Hur gör alla sina proffsiga filmsnuttar?

KBM

Trådstartare
Jag har aldrig tid att sitta vid datorn och nu när jag gör det så blir jag ännu mer stressad av att jag inte har tid att googla fram vad jag ska använda för verktyg att sätta ihop en liten film. Hittade en tråd "Alla bildredigeringsfrågor ställs här" med 440 sidor och jag ber om ursäkt men jag hittade inte vad jag sökte, men jag blir så stressad av sånt här så jag blir dum.

"Alla" har ju sådana här filmer, på FB, på Hästnet etc. Jag vill också...!

Jag vill
- Klippa ur sekvenser ur längre inspelade filmer, vanligt MTS-format från videokamera som jag har importerat till datorn.
- Sätta ihop bilder och videofrekvenser till en liten film.
- Lägga till sådär flashig musik som alla har.
- Skriva någon rubrik kanske.
- Och jag skulle vilja ta en stillbild från en MTS-film, visst borde det gå?

Tips, någon?
 
Jag har aldrig tid att sitta vid datorn och nu när jag gör det så blir jag ännu mer stressad av att jag inte har tid att googla fram vad jag ska använda för verktyg att sätta ihop en liten film. Hittade en tråd "Alla bildredigeringsfrågor ställs här" med 440 sidor och jag ber om ursäkt men jag hittade inte vad jag sökte, men jag blir så stressad av sånt här så jag blir dum.

"Alla" har ju sådana här filmer, på FB, på Hästnet etc. Jag vill också...!

Jag vill
- Klippa ur sekvenser ur längre inspelade filmer, vanligt MTS-format från videokamera som jag har importerat till datorn.
- Sätta ihop bilder och videofrekvenser till en liten film.
- Lägga till sådär flashig musik som alla har.
- Skriva någon rubrik kanske.
- Och jag skulle vilja ta en stillbild från en MTS-film, visst borde det gå?

Tips, någon?
Jag har använt iMovie, det är superenkelt. Tror att det finns motsvarande filmprogram för PC men är inte säker. Många av de filmerna man ser är gjorda med Mac-grafik och musik...
 
Tack för tipsen. Dock har jag suttit tills nu utan att komma någonstans. Har inte lyckats få in IMovie på min PC. Har laddat ned några andra program och ingen av dom kan hantera MTS-filer (alltså det format som Panasonic och nån mer använder). Jag har laddat ned vad jag trodde var en konverterare eftersom många andra verkar ha samma problem, men inte i hela h-vete var det en konverterare heller :(

Någon annan som har en videokamera från Panasonic som kommit på någon lösning?
 
Youtube..! Ska jag finnas på Youtube..? :nailbiting: Ok, får väl sätta mig och läsa igenom om man kan göra filmerna privata eller nåt sånt. Tack för tipset!
 
Jag har en kamera från Panasonic, men det följde med en skiva med ett redigeringsprogram. Hursom använder jag numera enbart YouTubes och lägger filmerna som privata.
 
  • Gilla
Reactions: KBM

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp