Bukefalos 28 år!

Hur hjälpa Måns?

R

rattalskare

Hej!

Jag heter Måns. Jag är en okastrerad hankatt på 3-5 år. Jag är väkdigt mager och kelsjuk, min husse bryr sig inte ett dugg om mig just nu är det -18 grader här och jag fryser om tassarna. Jag smet in i trappuppgången för att värma mig. För ett tag sedan stötte jag på min kompis Smulan. Hon frågade om inte jag också skulle gå in eftersom det var så snöigt ute. Då berättade jag att jag inte har något hem. Smulan tittade konstigt på mig och undrade om jag verkligen var riktigt bra i huvudet. Sedan mjauade hon:
- Är du dum eller? klart du har ett hem du har ju ett så fint grönt halsband om halsen.
Jag tittade på henne och svarade:
- Det halsbandet satte min husse på mig innan han träffade den där nya tjejen som han alltid håller hand i hand. Men då var det även bättre tider. Då var det sommar och gammeltanterna matade mig med alla möjliga sorters mat.
Smulan (som började frysa om tassarna) gick iväg utan ett ord till.

Jag flydde in under en balkong och väntade ut snöyran.
Just när snön börjat lägga sig och det inte blåste så mycket så hörde han välbekanta fotsteg. Det var ju husse! jag sprang fort fram till honom och spann och sprang kring hans ben. Han öppnade porten och jag följde med ända upp till den våning vi bor på. Där öppnades dörren men stängdes lika snabbt igen. Jag var fast i trappan. Men jag kom undan kylan. Och det är är jag sitter nu och funderar: Vad ska det bli av mitt liv egentligen? Visst har jag den där snälla Erika som pratat med husse, men som inte lyssnar. Jag har även den där snälla Kalle som kommer med torrfoder när han ser mig. Men det finns ingen som vill/kan ta in mig eftersom jag revirmarkerar inne. Husse är inte ens nådig nog att avliva mig:cry: Jag får sitta här ett tag tills någon släpper ut mig. Då ska jag ut i kylan och ragga tjejer, för det gör ju jag fast jag är så mager och eländig.

Nu ber jag er som läser det här att ge trådskaparen en massa tips på vart jag kan ta vägen innan jag fryser ihäl eller svälter. Husse skiter i om jag försvinner, han skulle antagligen bara bli glad. Katthemmet har kontaktats men kan inte ta emot mig eller ens göra något:crazy:

MVH

Måns
 
Sv: Hur hjälpa Måns?

Usch, vad hemskt. Stackars katt. Tyvärr är detta vanligt, speciellt bland bönder och andra på landet.

Det är svårt när det finns en ägare med i bilden, man kan ju inte bara ta katten och gå. Men det finns fler katthem, kanske kolla med KKS som är det största och som "opererar" över hela Sverige, även om det mestadels handlar om södra delarna. Eller iaf kan dom kanske komma på nått man kan göra.

Du har ingen möjlighet att själv ta in honom? Revirmarkeringen kan ju avhjälpas med kastrering... Kanske som nån form av jourhem iaf, tills nått annat dyker upp?

Det finns ju flera katthem runt Gävle, kolla runt med alla. Kanske är det inga problem att få ägarens tillåtelse att ta över katten, han verkar inte vilja ha den iaf.

Tyvärr finns det nog ingen lag som kan tas till i detta fall, det motioneras för fullt om en lag att utekatter måste vara ID-märkta och kastrerade, men den är inte framme än.
 
Sv: Hur hjälpa Måns?

Tack för ditt svar:bow:

Har du KKS adress?

Tyvärr har ingen som "känner" till den här katten möjlighet att ta hand om honom. Och jag kan inte ta in honom eftersom jag redan har 2 katter och den äldre vägrar bli vän med grannkatten ens. Så tyvärr kan jag inte det.
 
Sv: Hur hjälpa Måns?

Okej tack så jättemycket! Ska genast kika in där!
 
Sv: Hur hjälpa Måns?

Stackars katt. :(
Om Måns bodde närmare hade jag kattnappat honom och kastrerat honom och låtit han bo hos mig.
Trots att ägaren har satt ett halsband på honom så bryr ju han sig uppenbart inte om katten, det verkar inte som om det spelar någon roll om Måns dör eller inte. Han är ju bara till besvär för ägaren av det jag kan utläsa ur texten.
Fy för människor som inte tar sitt ansvar! :mad:
 
Sv: Hur hjälpa Måns?

Där skrev du ett sanningens ord. "katten är bara till besvär för ägaren" Och det stämmer bra det:(
 
Sv: Hur hjälpa Måns?

Fördomar eller är det så att katthemmen svämmas över av katter som bönderna dumpat i stan. De flesta katter på landet lämnas inte vind för våg. Ska vi generalisera så har de värme i ladugården, matas och de icke önskvärda avlivas.

Angående katten i fråga så tycker jag att du ska prata med ägaren. Det kan vara så att det inte är så som du upplever det eller att han får en tankeställare och gör något åt det.
 
Sv: Hur hjälpa Måns?

Det har redan pratats med ägaren utan resultat.
 
Sv: Hur hjälpa Måns?

Ytterst få ladugårdar har rumsvärme, iaf i mellansverige.
Jag har inte sagt att alla katter kommer från bönder, men alltför många bönder (och stallägare, finns många här) låter inte sina katter komma in i huset och har heller ingen koll på att katten enligt lag måste ha ett uppvärmt ställe att tillgå. Många stall vill inte ha dom i sadelkammaren av olika skäl och det är oftast det enda uppvärmda rummet som finns i ett stall.
 
Sv: Hur hjälpa Måns?

Nu är jag inte riktigt uppdaterad men när vi gick med i EU så hade de ett förbud mot katter i ladugårdar. Alla de katter som tidigare haft sin sovplats i mjölkrummet skulle då betraktas som sanitär olägenhet typ. De ansågs nämligen vara ohygieniska och skulle inte finnas i närheten av mjölkproduktionen.

Dessa katter vill inte alltid överge sin fina miljö med ofta ganska mycket möss å annan rolig föda så de kanske inte ens vill vara inne i huset.

Vad gäller Måns så är det nog tyvärr bara att envisas med att försöka prata med ägaren, hyresgästföreningen/bostadrättsföreningen, polisen etc. Lycka till
 
Sv: Hur hjälpa Måns?

Det spelar ingen roll vad katten vill, de måste ändå ha tillgång till ett uppvärmt rum. Precis som att hästar som går ute en viss tid måste ha skydd, även om ägarna påstår att dom aldrig används.
Katter är värmetörstande djur, från början ökendjur. Dom måste enligt djurskyddslagen ha tillgång till värme.
 
Sv: Hur hjälpa Måns?

ytterligare en orsak till att inte samla på sig stallkatter.
Personligen förespråkar jag kastrering.

Trådskaparen kanske kan få loss pengar för en kasteration från någon katt grupp, så att det i alla fall finns möjlighet att göra katten "attraktiv" för ett nytt hem.

Apo spånar fritt
 
Sv: Hur hjälpa Måns?

apocalypsen skrev:
ytterligare en orsak till att inte samla på sig stallkatter.
Personligen förespråkar jag kastrering.

Trådskaparen kanske kan få loss pengar för en kasteration från någon katt grupp, så att det i alla fall finns möjlighet att göra katten "attraktiv" för ett nytt hem.

Apo spånar fritt


Katten är ej rumsren. Kissar och skiter överallt i lägenheten. Troligtvis därför inte ägaren vill ha den inne:crazy:
 
Sv: Hur hjälpa Måns?

Är det verkligen lag på att katter ska bo i rumstemperatur? Ladugårdar med djur blir ganska varma och huvudsaken borde ju vara att det är torrt och inte dragit.
 
Sv: Hur hjälpa Måns?

Inte bo i rumstemperatur, men det ska finnas ett uppvärmt rum tillgängligt. Krävs nog inte 20 grader, men det ska vara varmt.
 
Sv: Hur hjälpa Måns?

Ja kanske.. Men vet inte om ägaren har kattlåda inne heller så..:crazy: Ska fösöka ta bild på kraken när jag träffar honom nästa gång, för han är så fiin trots att han är mager och eländig:love: :crazy:
 
Sv: Hur hjälpa Måns?

Tror du att en utekatt med tillgång till torr liggplats i lä mår sämre än en innekatt?
 
Sv: Hur hjälpa Måns?

Nu är det ju inte jag som bestämmer lagarna, så vad mina personliga åsikter har med det förstår jag inte? Det går inte att generallisera så, katter är levande djur och har olika åsikter. Finns massor av katter som skulle må bättre av att vara ute (i en kattsäker miljö), men det finns också massor av katter som skulle trivas bättre inne.
Man får ju väga in säkerheten för den också, katten kan trivas jättebra i en miljö som inte alls är lämplig för en lös katt. Där kommer cårat ansvars om ägare in, se till att katten har en lämplig miljö om den ska vara ute.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp