Bukefalos 28 år!

Hur hantera detta på bästa sätt? Står ej still vid uppsittning...

milly

Trådstartare
Historik/information:
Det handlar om ett 5år ungt nordsvenskt sto som i höstas har "ridits in" av ägarens dotter (vuxen hästvan/kunnig dotter) vilket innebar att hon bara hoppade upp på hästen barbacka (med träns dock som hästen hade vants vid innan, dock har jag inte riktigt fått klarhet i hur pas sadelvan hon är) och red, hästen är gudasnäll o lugn och accepterade direkt som om hon aldrig gjort nåt annat, så som jag förstått det. Hästen blev riden ett fåtal ggr efter det (max 5-10ggr). Sedan har hon stått pga ingen som haft tid/lust/ork.

Ägarna har också tömkört henne några ggr, det gick också jättebra berättade dom, men när de prövade skaklar så blev hon rädd och de utvecklade det aldrig mer sen. (Men tömköra går fortfarande, säger dom, bara att de stannade upp där med vidare träning av inkörning)

Jag började hjälpa dom med henne för ca en månad sen och har tagit det lugnt och lärt känna henne först genom kel/umgänge/markträning och sedan provat på rida henne lite försiktigt. Hästen är helt otrolig i sitt temperament - cool som bara den! Dock finns det lite problem som jag vill lösa innan de förvärras och blir till en ond cirkel......

Till problemet:
Detta med sadling och uppsittning... Första gången jag sadlade var hon lite osäker, jag tog det lugnt och det gick ganska bra ändå. Även uppsittningen gick helt okej, fick hjälp av ägaren att hålla i henne för säkerhets skull. Ridningen gick bra, skritt o lite trav bara för att testa...
Sedan dess, har ridit 3ggr efter den första gången, har hon blivit mer o mer osäker på sadeln då man ska lägga den på henne, särskilt från vänstra sidan, men inte alls om jag visar den för henne och hon får lukta o greja på den. Hon verkar absolut inte RÄDD för sadeln utan min egna tolkning är att hon tycker den är obehaglig när den sätts på. Och jag har tagit otroligt lugnt med henne...
Sedan har hon bara blivit värre o värre vid uppsittningen också! Hon vägrar att stå still. Ens om husse håller i henne! Hon vill bara undan. Och då har jag ända från början suttit upp från en pall så att det ska gå smidigt o lätt. När man väl kommit upp är det inget problem, då är hon jättesnäll och som vilken van skogsmullehäst som helst (nåja, nästan iaf!).

Hur tränar jag bort detta på bästa sätt? Jag håller på o försöker lära mig NH men är realtivt okunnig än rent praktiskt. Men vill gärna använda Nh-sätt för att lösa detta! Och helst inte genom MAT! (typ att ge en morot vid positiv respons)

 
Sv: Hur hantera detta på bästa sätt? Står ej still vid uppsittning...

Har du kollat igenom hästens rygg? Om hon visar obehag vid sadel och uppsittning som blir värre trots lugn träning skulle jag tippa på smärta/obehag av sadeln/ridningen.
 
Sv: Hur hantera detta på bästa sätt? Står ej still vid uppsittning...

håller med föregående talare... kolla om sadeln verkligen sitter som den ska..

Lycka till!!
 
Sv: Hur hantera detta på bästa sätt? Står ej still vid uppsittning...

Okej det ska göras noggrannare vid nästa besök! Ska också få hjälp av en kompis som är duktig på Parelli NH. Jag har verkligen ingen brådska med att RIDA hästen, numera njuter jag lika mycket av att bara pyssla, umgås o leka med hästar! Ägarna vill dock förstås att jag ska försöka göra nåt mer så hästen kommer nån vart med inridningen/träningen.... dock har de heller ingen press på det på något vis, de älskar verkligen sina hästar! :)
 
Sv: Hur hantera detta på bästa sätt? Står ej still vid uppsittning...

tycker det låter som att hästens får ont/känner obehag av sadeln. Då hjälper inget NH
 
Sv: Hur hantera detta på bästa sätt? Står ej still vid uppsittning...

I mina öron låter det som ett resultat av en slarvig inridning.

Gör om, gör rätt.

Sadelvänj med enbart vojlock som slängs på lite slarvigt från båda sidorna, "torka" hästen med vojlocken, eller så mycket den klarar utan att visa obehag. Fortsätt med gjord och sist med sadeln.

"Häng in" ryttare från båda hållen enligt konstens alla regler. Fortsätt inte förrens hästen är med i alla momenten.

Då kommer sadling och uppsittning inte vara något problem.
 
Sv: Hur hantera detta på bästa sätt? Står ej still vid uppsittning...

Hur många gånger har hästen haft sadeln på sig? :confused:
Du har väl inte spänt sadelgjord varje gång hästen haft något på ryggen?
Red du första gången häsetn hade sadel?

Speciellt sadelgjordsspänningen är ju ett obehagsmoment för hästen, så det är ju viktigt att man tar det superlugnt med detta.

Precis som föregående ryttare så tycker jag också det vore bäst att börja om.
Gå aldrig vidare förrän ett moment fungerar.
I detta fallet ska sadling fungera innan ridning påbörjas.
Slänga på saker på ryggen o dyl är ju sånt man kan (bör) göra i den vardagliga hanteringen, så det blir en normal sak för hästen och inte något obehagligt.

Så är det givetvis viktigt att sadeln passar, men vad jag förstått så hade den bara blivit riden (med sadel?) ca 4 ggr så i mina öron låter det som något annat är problemet.
Dock såklart är det viktigt att sadeln passas ut ordentligt.
 
Sv: Hur hantera detta på bästa sätt? Står ej still vid uppsittning...

Jag håller med, det låter mer som för snabb inridning än sadelproblem. Inte så ovanligt hos ägare till lätthanterliga hästar, det är alldeleles för frestande att gå för fort fram. Hästen hinner inte smälta lärdomarna, utan efter ett tag kommer reaktionen. Då har det helt enkelt blivit för mycket, och hästen börjar protestera.

Samma med inkörningsförsöket, hästen var inte mogen för skaklarna.

"Din" hästs ägare är absolut inte de första som gjort samma misstag med sin coola häst!
 
Sv: Hur hantera detta på bästa sätt? Står ej still vid uppsittning...

*KL*

Okej tack för alla svar! Ja, jag tänker inte sadla henne igen innan hon känner sig bekväm med det. Kan kanske pröva barbacka för det var så hon blev riden första gången/gångerna... Om hon tycker att även DET är obehagligt vid uppsittning får vi börja om med det också.

Min känsla är inte heller att det skulle va fel på utrustningen. Utan som ni säger - kanske typ för snabb introducering av sadel eller dylikt.
 
Sv: Hur hantera detta på bästa sätt? Står ej still vid uppsittning...

Hur har du sadelvänjt henne? Har hon fått "göra upp" med sadeln?

Det är Monty Robets som håller på med 25 min inridningar ;)
 
Sv: Hur hantera detta på bästa sätt? Står ej still vid uppsittning...

*KL*

"dock har jag inte riktigt fått klarhet i hur pas sadelvan hon är" det var väl den parantesen som gjorde att jag ätnkte att hon väl iaf var Något sadelvan... usch, glömmer alltid bort att man aldrig ska anta att folk gör som man själv gör (Ingen kritik mot dig TS!!) my bad...

Är hästen alltså Inte sadelvan.. så är det inte konstigt att hon reagerar. Jag kallar det för "russeffekten" första gångerna går kalasbra.. men när man kommer över femte gången så kan dom rätt som det är komma på att "nehe, det här är jag faktiskt inte okey med!".

..så jag skulle väl säga, nu när hjärnan kopplat igång och det framgått lite mer rent allmänt att hästen inte var sadelvan till att börja med (jäkla tur för dig TS att hon inte sulade dig i backen! :)) ..börja om från början med sadelvänjning - men glöm inte checka så sadeln verkligen sitter ok ändå!

Lycka till!!!
 
Sv: Hur hantera detta på bästa sätt? Står ej still vid uppsittning...

Hur har du sadelvänjt henne? Har hon fått "göra upp" med sadeln?

Det är Monty Robets som håller på med 25 min inridningar ;)

Ja, du, ett problem är informationen från ägarna... Svaren man får lyder i stil med "Hmm, ja... jag tror att hon reds med sadel också i höstas" . Det var nämligen den vuxna dottern till ägarna (ett par i övre medelåldern) som har "ridit in" henne. Och det antal ggr hästen har ö h t blivit riden går att räkna på en hand, så som jag NU har fått klarhet i.

Ni har absolut rätt i att det förmodligen helt enkelt gått "lite" för fort fram. Och jag insåg inte första gången jag sadlade att det var SÅ LITE vana hon hade! och så blir det ju lätt, som någon skrev, att när hästen är så COOL så går man fortare fram än vad man ska.....

Så bra att diskutera med er här på Buke! :bow:

Hade det vart min egna häst hade jag lämnat över inridningen till någon kunnig men nu är det ju så att jag bara ville hjälpa ägarna med sina hästar och från min del har jag inga stora krav alls, jag är så nöjd bara att få umgås och pyssla med dessa tre underbara nordisar... givetvis är det kul att rida lite också men det är absolut ingen brådska!
 
Sv: Hur hantera detta på bästa sätt? Står ej still vid uppsittning...

Visst är nordsvenskar härliga!

Jag tycker du verkar vara precis rätt person för det här stoet om du lika gärna pysslar med henne som rider. Börja om från början med sadelvänjning, jobba henne från marken, din NH-kunniga kompis kan säkert ge dig tips. Låt gärna sadeln vara på under tiden, så lär hon sig koppla ihop sadel=roligt jobb.

Lycka till!
 
Sv: Hur hantera detta på bästa sätt? Står ej still vid uppsittning...

Visst är nordsvenskar härliga!

Jag tycker du verkar vara precis rätt person för det här stoet om du lika gärna pysslar med henne som rider. Börja om från början med sadelvänjning, jobba henne från marken, din NH-kunniga kompis kan säkert ge dig tips. Låt gärna sadeln vara på under tiden, så lär hon sig koppla ihop sadel=roligt jobb.

Lycka till!

Tack!

Kan berätta för er alla att i söndags hjälpte min kära Nh-duktiga kompis (alias "Lundborg" här på Buke) mig med hästen och efter en halvtimmes träning kunde sadeln läggas på utan större problem (hon stod stilla o såg lugn ut) och man kunde stå bredvid på vänstra sidan och låtsas sitta upp utan att hon såg det som obehagligt (stod stilla - lugn o fin).

Lundborg använder Parelli NH och backar ifrån så fort hästen är rädd för nåt (blev det rätt förklarat så nu? *hmm*) - t ex när hästen vart osäker/rädd för sadeln så tog hon genast bort den - om o om igen tills hästen inte längre kände osäkerhet för den. Sen prövade hon att "hoppa" vid sadelläget som man gör när man ska sitta upp... först var hästen osäker och gick undan men bara efter några minuters träning stod hon stilla även när hon stod o hoppa bredvid henne. ;)

:idea:

Nu när jag vet att det fungerar, och vad som verkade va felet, så ska jag pröva själv också. Men Lundborg hjälper gärna till också (hon bor nära stallet där hästarna står) och får vara min coach i parelli Nh! :idea::):banana:
 
Sv: Hur hantera detta på bästa sätt? Står ej still vid uppsittning...

Jätteroligt att höra. Lycka till i framtiden!:)
 
Sv: Hur hantera detta på bästa sätt? Står ej still vid uppsittning...

Parelli nh?

Så där gör man ju i vanlig insadling om de är osäkra.. :p
Kul att vissa använder en benämning på det.
 
Sv: Hur hantera detta på bästa sätt? Står ej still vid uppsittning...

Parelli nh?

Så där gör man ju i vanlig insadling om de är osäkra.. :p
Kul att vissa använder en benämning på det.

DU kanske gör det men långt ifrån alla... Många gör tvärtom istället då hästen är rädd/osäker för nåt - t ex att tvinga hästen att acceptera o av trycket från människan göra nåt den egentligen inte vill. Istället för att jobba på att hästen litar på människan och får förtroende för denne och därigenom känner sig säker på att inte utsättas för fara....

Vet du nåt mer om Parelli NH? Eller NH ö h t? Jag kanske förklarar det hela fel så bättre att lära sig mer genom korrekt fakta än att döma det genom mina försök till förklarningar... jag brukar kanske inte vara den bästa på det.... :angel: :o
 
Sv: Hur hantera detta på bästa sätt? Står ej still vid uppsittning...

Kul att det verkar gå framåt för er.

Om du är intresserad av Parelli och NH, ka jag tipsa om att både Pat Parelli, Monty Roberts mfl har skrivit böcker som kan lånas på biblioteket.
Mycket intressant läsning, men var lite försiktig för du kommer att få många nya tankar och idéer. Plötsligt resonerar du annorlunda än så många andra hästmänniskor, och du blir snart idiotförklarad.
Det kan ju bli så att du känner mer för att bygga upp en komunikation och ett samarbete, med hästen, än att ge den ett rapp med spöt när den dummar sig. ;-)
 
Sv: Hur hantera detta på bästa sätt? Står ej still vid uppsittning...

Jag vill nog tro att majoriteten gör så.
Bara att de flesta vänjer hästen vid "sadeln" (Vojlock, täcke osv) redan från början, så det blir inga större problem när hästen väl får på sadeln.
Däremot kan ju vissa låta hästen "bocka av sig" lite om de blir lite tokiga, men tror det är få människor som gör det om hästen visar tydlig ovilja.

Även vid andra saker, visst är vissa lite hårdare och inte så daltande i sin hantering, men det innebär inte att hästen blir rädd och osäker. Vissa hästar funkar med den sortens hantering.

Nej jag vet "ingenting" om parelli lr nh.
Jag lär mig hellre av praktisk träning (läsa av hästen irl, hantera hästen osv) än att läsa något i en bok och gå efter det eller följa en tränare maniskt., sas.
Kan vara så att jag är inne på samma spår som nh människor dock, vad vet jag.
 
Sv: Hur hantera detta på bästa sätt? Står ej still vid uppsittning...

Det är ju ganska självklart för mig iaf att man ser till att hästen är trygg med sadeln innan man sitter upp.
Jag har redan börjat träna uppsittning med min 2-åring faktiskt. Jag tränar på att placera henne vid olika föremål på vilka jag kliver upp på och sedan står jag o klappar henne över ryggen. Där ska hon stå still.
Jag använder mig av PNH för jag tycker de har vettiga åsikter.
 

Liknande trådar

Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 412
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 622
Senast: tott
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 320
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 663

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp