Bukefalos 28 år!

hur gör ni på lektion

vinkelina

Trådstartare
om ni har en mycket överenergis häst?

fick hoppa in på kompisens lektion i lördags, tyvärr kunde inte läraren anpassa alls :( det var jag, som har ridit i 15 år, och en liten tjej som ridit i kanske 1 år, båda på egna hästar. min var så energis att den nästan hoppade jämfota, och trots att jag red på hackamore, som är mitt skarpaste bett, så ville hon inte riktig lyssna.

vi måste trava i, mitt tycke, för långsamt tempo, läraren påstod att det var ett bra tempo, men hon har aldrig sett mig rida tidigare, brukar nog ha mer fart på själv, utan att jag tycker hästen rusar iväg. dessutom fick jag ej växla till kort trav, utan vi måste lätta hela tiden. har bättre kontroll i kort tycker jag...

men hur gör ni i dylika situationer? avbryter ni lektionen, härdar ut, försöker prata med läraren?

jag fick nu inte ut så mycke av lektionen, mer än att hästen blev motionerad. men jag var bara som extra, så att den inte skulle ha blivit inställd, och desstuom så betalade kompisen den
 
Sv: hur gör ni på lektion

Jag hade försökt att prata med instruktören. Jag rider oftast ensam och då har jag en dialog med instruktören under hela lektionen. Är det något man inte tycker känns bra så måste man ju säga det och då kanske instruktören kan förklara bättre om det är något speciellt hon vill komma åt.

Men jag har ridit för instruktörer som jag känt att jag inte fått ut så mycket av, dels på upplägget av lektionen och pga andra orsaker. Oftast har jag slutat att rida för dem efter ett par gånger.

Oavsett vem som betalar så vill man helst ha ut något av lektionen och du har inget att förlora på att fråga. :)
 
Sv: hur gör ni på lektion

Då kräver man att få veta exakt hur man ska bära sig åt för att uppnå det som instruktören vill att du ska uppnå. Man har rätt att begära exakta instruktioner. Det är inte en instruktörs jobb att bara berätta vad man ska göra, utan även hur.
 
Sv: hur gör ni på lektion

nå, som tur var är de inte min ordinarie tränare, utan en som jag red extra för. min ordinarie är super, trots att vi inte pratar samma språk, har bara ridit för henne två gånger, men blev som en annan häst
 
Sv: hur gör ni på lektion

Hamnar jag i en sådan situation så brukar jag göra lite tempoväxlingar osv ändå :D man tycker ju att man känner sin häst bäst och man kan ju ändå göra samma övningar fastän växla tempo så att hästen har något att tänka på :)
Men skulle det bli så att tränaren kommer med hellustiga idéer så skulle jag givetvis prata med den. Jag brukar dock alltid få höra att jag rider för sakta :grin:
 

Liknande trådar

Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 211
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 185
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 104
Senast: Ullmerkott
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 774
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp