Hur gör ni med slånbär?

Efwa

Trådstartare
Slånbärsbuskarna sprider sig som en löpeld över ägorna och vi måste bli av med det allra mesta.

Så, i fredags gjordes första försöket. Det höll på i en och halv timme, sedan gav vi upp. Vi hann på den tiden skära ner ca 3 kvm (vilket inte tog så lång tid) och försökte sedan riva ner det till spån i vår flismaskin. Det var där det hela tog slut liksom.
Det var givetvis en omöjlighet. Maskinen tar 7 cm´s stammar men att få ner slån i hålet är mer än omöjligt. Jag skadade mig på vägen; gjorde hål i min handled som sedan blödde under huden och tryckte på senorna vid pulsen.

Hur gör ni? Vi har frågat runt här och det enda som verkar fungera är att skära ner och lägga på hög, för hand då traktorn får punka. Eventuellt elda upp det men det går ju inte just nu då det är stor varning på det samt att vi bor under inflygningen vid Arlanda. Att tända en brasa likt en av de största majbrasor ni sett är nog lite förbjudet under inflygningen.

Hur hanterar ni detta gissel? Det verkar i det närmaste omöjligt att göra något när det är nerskuret.
 
Går det inte att lämna på återvinningen som trädgårdsavfall?
Själv har jag en och annan "hög" som ligger utanför staketet med diverse ris och slån och högen krymper ju men väääldigt sakta. Här är dock rätt gott om plats och det stör inte direkt så det får ligga där det ligger
 
Jag har klippt ner, och sedan har vi eldat upp resterna (när det har gått att elda vill säga). Sedan har fåren skött resten och slånet har inte kommit tillbaka på dessa ställen.
Det borde funka som trädgårdsavfall, problemet är väl bara hanteringen av dessa djävulusiskt taggiga buskar.
 
Ja, alltså vi har ju runt 9 hektar mark där stora delar behöver "saneras". Jag skulle faktiskt tro att det är så mycket att det skulle behövas en lastbil för att forsla bort allt och det går ju inte till återvinningen.

Jag tror ärligt talat vi skulle bli portade efter ett tag.

Men, bränna i tunna skulle kunna gå men stora eldar går inte på detta ställe. Högar av den storleken skulle nog inte heller gå. Alltså........det är mycket!

Finns det maskiner som liksom bara mörchar sånt här?
 
Googla flishugg, flistugg, flismaskin

Finns i storlek som släpkärra att hyra.
Eller lastbil som lyfter med kran, tuggar i sig allt och kör bort.
 
Googla flishugg, flistugg, flismaskin

Finns i storlek som släpkärra att hyra.
Eller lastbil som lyfter med kran, tuggar i sig allt och kör bort.

Det är så pass alltså? Ja, vår nyinköpta flismaskin klarar det inte iallafall, eller vi klarar inte att få i det i. När det väl är i fungerar det utmärkt.
 
Det är så pass alltså? Ja, vår nyinköpta flismaskin klarar det inte iallafall, eller vi klarar inte att få i det i. När det väl är i fungerar det utmärkt.
Missade att problemet var spretiga och vida buskar. Ser nu att jag måste ha läst som en kratta över lag.
Insåg inte hur stor maskin ni redan hade.
 
Missade att problemet var spretiga och vida buskar. Ser nu att jag måste ha läst som en kratta över lag.
Insåg inte hur stor maskin ni redan hade.

Ingen fara.
Nja, stor och stor men det är en bensindriven historia som vi måste köra ut med fyrhjulingen. Problemet, som du säger är spretigheten och att hålet in till knivmataren är "endast" 10 cm i diameter och övermataren är ca 30x20 cm och ändå går ju fasiken inte den minsta busken ner utan en hel del skador och tid.
 
Vi sågar ner dem med röjsågen och lägger ihop till en hög som vi eldar upp vid lämplig tidpunkt på året. (och en påfyllningshög intill, som man tar buskar från och lägger på elden när den ändå brinner.
Och sen avslutar vi med att grilla korv med barnen...
 
Vi sågar ner dem med röjsågen och lägger ihop till en hög som vi eldar upp vid lämplig tidpunkt på året. (och en påfyllningshög intill, som man tar buskar från och lägger på elden när den ändå brinner.
Och sen avslutar vi med att grilla korv med barnen...

Ja, det verkar nog vara enda alternativet. Som underhållningsröjning tror jag inte att det är något problem alls faktiskt.
Jag ser bara det otroliga jobbet just nu när allt ska ner "samtidigt". Det lär bli en sjutusan till brasa eller ta väldigt lång tid med liten brasa.
 
Man kan göra staket av ris :up: då kommer det till nytta det kräver dock lite arbete. Å andra sidan slipper du då att elda eller flisa det. http://land.se/tradgard/bygg-en-gardsgard-av-ris/

Men du........Det var ju en jäkla bra idé faktiskt!! :bump:
Även om jag tvivlar på att just slånbär är så roligt att göra staket av så var det jäkligt snyggt och jäkligt praktiskt och ska helt klart testas här. Vi har ju tänkt att eventuellt skaffa gärdesgård, den med granslanor. Men detta är ju billigare och minst lika snyggt, tycker jag.

Vad glad jag blev över idén! :D:heart
 
Men du........Det var ju en jäkla bra idé faktiskt!! :bump:
Även om jag tvivlar på att just slånbär är så roligt att göra staket av så var det jäkligt snyggt och jäkligt praktiskt och ska helt klart testas här. Vi har ju tänkt att eventuellt skaffa gärdesgård, den med granslanor. Men detta är ju billigare och minst lika snyggt, tycker jag.

Vad glad jag blev över idén! :D:heart

Tack jag tycker det blir riktigt snyggt faktiskt just den bilden jag länkade till var väl lite sådär, jag har sett snyggare, titta på 100 procent bonde den senaste säsongen så har han en riktigt snygg rishäck runt sin köksträdgård. Bonden Frank är även i något avsnitt i England där det tydligen inte är helt ovanligt med sådana här staket. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken säsong det var.

Slån är aldrig roliga att hantera men det är nog lika jobbigt att göra rishäck av dom som att försöka flisa dom.
Jag som har problem med vildsvin skull gärna ha nio hektar slån att göra rishäckar av, då kanske svinen skulle sticka sig på trynet och låta bli att förstöra mina beten :crazy:
 
Vi har där det går helt enkelt kört över med en slåtterkross. Ute vid vägen har vi haft en maskinststion som kört med kedjeröjare. Grövre stora snår har vi kapat med röjsåg och sedan eldat upp vid lämplig tidpunkt.
 
Tack jag tycker det blir riktigt snyggt faktiskt just den bilden jag länkade till var väl lite sådär, jag har sett snyggare, titta på 100 procent bonde den senaste säsongen så har han en riktigt snygg rishäck runt sin köksträdgård. Bonden Frank är även i något avsnitt i England där det tydligen inte är helt ovanligt med sådana här staket. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken säsong det var.

Slån är aldrig roliga att hantera men det är nog lika jobbigt att göra rishäck av dom som att försöka flisa dom.
Jag som har problem med vildsvin skull gärna ha nio hektar slån att göra rishäckar av, då kanske svinen skulle sticka sig på trynet och låta bli att förstöra mina beten :crazy:

Jo, vildsvinen är många här med. Det blir så när de matar dem på 4-5 ställen på en radie på 2 km.

Vi har hägnat in vår direkta tomt med elstaket.

Detta staket skulle ju vara både snyggt och praktiskt. Jag är dock inte riktigt säker på att mannen tycker detsamma men jag ska försöka påverka honom åt "rätt" håll.;)
 
Vi har där det går helt enkelt kört över med en slåtterkross. Ute vid vägen har vi haft en maskinststion som kört med kedjeröjare. Grövre stora snår har vi kapat med röjsåg och sedan eldat upp vid lämplig tidpunkt.

Men får ni inte punka på grejjerna? Vår klippare fick punktering direkt och grannen fick punka på sin traktor!
 
Jo, vildsvinen är många här med. Det blir så när de matar dem på 4-5 ställen på en radie på 2 km.

Vi har hägnat in vår direkta tomt med elstaket.

Detta staket skulle ju vara både snyggt och praktiskt. Jag är dock inte riktigt säker på att mannen tycker detsamma men jag ska försöka påverka honom åt "rätt" håll.;)

Jo samma här och elstängsel är rätt dyrt, den billigaste tråden från tex Citygross räcker för att hålla hästarna inne men definitivt inte för att hålla vildsvinen ute :meh: och att få fram ström till betesmarker nästan en kilometer från huset är inte alltid så lätt speciellt när det är torrt, kallt eller snö. Och så kan man ju ge sig på att ett träd trillar ner och bryter strömmen eller att åskan slår ner så aggregat med mera går åt skogen :crazy: och så har man ingen ström i alla fall och DÅ kommer vildsvinen :arghh: så var den hagen förstörd...igen :banghead:

Jag tror faktiskt att en rejäl rishäck är både pålitligare och billigare, hälsa maken det :up:
 
Jo samma här och elstängsel är rätt dyrt, den billigaste tråden från tex Citygross räcker för att hålla hästarna inne men definitivt inte för att hålla vildsvinen ute :meh: och att få fram ström till betesmarker nästan en kilometer från huset är inte alltid så lätt speciellt när det är torrt, kallt eller snö. Och så kan man ju ge sig på att ett träd trillar ner och bryter strömmen eller att åskan slår ner så aggregat med mera går åt skogen :crazy: och så har man ingen ström i alla fall och DÅ kommer vildsvinen :arghh: så var den hagen förstörd...igen :banghead:

Jag tror faktiskt att en rejäl rishäck är både pålitligare och billigare, hälsa maken det :up:

Det elstaketet utanför husets tomt fungerar alldeles utmärkt för att hålla dem borta. De har inte kommit tillbaka. Men då är det anpassat för just svin, inte hästar.

Men resten av marken går ju inte att hägna in med el. Som sagt för dyrt. Jag hälsar maken det. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp