Bukefalos 28 år!

Hur hantera detta på bästa sätt? Står ej still vid uppsittning...

Sv: Hur hantera detta på bästa sätt? Står ej still vid uppsittning...

Ta det successivt.
Lägg på sadeln och spänn såpass så den inte glider runt. Led runt hästen nån minut, dra gjorden en bit till.

Du kan också sträcka frambenen, genom att ta tag under knäet och dra framåt/uppåt, ungefär som om du skulle stretcha. Det minskar obehaget en häst kan känna när sadelgjorden dras, och som man ofta gör när hästar har sadeltvång. (vilket hästen du rider inte verkar lida av, men kan ju förhindra att den utvecklar det om den tycker sadling är obehagligt)
 
Sv: Hur hantera detta på bästa sätt? Står ej still vid uppsittning...

Det kan ju bli så att du känner mer för att bygga upp en komunikation och ett samarbete, med hästen, än att ge den ett rapp med spöt när den dummar sig. ;-)

Det ÄR ju just det jag redan "känner för"! Adjö alla rapp med spöt!! :crazy::mad:

Jag ÄR redan insatt i både Montys och Parellis NH. ;) Har bl a varit o tittat på Monty när han var på turné i Sverige... Och nu på sistone tittat på utbildnings DVD av Parelli paret. (de är UNDERBARA! :love:)
 
Sv: Hur hantera detta på bästa sätt? Står ej still vid uppsittning...

Jag vill nog tro att majoriteten gör så.
Bara att de flesta vänjer hästen vid "sadeln" (Vojlock, täcke osv) redan från början, så det blir inga större problem när hästen väl får på sadeln.

Det VAR inga större problem att få på henne sadeln första gångerna... ;)

Nej jag vet "ingenting" om parelli lr nh.
Jag lär mig hellre av praktisk träning (läsa av hästen irl, hantera hästen osv) än att läsa något i en bok och gå efter det eller följa en tränare maniskt., sas.

Vem har sagt att man följer en tränare maniskt eller går enbart via nåt man läst i en bok? :confused: Det är ju bara en inspiration och HJÄLP till att lära sig ÄN mer om hästars psyke!
Jag har iaf ALDRIG sett någon hästmänniska i Sverige (vet att dom finns dock, även här i landet, men jag menar att det hör verkligen inte till "vanliga" hästmänniskors sätt att hantera hästar) som hanterar hästar på det viset som Parelli paret visar på dvd´n... jag tycker att du skulle titta och ta reda på fakta innan du bestämmer dig för vad det handlar om ur eget huvud.

Kan vara så att jag är inne på samma spår som nh människor dock, vad vet jag.

Ja det kan det mycket väl vara! Du kanske har hittat ditt sätt och når målet du vill utan denna hjälp och inspiration som vi andra gärna tar emot? Grattis i så fall! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hantera detta på bästa sätt? Står ej still vid uppsittning...

Jag vill minnas att Pat Parelli uttryckte det ungefär så här "Natural horsemanship är en samling goda vanor".
NH är ingen mirakelkur där bara vissa insatta sitter på den allsmäktiga kunskapen. Det spelar ingen roll om man kallar sin häshantering för nh, pnh eller något annat. Det viktiga, för mig, är att sträva efter att utveckla hästen och kommunikationen BÅDE fysiskt och psykiskt.
Där har jag kännt att i vår "vanliga" hästhantering blir det ofta en väldigt stor inriktning på det fysiska med hopp, dressyr m.m., medan jag i nh har funnit en större dragning mot även det psykiska med ledarskapsövningar, miljöträning osv.

För min del kan jag tycka att visst är det bra om en häst hoppar en tävling bra, men om det inte går att lasta den efter tävlingen utan att tvinga eller skrämma in den i transporten så saknas det en del i träningen.

Att läsa böcker fungerar för mig, det hjälper mig att bättre förstå hur hästar fungerar. Däremot är jag rätt kinkig med att välja ut det jag tror passar mig, och kan inte säga att jag följer en bok eller tränare till punkt och pricka. Jag tror inte att Roberts, Parelli eller någon annan menar att vi ska följa deras exempel slaviskt, utan de vill nog dela med sig av sina erfarenheter för att vi ska börja tänka själva och inte bara göra "som vi alltid gjort".
 
Sv: Hur hantera detta på bästa sätt? Står ej still vid uppsittning...

Nej inte första gången, men ni fick ju problem senare.
Det bör man inte få om den är van vid saker på ryggen, eller om man tar det lugnt när man sadlar.


Mkt möjligt att folk itne följer det maniskt, men när folk rekommenderar hanteringsböcker börjar iaf jag fundera.
JAG tycker som sagt det är bättre att lära sig praktiskt. Om man "läser på" så brukar det bara bli korv av allt.
Det går ju heller inte att diskutera och fortsätta frågeställningar om man bara läser en bok, alltså blir man ganska instängd.
Tycker ffa när det gäller folk som läser om "hanteringsövningar" o dyl i böcker är helt fel ute.
Visst kan man läsa sig till hur man ska göra övningen, men för att få till det på "rätt sätt" krävs ju hjälp IRL.
 
Sv: Hur hantera detta på bästa sätt? Står ej still vid uppsittning...

Så du läser aldrig böcker om dressyr, hoppning, all slags aktivitet och träning?

Personligen tycker jag det är lätt att missuppfatta böckerna därför ser jag mest filmer, dessutom så har jag en
tränare som hjälper mig (värd sin vikt i guld).
 
Sv: Hur hantera detta på bästa sätt? Står ej still vid uppsittning...

Självklart måste man praktisera, och fundera själv. Man kan nog inte läsa sig till exakt hur man ska göra. Men det ger en teoretisk grund att stå på. Sen måste man omsätta det i praktiken och se vad som passar en själv och ens häst.
Att handskas med hästar är ju ett praktiskt arbete som mycket bygger på känsla och intuition.

Jag kan nog mer reagera när jag hör någon säga att de har tränat NH-övningar med sin häst. För mig låter det mer som att de ser NH som specifika övningar, vilket jag inte riktigt tror att det är menat som. Jag uppfattar det mer som ett "tankesätt" i att umgås med hästarna.
När jag läser försöker jag mer förstå "känslan" bakom övningarna, vad är meningen ska hända, hur ska vår kommunikation utvecklas.
Tex. började jag med första leken i "Seven Games", Vänskapsleken, vilken går ut på att man ska få hästen att slappna av genom att smeka och klappa den över hela kroppen. Samtidigt vänjer sig hästen vid att bli berörd överallt, både med händer, piskor, presenningar och allt man kan hitta på.
Att stå och klappa sin häst är inte svårt men har en väldigt "kraftig" inverkan både på hästen och en själv. Att klappa är ju inget som är speciellt för NH, jag är rätt säker på att man gör det oavsett vilken inriktning man "bekänner" sig till.
Extra roligt var det här om dagen när det blev mer eller mindre panik i hagen och fem hästar var väldigt skärrade och uppspelta. Även de som hade hand om de andra hästarna var ganska stirriga, och stämningen var väldigt uppjagad över lag.
Min fru, som har börjat klappa hästar hon också, gick in och började klappa ett av stona, som vi "tränat" en del med. Både hon, och resten av flocken, lugnade sig i stort sett omedelbart och det gick att börja handskas med hästarna igen.

Det här har kanske inget med att läsa böcker eller inte att göra, men det var så kul att se hur bra det fungerade i praktiken och vilken "kraft" det var i "övningen".
Jag har bara hittat den här "övningen" i Parellis böcker. Det är ju mycket möjligt att den finns liknande övningar i andra böcker bara det att jag inte läst dem, och jag hade nog inte börjat att klappa på det sättet om jag inte läst om övningen, utan mer bara kelat och gosat.
Du, Vita, kanske har hittat ett annat sätt, eller gör något liknande av dig själv, för att du kommit på att det är bra att göra och fortsätt då så. Fungerar det finns det ingen anledning att ändra på det.
Det jag blir lite ledsen över är när folk håller så hårt på sitt sätt att göra något, så de inte ens vill fundera på om det kan göras på något annat sätt. Om jag kommer på ett mer effektivt sätt att få min häst att koppla av än genom att klappa den, kommer jag att försöka praktisera det omedelbart. Det är enda sättet jag vet att utvecklas på.

Om man sen föredrar böcker eller videos tror jag har att göra med hur man är som person. Jag har alltid läst mycket och gillar att kunna läsa, grubbla, läsa igen och hoppa fram och tillbaka för att försöka hitta andemeningen med tex. en övning. Någon annan föredrar att se en övning utföras i praktiken eller på video, och har lättast att ta till sig informationen på det viset.

Sen går det ju inte att komma ifrån att en tränare alltid är kalas, men det är inte alltid så lätt att hitta någon i närheten där man bor.
 
Sv: Hur hantera detta på bästa sätt? Står ej still vid uppsittning...

:bow::bow::bow:

Mkt kloka ord!
 
Sv: Hur hantera detta på bästa sätt? Står ej still vid uppsittning...

Nej det gör jag inte.
Jag har läst en bok om fälttävlan en gång för flera år sedan som handlade om hur man kan träna upp konditionen på hästen osv.
Sen läste jag såklart böcker jag var tvungen att läsa på gymnasiet, ;) Men jag sitter inte och läser böcker för att lära mig.


OM jag nångång skulle läsa något skulle det enbart handla om specifika övningar eller ren fakta och liknande. (Som inte "kan" gå fel!)
Exv tips på banor i hoppningen, hur man bygger staket eller vad som.
 
Sv: Hur hantera detta på bästa sätt? Står ej still vid uppsittning...

Jag vill minnas att Pat Parelli uttryckte det ungefär så här "Natural horsemanship är en samling goda vanor".
NH är ingen mirakelkur där bara vissa insatta sitter på den allsmäktiga kunskapen. Det spelar ingen roll om man kallar sin häshantering för nh, pnh eller något annat. Det viktiga, för mig, är att sträva efter att utveckla hästen och kommunikationen BÅDE fysiskt och psykiskt.
Där har jag kännt att i vår "vanliga" hästhantering blir det ofta en väldigt stor inriktning på det fysiska med hopp, dressyr m.m., medan jag i nh har funnit en större dragning mot även det psykiska med ledarskapsövningar, miljöträning osv.

För min del kan jag tycka att visst är det bra om en häst hoppar en tävling bra, men om det inte går att lasta den efter tävlingen utan att tvinga eller skrämma in den i transporten så saknas det en del i träningen.

Att läsa böcker fungerar för mig, det hjälper mig att bättre förstå hur hästar fungerar. Däremot är jag rätt kinkig med att välja ut det jag tror passar mig, och kan inte säga att jag följer en bok eller tränare till punkt och pricka. Jag tror inte att Roberts, Parelli eller någon annan menar att vi ska följa deras exempel slaviskt, utan de vill nog dela med sig av sina erfarenheter för att vi ska börja tänka själva och inte bara göra "som vi alltid gjort".

:bow: Du tog orden ur min mun! Precis (nästan iaf) SÅ menar ju jag också. :bow:

TACK!
 
Sv: Hur hantera detta på bästa sätt? Står ej still vid uppsittning...

Det jag blir lite ledsen över är när folk håller så hårt på sitt sätt att göra något, så de inte ens vill fundera på om det kan göras på något annat sätt. Om jag kommer på ett mer effektivt sätt att få min häst att koppla av än genom att klappa den, kommer jag att försöka praktisera det omedelbart. Det är enda sättet jag vet att utvecklas på.

Om man sen föredrar böcker eller videos tror jag har att göra med hur man är som person. Jag har alltid läst mycket och gillar att kunna läsa, grubbla, läsa igen och hoppa fram och tillbaka för att försöka hitta andemeningen med tex. en övning. Någon annan föredrar att se en övning utföras i praktiken eller på video, och har lättast att ta till sig informationen på det viset.

Sen går det ju inte att komma ifrån att en tränare alltid är kalas, men det är inte alltid så lätt att hitta någon i närheten där man bor.

*kortade ner citatet lite*

Gud, vad klok du är! Stycket som jag färglagt med rött är ytterligare nåt som jag också brukar tänka på... och bli ledsen/besviken över... Du förklarar allt så bra!
 
Sv: Hur hantera detta på bästa sätt? Står ej still vid uppsittning...

Nej det gör jag inte.
Jag har läst en bok om fälttävlan en gång för flera år sedan som handlade om hur man kan träna upp konditionen på hästen osv.
Sen läste jag såklart böcker jag var tvungen att läsa på gymnasiet, ;) Men jag sitter inte och läser böcker för att lära mig.


OM jag nångång skulle läsa något skulle det enbart handla om specifika övningar eller ren fakta och liknande. (Som inte "kan" gå fel!)
Exv tips på banor i hoppningen, hur man bygger staket eller vad som.

Varför är du inte öppen för att läsa/titta mer (=lära dig mer) om hästars PSYKE då? För du kan väl omöjligt vara fullärd på det, precis som ingen annan av oss, utan det finns dom som FORSKAR kring det och har den bästa faktan om det som vi KAN få (hittills). Det vill iaf JAG veta ALLT om! Och jag är alldeles för otålig för att vänta hela livet på det och därför tar jag hjälp av all fakta jag kan UTÖVER praktisk övning och umgänge med hästar. :):love:
 
Sv: Hur hantera detta på bästa sätt? Står ej still vid uppsittning...

I mina öron låter det som ett resultat av en slarvig inridning.

Gör om, gör rätt.

Sadelvänj med enbart vojlock som slängs på lite slarvigt från båda sidorna, "torka" hästen med vojlocken, eller så mycket den klarar utan att visa obehag. Fortsätt med gjord och sist med sadeln.

"Häng in" ryttare från båda hållen enligt konstens alla regler. Fortsätt inte förrens hästen är med i alla momenten.

Då kommer sadling och uppsittning inte vara något problem.
Håller med! Börja om från början med allt och gör det ordentligt.
 
Sv: Hur hantera detta på bästa sätt? Står ej still vid uppsittning...

Tackar ödmjukast för de vänliga orden :-))
Jag blir rörd när jag läser dem...
 
Sv: Hur hantera detta på bästa sätt? Står ej still vid uppsittning...

Kul att det verkar gå framåt för er.

Om du är intresserad av Parelli och NH, ka jag tipsa om att både Pat Parelli, Monty Roberts mfl har skrivit böcker som kan lånas på biblioteket.
Mycket intressant läsning, men var lite försiktig för du kommer att få många nya tankar och idéer. Plötsligt resonerar du annorlunda än så många andra hästmänniskor, och du blir snart idiotförklarad.
Det kan ju bli så att du känner mer för att bygga upp en komunikation och ett samarbete, med hästen, än att ge den ett rapp med spöt när den dummar sig. ;-)

:bow: fnissar och håller fullkomligt med, fått höra både flowerpowermetoder och andra mer spydiga uttryck ...
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
982
Senast: mamman
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 414
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 622
Senast: tott
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 324

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp