Hur göra med hagkompisar?

Midlingur

Trådstartare
Har ett litet dilemma när det gäller mina hästar.

Ponny A: ranghög, måste gå med ranglåga hästar. Vaktar sin hage, ponny B och sin mat väldigt mycket för utomstående hästar. Är samtidigt ibland tuff mot ponny B, men ponny B tycker väldigt mycket om ponny A ändå. Det är främst vid fodringar han jagar undan ponny B.

Ponny B: ranglåg, kommer överens med alla hästar. Har gått med ponny A i snart tio år. Kan ej lämnas ensam i hagen, blir alltså väldigt låst när det gäller att pyssla med ponny A, som är min främsta ponny när det gäller aktivering.

Ponny C: ranghög, avskydd av ponny A. De slåss till döden om de släpps ihop, totalt livsfarligt. Går med stallägarens ponny och storhäst utan problem. Kommer väl överens med ponny B. Mycket speciell ponny, ger sig ALDRIG, måste få bestämma. Har gått med t.ex. avelshingst och ändå varit den som är bossen i hagen. Enormt självförtroende, ger sig aldrig: ska vara den som bestämmer i hagen. Ponny A försvarar han sig kraftigt mot, men andra hästar vänder han bara rumpan mot och vägrar flytta sig. Envis är bara förnamnet. Sålänge han går med hästar som är lägre än honom i rang är han inga som helst problem.

De tre kan alltså ej gå tillsammans, vilket var meningen vid inköpet av ponny C.

Jag tänker alternativ.
1. Skaffa en fjärde ponny för att ha tillsammans med A och B. Det har tidigare funkat att introducera föl till ponny A, vilket jag isåfall tänkte göra. Fölet och ponny B var supertighta, delade t.ex box utan problem. Ponny A tyckte fölet var helt okej, var tom nästan lite för förlåtande mot fölet när det var kaxigt. Försvarade fölet mot utomstående hästar. Köper jag ett föl tänkte jag isåfall sälja ponny C. Verkar dock svårt då han är lite "speciell", vilket jag är helt ärlig med såklart.

2. Låta ponny A respektive C gå ensamma varannan dag. Ponny B byter alltså hage och sällskap varje dag.

Det som gör mig tveksam är att jag är rädd att ponny A kommer avsky ett eventuellt föl. Samtidigt har ponny A funkat med alla andra hästar han gått med, men något med ponny C gör honom absolut galen. När ponny C var föl gick de ihop. Början var tufft, det var något ponny A hatade med ponny C. Men efter ett tag la det sig, och de blev slutligen väldigt tighta. Där gjorde jag tabben: skickade iväg ponny C på bete och när han kom hem så vägrade han acceptera att ponny A bestämde. Är rädd att jag att med två ponny C i slutändan, även om han känns som ett extremfall.

Hur hade ni gjort?
 
Om du nu kan tänka dig att sälja ponny c, varför räcker det inte att bara ha a och b då?
Har märkt av egen erfarenhet att tre st är inte så lätt att få till harmoniskt i en flock då oftast en blir utanför.
 

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 573
Senast: Solis
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
952
Senast: Miingla
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 087
Senast: Cambrie
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 001
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp