Bukefalos 28 år!

Hur hjälpa?

NovaCrown

Trådstartare
Där jag har min häst och rider så ligger det ett till stall jättenära. Vi utnyttjar samma ridvolt och den syns från vårat stall.

Den här tjejen har en ganska ung nordsvensk travare som hon rider på. Hon är "bara" hobbyryttare men vill ju såklart att det ska vara rätt och roligt att rida.
Den här travaren har väldigt svårt för att slappna av och har mycket spring i benen.

Och jag ser precis vilka fel den här tjejen gör för jag känner igen mig så mycket i henne. Precis så såg jag och min häst ut för bara 2 år sedan.

Idag kan vi rida nästan ett helt ridpass i avslappnat och i form. Och det är ju främst jag som har fått jobba som ryttare för det.
Jag har så mycket erfarenhet att komma med eller i alla fall tips hon skulle kunna prova som funkade för mig och min häst.

Hon rider inte regelbundet för tränare och har vad jag vet inget släp och även om hon hade det så vet jag inte om hon skulle kunna åka med hästen själv.
Och just eftersom hon är hobbyryttare kanske det inte är prio heller, utan man tar chansen om man är ett par stycken som tar ut en tränare ibland.

Men även då får hon mest jobba på att lugna ner hästen då den har ännu svårare att coola ner när det är en eller flera hästar på banan samtidigt....


Jag har sagt hej till henne nångång när man stöter på varandra och stått och småpratat nån gång men inte mer än så. Jag vet inte ens om hon vill ha hjälp.

Jag bara känner på mig att hon är som jag var då/är nu; "Älskar sin häst oavsett om ridningen går bra eller inte och skulle göra allt för den. MEN tänk vad ännu mer roligt det skulle vara om ridningen gick lättare, inte bara kamp kamp kamp hela tiden...."


Vad skulle ni ha gjort?
Tänker inte klampa rätt fram och säga såhär och såhär kan du göra... Vill ju lägga upp det snyggt om hon ens vill ha tips då... =/
 
Sv: Hur hjälpa?

oh vad jag känner igen mig i det där.

om jag hade varit du så hade jag, om ni råkar rida samtidigt på banan, försökt övertyga henne om att byta hästar bara någon kort stund, dels för att du vill se en annan rida din häst + att hennes polle ser härlig ut ;) Sen när hon rider din häst kan man lätt se vad hon gör för fel med (om hon nu vill ta emot tips), och då får du även en inblick om hur hennes häst verkligen är och rida. Sen kanske hon har sett hur bra din häst går under dig, då du kan ge små diskreta tips, och om hon nappar på det så kanske hon blir lättare att snacka med ;) sen om du lyckas få hennes häst lugn och avspänd, kanske hon blir ännu mer mottagbar :)

alltid värt ett försök ;)

för visst kan det kännas lite illa när någon påpekar hur man rider, en del kan ta riktigt illa upp och man vill ju inte bli osams.

Har en gammal värmlänning hemma som hyr stallplats. han köpte häst utan att ha någon riktigt utbildning på hur man rider,(varken lättridning eller lättsits kan han...) sen sitter han och klagar på mig och mamma med och släppa på "tömmarna" när vi sitter och samlar och jobbar med hästarna :rofl: då blir man inte så glad precis :D
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hjälpa?

Men om du kan se från ditt när hon är där så kan du väl bara gå dit när hon rider o säga Hej och samtidigt erbjuda dej att hjälpa henne lite om hon skulle vilja?
Var rätt så försiktig med hur du lägger fram det bara,somliga(ex.jag själv:o) har lätt för att känna sej trampade på tårna och svara då med sura miner istället...
 
Sv: Hur hjälpa?

jo precis, lägga fram det väldigt försiktigt.

typ; Vad fint hon går! Men vad händer om du gör såhär..? eller något liknande :)
 
Sv: Hur hjälpa?

Jag skulle föreslå att när du stöter på henne någon annanstans än på ridvolten (för då blir det ingen försvarsställning, hon rider ju inte just nu) eller, om det inte är möjligt, när hon är på ridvolten och du råkar passera utan häst (för att inte inbjuda till att hon tänker att "du sitter där på din häst och tycker att du är såååå bra"), börja småprata lite, säg att du har sett hene på volten ibland och att du gillar hennes häst och ser likheten med dig och din egen häst. Prata lite om vilka likheter du ser och hur du och din häst har jobbat. Erbjud dig sen att hjälpa henne om hon har lust eftersom du tror att hon skulle kunna gå framåt mycket fortare än du gjort om hon fick lite hjälp. Om det sen slutar i ridlektioner föreslår jag att du gör upp en plan för hur du vill att hon ska jobba och med vad, och försöker vara så strukturerad som möjligt i din undervisning för att hon verkligen ska känna att du vet vad du pratar om. Inga flummiga, "du kanske skulle prova" osv...
 
Sv: Hur hjälpa?

Jag skulle ha gått fram och frågat(när hon rider) typ "Hur går det? :)"
Då svarar hon ju "Bra/dåligt/sådär"
Då kan du ju säga "Precis sådär var min häst för ett tag sedan, men jag fick en del bra tips som gjorde att det gick mycket bättre för oss. Vill du höra dem? :)"
Om hon inte vill ha hjälp säger hon väl nej då, annars är det ju bara att hjälpa till. :banana:
 
Sv: Hur hjälpa?

Om man ska komma med tips så tycker jag ditt råd lät bäst, att relatera till sina egna problem, då framstår man på ett bättre sätt än att bara säga något som kan uppfattas lite kränkande.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 605
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 749
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 345
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 043
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp