Hur går vi vidare nu då? (Blöjfri)

et_flickan

Trådstartare
Vi har fastnat och blöjan är oftast på nu igen. Barnet fyller tre år på julafton och blev i princip Blöjfri i somras, förutom att hon fortfarande ville bajsa i den. Bra tänkte vi, en blöja om dagen liksom. Sen började förskolan och nu är vi tillbaka med blöjan. Hon kan och vill kissa på både toaletten och pottan hemma men absolut inte på föris.

I morse var jag så nära att få henne att gå till förskolan utan blöja men när vi skulle gå blev hon lite ledsen, tog av trosorna och bad om blöjan. Jag förstår att det handlar om osäkerhet här och jag vet inte riktigt hur jag ska tackla det. Gör dock ingen stor grej av det utan hon får ändå blöja på sig.

Pratade med hennes pedagog idag som absolut skulle försöka ta av blöjan på förskolan och ha en dialog med barnet. Hon pratar jätte bra och brukar tala om för dom om blöjan behöver bytas så jag tror det kan gå rätt lätt och snabbt där också, bara vi gör det rätt. Har ni några tips? Idéer?
 
Jag är ingen expert på området, men kan berätta hur vi gjorde. Vår dotter var helt blöjfri hemma dagtid innan vi började köra blöjfritt på förskolan. Jag tog med den toalettsits som hon har hemma och som hon kan sitta själv på, eftersom hon gärna vill att den vuxne ska gå ut medan hon kissat och bajsar. Första dagarna började vi morgonen med att lämna den på toaletten så att hon såg att den var där, och passade på att gå på toaletten om hon ville. Personalen var väl införstådd med de signaler hon har vid nödighet och jag bad dem också gå vid vissa tillfällen när hon brukar vara kissnödig (efter maten, innan vilan).

Vår dotter har dock velat vara blöjfri, så det har varit på hennes initiativ även om vi vissa dagar fått peppa när hon sagt att vi föräldrar måste hjälpa henne på förskolan om hon ska gå på toa. Hennes personal har verkligen hjälpt till på ett jättebra sätt, så det har faktiskt varit färre olyckor där än hemma.
 
Alltså, jag tänker- chilla! Hon kommer bli blöjfri i sinom tid. Inget att stressa över. Det kommer 😊
 
Jag hade inte heller tagit 'ett steg bakåt' så hårt.
Barnet är inte så gammalt, det kommer!

Båda mina pojkar var blöjfria JÄTTEtidigt men båda hade såna bakslag också.
Det gick bra hemma men det blev blöja på förskolan. Vi gjorde ingen grej av det. Det fick vara så en period och sen provade vi igen helt enkelt.
 
Okej. Jag får väl helt enkelt chilla lite och lyssna på barnet. Egentligen har jag inte gjort så stor grej av det.

Känns mest tråkigt att det blev ett bakslag men har förstått att det är vanligt. Får väl erkänna att det var skönt att bara behöva byta en blöja om dagen. Det blev billigare också men det blir ju inte så många blöjor ändå eftersom hon mest kissar på potta hemma. Vi får ha is i magen och fortsätta som vi gjort.
 
Jag hade också tagit det lugnt och avvaktat lite. Av vad jag sett så hade jag dock försökt att vid nästa omtag få barnet helt blöjfritt på en gång (genom förberedelser och dialog) och inte haft kvar blöja att bajsa i.
Personligen hade jag också pratat med någon på förskolan angående pågående potträning och förskolans roll i att stötta och uppmuntra barnens utveckling.
Lycka till!
 
Jag har inte erfarenhet av barn som själva bestämt velat ha blöja. Däremot ang att det är annorlunda på förskolan: kan såklart ha många anledningar men för mitt barn var det viktigt att det var likadan potta hos dagmamman.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har blivit ghostad. Det gör ont, jag är ledsen och jag saknar honom. Jag vill ha svar - vad var det som hände? Eller egentligen hade...
Svar
11
· Visningar
1 757
Senast: Stefffie
·
Övr. Barn Vi upptäckte i veckan att sonen som strax fyller 18 månader har full kontroll på sin blåsa och säger till när han är kissnödig när han...
Svar
18
· Visningar
1 242
Senast: Luktpion
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 115
Senast: Pratsch
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 272
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp