hela sommaren då?

Om han älskar sommarbete så kanske det är en idé att ha honom på lösdrift när han är frisk sedan?
 
Men kommer han inte ha ont hela sommaren då?

Om han älskar sommarbete så kanske det är en idé att ha honom på lösdrift när han är frisk sedan?
Så som han busar med kompisarna tror jag inte det är ett så stort problem i hans vardag. Sedan så är det ju större infektionsrisk under sommaren och det ger mig mer tid att rehaba och träna upp överlinjen.

Han kommer självklart gå på lösdrift efteråt men det kommer han ju inte få göra direkt
 
Så som han busar med kompisarna tror jag inte det är ett så stort problem i hans vardag. Sedan så är det ju större infektionsrisk under sommaren och det ger mig mer tid att rehaba och träna upp överlinjen.

Han kommer självklart gå på lösdrift efteråt men det kommer han ju inte få göra direkt
Min erfarenhet är att hästar döljer smärta oerhört bra. Jag har själv haft en häst som var ordentligt halt på 3 ben. Han slutade inte leka i hagen för det. Så om du baserar din bedömning på bara det, vilket jag givetvis inte vet, så kan du behöva analysera lite till innan du bestämmer dig. En del hästar blir sämre i sin kissingspine om de inte tränas alls, så det är många faktorer att ta hänsyn till här.
 
Angående operation av KS, och med reservation av att jag missförstått, så nämnde "min" veterinär nyligen att det kommer bli startkarens för dessa hästar (inte redan opererade hästar, utan framåt). Har inte sett att det nämns någonstans - någon mer som hört liknande/läst mer information?
 
Min erfarenhet är att hästar döljer smärta oerhört bra. Jag har själv haft en häst som var ordentligt halt på 3 ben. Han slutade inte leka i hagen för det. Så om du baserar din bedömning på bara det, vilket jag givetvis inte vet, så kan du behöva analysera lite till innan du bestämmer dig. En del hästar blir sämre i sin kissingspine om de inte tränas alls, så det är många faktorer att ta hänsyn till här.
Det är självklart inte det enda jag baserar det på, men den rekommenderade ’fixen’ för ks är ju att rehaba och jag ser det inte som något negativt med att göra det i ett par månader till innan op. Han får ju även behandlingar för att hjälpa ryggen
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
735
Senast: Lutten
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 393
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 414
Senast: Fiorano
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 864
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp