Bukefalos 28 år!

Hur går det för era -05'or #8

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mazarinen

Trådstartare
Nu startar jag en ny tråd för våra 05'or, då den förra är låst och ingen ny har dykt upp

______________________

Så jag börjar väl med att uppdatera. Cesar vilar just nu och tar det lugnt och går endast på promenader pga. att han växer. Han är väldigt trött av sej just nu och ligger ofta och vilar när jag kommer till stallet. Men jag tror att den här lilla vilan bara är bra för honom, han har tränat en hel del ett tag nu, och lärt sej nya saker osv. så han har mycket som kan få sjunka in ett tag

Lite nya bilder
29640768.jpg


29640998.jpg


29641017.jpg


29641177.jpg


29640985.jpg

Haha måste bara visa en bild på Cesars härliga rumpkuddar också, dom är inte lika stora som dom brukar vara eftersom han har vilat ett tag, men han börjar få en ordentlig bakkärra.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Förra helgen var jag och Phigalle med på en två dagars clinic,western. Två ridpass per dag. Han var stel så det jobbade vi enbart med. Det blev så att han fick stanna där på en veckas träning och jag som aldrig har lämnat bort honom har kännt mej lite tom men jag vet att han är i goda händer. Nu ska jag strax åka och hämta honom med min nyköpta transport. Nu kommer det bli lättare att åka och träna och målet kommer att bli att jag ska kunna lasta och åka själv med honom. Som det är i dax läget så måste man vara 2-3 personer då man måste ta armen bakom rumpan som stöd och visa vägen in. jag och Phigalle har även börjat på ridskola och har hunnit med fyra gånger vilket är jätte lärorikt. Vi har tom vågat prova och hoppa två gånger på ridskolan och en gång hemma och är uppe i hela 55cm. Är jättestolt då jag är hopprädd och han inte inhoppad. En grej som är lite jobbig det är det att han stannar så fort det är något nytt. Nytt hinder,otäcka stolar osv i ridhus men hoppas kunna jobba bort det. För tillfället så har han massor av energi,mkt bus och bockar i galoppen.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Uppdatera gärna hur du gör för att kunna lasta honom själv/ hur du ska gå tillö väga.
Min måste man också vara 3 st för att lasta.. Sist fick vi använda linor.. men jag antar att han tycker det är läskigt för att han står rätt så smalt, kör ju med mellanvägg, och han brukar alltid vara genomsvett.. Men nu har jag beställt bredåkar bommar så min brorsa kan fixa det! så nästa gång så kanske det går bättre när han kan bredda bak.

Suck..
Kom till stallet idag och börjar borsta honom, märker att han är trött och hängig.. så när jag kommer till höger bakhas så är det enorm :eek:!
Varm och svullen.. Tempar honom och han har 38,2..
Hans normaltemp brukar vara 37,2 på morgonoen och 37,5 på kvällen..
Dessutom har han ett litet kalt områden vid hasen inte ett sår dirkt utan mer som han har skrapat emot någon.. Tvättade av såret med jodopax och lät honom sen gå ut i hagen igen.
Blir att vänta lite och se och är han inte mindre svullen imorogon så får jag ringa kliniken och höra om det kan ha något med cortisonen att göra..
Suck. jag som skulle skrittat ut idag en lite sväng i det vackra vädret..
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Vi har alltid fått använda linor men då vi åker så sällan så har det inte blivit någon förbättring. Innan vi började på ridskolan så var han lastad 2 gånger i år. Nu blir det en gång i veckan och det går bättre, även nu när vi gått över till att två står bakom med armar under rumpen och lyfter in honom. Dock hände en grej sist vi lastade. Han knallade rakt in utan hjälp men sedan kastade han sej bakåt i full krafft vilket han aldrig gjort innan. Och han gjorde det tre gånger till innan min man kom och vi "lyfte" in honom på sekunden. Han åker smalt men vi breddar alltid bak när vi lastar in. Tanken är att han kommer lastas minst tre gånger i veckan så det blir en vana att knalla in utan krångel.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Jag longerar mina hästar in i transporten! Funkar super, man står kvar utanför, och riskerar inte att bli trängd i transporten, och om hästen nu skulle kasta sig så flyger man inte heller ut och sträcker hela armen/axeln!

Man behöver givetvis ett längre grimskaft än de vanliga, jag kör med de vanliga långa som finns på hööks. de är 3 meter långa.

Man börjar ju med att lära hästen att gå framåt när man vevar med repet, där behöver du inte transporten :D

Sedan applicerar man metoden på så sätt att hästen får gå före, har man mkt problem med lastning så är det lättare att börja med något annat trångt, tex stora tunnor eller vad som helst.

När du väl kommer så långt som till transporten, så är det bra om du har en öggla på kanten, därigenom brukar jag trä grimskaftet så att man orkar hålla emot om de börjar backa.


Jag lastar alla mina hästar på detta sätt, utom åringen då hon fortfarande är rätt rädd för mig, hon blev ju skadad och jag fick spruta henne med pencellin i 7 dagar, sen dess är våran relation lite... ansträngd tyvärr, men den blir bättre iaf.

Linor skulle jag aldrig våga använda, tänk om hästen snurrar runt, fastnar, får linorna runt halsen och får panik! Min tränare har varit med om en häst som dog på det sättet, hon var dock inte inblandad i själva lastningen, och efter det totalvägrar hon att lasta med linor.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Linor som jag andvände förut är som hellst inga problem med om dom skulle fastna. Lika som dej så har jag tränat mkt med olika slags miljöträning därav linor. Kan tex kasta rep/lina så de slingrar sej runt benen,mellan benen,huvud m.m. Dock så går det fortare att "lyfta" in Phigalle.

Nu har jag varit och hämtat honom och även kört med min nya transport. Lite krångel in men stod som ett ljus de två km hem :D
Väl hemma så ville jag testa att lasta ur själv vilket jag aldrig gjort men som är ett av målen med lastningen. Fällde ner lämmen och gick sedan in och kopplade lös häst,slängde över repet över halsen och gick ut genom skötardörren. Öppnade dörrarna bak och Phigalle stod bara där och väntade. Ingen tendens att kasta sej bak alls. När det gått någon minut sa jag "back up" och han backar lugnt ut och ställer sej vid mej så det var bara att ta grimskaftet.

Även som dej Kimmis så andvänder jag ett längre rem. Dock ej hööks då jag tycker det är kassst,har ett NH rep med bättre tyngd i.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Om hästen får linorna runt halsen så att den inte kan andas så tror iaf jag att det inte spelar jätte stor roll att man har tränat på att sitta fast och div.

Att andas är ju en av de starkaste instinkerna som finns.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Jag kan också lasta min häst så, skicka in honom och stå på sidan. Använder repgrimma med långt rep till. Däremot så lastar jag helst genom att han går in på vänster sida om mellanväggen och jag på den andra sidan (min mellanvägg är 10 cm förskjuten till höger så vänster sida blir bredare). Så behöver vi inte trängas men jag kan hålla emot lite när han ev. backar. Är inte heller något fan av linor, förmodligen för att jag aldrig haft en häst som det funkat på.

Idag har Avalon fått nya skor och efter det red vi till ridhuset och tränade lite markarbete. Red 30 minuter exakt och i slutet vad han jättefin och bar sig väl. Kunde med lätthet ta fram innerhanden och ändå ha kvar honom i form. Tränade serpentiner och 15m's-volter.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

han är inte farlig att lasta med linor/har inte varit det innan iafall..
det räcker med att man tar linorna på bakbenen så knatar han upp. Han har aldrig snurrat. Han är inte rädd för transporten, men bestämd att han inte vill gå upp utan övertalning.
Har du någon film eller kan länka till hur man longerar in i transporten? Värt att prova!

Min gammla donna därimot så funkar inte linor, hon snurrar och kastar sig. dock har hon aldrig fasnat, men tror nog att det kan hända men då är det ju bara att de som håller i linorna släpper och man ser till att lugna hästen.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Jag har dessvärre inte det, men jag kan ju försöka fixa! Dock är ju min så lättlastad så jag mer eller mindre bara behöver peka så går hon in, så det är inte så mkt att visa, men jag kanske kan spöka ut transporten inuti på nåt sätt så att hon tycker att det är äckligt :D
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

ja eller testa åringen! :laugh: Det är ju snart dax ändå att lära sig att åka transport! Eller h*n kanske redan har åkt.
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Massor med gånger! Vi var ju hos veterinären 1gång/vecka ett tag.
Hon är dessvärre rädd för mig, och innan jag har återvunnit hennes förtroende så tänker jag inte göra några dominans övningar med henne.
Henne leder jag in, och hon går rakt in, och sedan går jag bak och stänger helt enkelt.
Eller, hon är fortfarande halt, så jag ska åka till veterinären igen, och jag misstänker tyvärr att hon fått en pålagring i kotan... Hon fick ju en fraktur på kotan, en benbit som sprängts bort, men växte fast igen. Är det så att hon är halt pga denna skada så ska hon ju avlivas tyvärr. Jag försöker hålla ett visst känslomässigt avstånd till henne ifall hon ska avlivas, jag tror ni förstår varför.

Men jag kan ju lägga plastpåsar på hela golvet och be pselma att gå in, då borde hon ju tveka iaf haha!
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Kanske inte gör något om hon går in direkt, det är nog mer metoden som Katarina_dacke vill ha demonstrerad.

Tänkte själv träna lite lastning imorgon, kan filma oss om jag får med mig någon ut. Vi övar mest på att han inte ska backa ut/sätta sig på bommen. In går han alltid hemma, värre är det på bortaplan :grin:
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Har minsann haft gubben med oss idag när jag och dottern red! Så här e lite bilder.... kommer lite ur balans ( stolsits :(:o Ska ta mej i kragen och börja träna ..... och köpa mej en dressyrsadeln som hjälper mej lite på traven att komma rätt. Jaja, nog med ursäkter....suck...
Dottern rider mitt fullblod pigg och glad snart 18 åring. Hästen alltså:D:p
Han har en go gump gamlemannen...


IMG_4951.jpg

IMG_4874-1.jpg

IMG_4981.jpg

IMG_4971.jpg
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Nej inte ett dugg kul! har haft världens otur med henne, hon har jämt massor sår överallt, och många av dem har varit riktigt rejäla :crazy:

Funderar på om hon kanske har nåt fel som gör att hon har extra svårt med kordinationen eller nåt liknande.
Annars är hon mkt livsglad och galopperar mest av alla hästar i hela hagen.

För tillfället är ju min dragbil i lite dåligt skick då en person körde in i mig bakifrån, och även om kroken och det mesta ser ok ut så vill jag ha allt det kollat först innan jag sätter på levande last där bak! Skulle aldrig förlåta mig själv om det hände nåt!
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

och forts..... fattar inte varför jag inte får alla på ett bräde???:confused:

IMG_4874-1.jpg
 
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Min vilar just nu. Har varit öm i ryggmuskulaturen, troligen av att hon växer + att hon breddat så sadeln blivit för liten (utprovning för ny nästa vecka).
I höst har vi varit ute på 2 kval till fyraårschampionatet och första gick helt åt skogen ;) vi fick 70,8% så bedömningen var rätt ok men lilla damen betedde sig mest som en tjurig ko. Nästa gång gick hon såååå mycket bättre, men jag red väl inte på riktigt så mycket som jag kunnat göra och bedömningen blev lägre än gången innan -kan inte förstå hur det kunde bli det med tanke på den stora skillnaden, men men... synd att hon inte gjorde tvärtom och gick så bra gången innan.. Men, så är det med unghästar :p men hon uppförde sig väldigt fint på själva tävlingsplatsen.
Sedan under hösten har jag börjat komma åt formen lite och hon har börjat "hänga" riktigt fint i steget.. Jättesynd att ryggen skulle börja ömma, men det är inget att göra nåt åt. Bara att gå vidare.
Slänger in en bild från sista kvalet vi var på.
ViewImage.aspx

och en hemma i hagen
ViewImage.aspx
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 255
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 497
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 603
L
  • Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 549
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp