Bukefalos 28 år!

Hur i hela h-e blir man av med kvällsätandet?

purity_666

Trådstartare
Dagtid äter jag normalt, kanske lite långt mellan måltiderna, men inget småätande. Äter frukost och lunch/middag (beroende på när jag går upp)

Kvällstid är sedan ett maraton av småätande, även om jag äter lagad middag. Direkt efter middag kan jag börja småäta, även om jag blev mätt av middagen. Sen äter jag hela tiden fram till sängdags i stort sett. Lite frukt, lite skinka, en knäckemacka, godis om det finns hemma osv. Hela jäkla tiden. Dagtid har jag inte samma beteende. Inte ens om jag är ledig och inte gör något alls på hela dagen. Men kvällar, dessa förbannade kvällar.

Hur slutar man? Gärna utan att bli galen på köpet. Sluta tvärt är ju en metod men jag skulle nog bli tokig. Har jag varit borta hela kvällen kan jag inte somna utan att ha småätit. Direkt efter middag vill jag ha något sött.

Jag är sockerberoende så det skriker om det också. Men det här kvällssuget måste bort.
 
Småätande kan bero på trötthet. Kanske kan en powernap vara lösningen? Det kan också bero på att man är uttråkad. Det kan också bero på att man egentligen är törstig hur märkligt det än kan låta. Det är också viktigt att hålla lagom intervall mellan måltiderna på dagen så att blodsockret håller sig på en jämn nivå.
 
Kan det ha med hormoner att göra? Nu menar jag inte just könshormoner utan några hormoner överhuvudtaget. Att det är någon hormon som ökar kvällstid och någon annan som minskar, och att det leder till småätande och ätbehov utan egentlig hunger.
(Har ingen lösning dock)
 
Jag tycker alltid att småätandet blir värre om man sitter hemma mycket utan att göra något särskilt (Läs: I tentaperioder). Om det bara sker på kvällar kanske det beror på att du är trött? Att kroppen vill stoppa i sig något för energins skull.
Prova att skriva upp allt du äter under en period! Även den minsta cashewnöten. Man blir ganska medveten om vad man stoppar i sig då och det kanske kan fungera som ett "stopp" att du måste tänka ett steg längre varje gång?

Om det inte funkar att sluta tvärt kanske du kan byta ut godiset mot mörk choklad etc?
 
Förstår jag dig rätt att du bara äter två mål mat om dagen? Frukost och antingen lunch eller middag? I så fall förstår jag att du blir jättehungrig kvällstid. Sen kanske det inte heller räcker med tre mål mat om dagen utan du kanske behöver den där mackan/frukten etc senare på kvällen. Jag behöver i regel något i mig var tredje-fjärde timma och äter jag då middag vid 18.30 så är jag hungrig igen vid 21.30.

Så, utan att vara en dietist, så skulle jag föreslå att du dels försöker få in tre mål mat per dag och dels begränsar småätandet till ett kvällmål några timmar efter middagen. Blir sötsuget direkt efter middagen för stort så kanske en bit (mörk) choklad vara en övergångslösning.
 
Dagtid äter jag normalt, kanske lite långt mellan måltiderna, men inget småätande. Äter frukost och lunch/middag (beroende på när jag går upp)

Kvällstid är sedan ett maraton av småätande, även om jag äter lagad middag. Direkt efter middag kan jag börja småäta, även om jag blev mätt av middagen. Sen äter jag hela tiden fram till sängdags i stort sett. Lite frukt, lite skinka, en knäckemacka, godis om det finns hemma osv. Hela jäkla tiden. Dagtid har jag inte samma beteende. Inte ens om jag är ledig och inte gör något alls på hela dagen. Men kvällar, dessa förbannade kvällar.

Hur slutar man? Gärna utan att bli galen på köpet. Sluta tvärt är ju en metod men jag skulle nog bli tokig. Har jag varit borta hela kvällen kan jag inte somna utan att ha småätit. Direkt efter middag vill jag ha något sött.

Jag är sockerberoende så det skriker om det också. Men det här kvällssuget måste bort.
Du skriver att det kanske går lite för lång tid mellan måltiderna, så mitt förslag är att du först testar att vara noggrann med mellanmål och måltidsintervaller under dagen. Ge det en tid och ge inte upp direkt om du fortsätter småäta om kvällarna i början. Det tar tid att etablera nya vanor. Ett tips för kvällarna är att se till att du håller dig sysselsatt.
 
Jag börjar småäta på kvällen om jag är trött. Så tja, jag försökte sluta tvärt, sedan lägga mig i vettig tid(!) och såg till att ha annat att pyssla med. Det fungerade. Nu kvällsäter jag också, men inte på något vis som stör mig :p
 
En gång blev jag av med det genom att bara äta solrosfrön när jag var sugen. Det funkade den gången och jag höll i det ett bra tag innan jag började slarva, men jag kan fortfarande inte äta solrosfrön. :meh: Att dricka en kopp te tycker jag funkar rätt bra mot sug också. Tugga tuggummi?

Eller att snusa. Men kanske inte värt att börja pga det. :p
 
Så egentligen hitta ett bra substitut och sedan inte ha något av det vanliga hemma. Och mellanmål som flera tagit upp. :)
 
Te funkar bra för mig som substitut. Fyller magen och går att ha i godis-smaker. Min favorit just ni är polkagris-smak.
 
Jag slutade snusa för snart ett år sedan. Tidigare har jag alltid skrutit med att inte vara en småätare. Nu vet jag vad det berodde på:angel:

Jag har börjat köpa lite lyxigare teer som jag dricker med honung. Det hjälper faktiskt lite i alla fall. Mitt sug blir också värre om jag inte ätit regelbundet på dagen. För mig är det så att om jag klarar att låta bli till efter typ 20 så avtar suget. Det är när jag börjar efter middagen som det eskalerar. Ett himla otyg är det i alla fall.
 
Småätande kan bero på trötthet. Kanske kan en powernap vara lösningen? Det kan också bero på att man är uttråkad. Det kan också bero på att man egentligen är törstig hur märkligt det än kan låta. Det är också viktigt att hålla lagom intervall mellan måltiderna på dagen så att blodsockret håller sig på en jämn nivå.
på vintern i Sverige äter man mer för att det behövs för att hålla värmen i kylan. jämför med en sommardag med 30 grader varmt. då är man inte sugen på att äta så mycket. det är också lätt att få vitaminbrist på vintern. jag äter 3 gånger så mycket på vintern som på sommaren om jag är fysiskt aktiv.
 
Te funkar bra för mig som substitut. Fyller magen och går att ha i godis-smaker. Min favorit just ni är polkagris-smak.
Fast drick isåfall koffeinfritt te, annars kan det bli ännu svårare att sova..... Ett kryddigt te med lite minimjölk i tycker jag är gott på kvällen.

Det enda som, annars, fungerar för mig är att a) Springa så mycket att jag bränner alla kalorier oavsett. b) Helt enkelt fatta beslutet att inte äta efter middan. Punkt. Det är ändå jag själv som bestämmer om jag ska stoppa nåt i munnen. Jag har funderat mycket över detta - som ung hade jag problem med överätande, milt sagt, utan att gå in på detaljer. Åratal dominerades av ät-problem modell jätte. Idag kan jag otroligt nog helt enkelt fatta beslutet att inte äta en massa onödigt. Jag vet inte vad i mig som förändrats, om något, eller om jag bara bestämt mig?
 
Dagtid äter jag normalt, kanske lite långt mellan måltiderna, men inget småätande. Äter frukost och lunch/middag (beroende på när jag går upp)

Kvällstid är sedan ett maraton av småätande, även om jag äter lagad middag. Direkt efter middag kan jag börja småäta, även om jag blev mätt av middagen. Sen äter jag hela tiden fram till sängdags i stort sett. Lite frukt, lite skinka, en knäckemacka, godis om det finns hemma osv. Hela jäkla tiden. Dagtid har jag inte samma beteende. Inte ens om jag är ledig och inte gör något alls på hela dagen. Men kvällar, dessa förbannade kvällar.

Hur slutar man? Gärna utan att bli galen på köpet. Sluta tvärt är ju en metod men jag skulle nog bli tokig. Har jag varit borta hela kvällen kan jag inte somna utan att ha småätit. Direkt efter middag vill jag ha något sött.

Jag är sockerberoende så det skriker om det också. Men det här kvällssuget måste bort.

Låter som om du äter för lite. Sockerberoendet gör ju också sitt till. Börja med att planera in en måltid till på kvällen. Att du tillåter dig äta ett kvällsmål helt enkelt. Sedan handlar det nog om att bestämma sig. Att inte springa i kylskåpet hela tiden, utan när suget kommer så styr man tankarna till det kommande kvällsmålet. För jag tror inte att du är utsvulten - utan det är vanor. Vanor är svåra att bryta och man måste faktiskt använda sig av viljekraft.

När jag är noga med att äta min 5 mål mat om dagen, då äter jag ingenting efter middagen. Jag är varken sugen eller hungrig, men visst får jag tänka till. Ätandet utan att man reflekterar över vad man stoppar i munnen är ju värst för mig i alla fall.

/Lizzie
 
Så där är min man också. Från min synvinkel sett är det för att han ätit för lite och sällan under dagen. Han säger han behöver inte äta oftare/mera men då istället småäter han precis hela kvällen efter middagen när han är hemma och inte håller på med något särskilt.

Så jag ställer mig till skaran som tipsar om att äta oftare/mera under dagen också. Riktiga måltider och melllanmål för att se om det tar bort behovet av att småäta under kvällarna.
 
Ja jag borde nog äta mer under dagen. Problemet då är väl att jag varken är sugen eller hungrig så det liksom glöms bort. Jag har nog feltänket att jag vill "spara" det jag ska äta tills kvällen eftersom jag är så hungrig då.

Det känns lite som att middagen är startsignal för att äta och äta. Så länge som jag inte äter något är suget borta, men så fort jag ätit middag så är det kört. Då vill jag ha något hela tiden. Sött-salt-sött-salt. Jag är mätt men småäter.

Jag är gravt överviktig och vet att just det här ätbeteendet är vanligt hos överviktiga. Så jag vill komma över det. Om man kollar på vilken mat jag äter så är det vanlig husmanskost så jag äter bra mat. Sen rasar det på kvällen då jag gärna äter godis/kakor eller typ allt möjligt jag kommer över.

Men jag ska testa att äta tidigare och se om det hjälper. Te brukar hjälpa lite (då koffeinfritt) men dricker jag för mycket får jag springa på toaletten sen när jag ska somna. Funderar lite på det där med törst också då jag är rätt dålig på att dricka (om det inte är läsk) så kanske skulle jag försöka dricka lite mer under dagen. Kanske egentligen är törstig på kvällen också.
 

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 368
Senast: Cocos
·
  • Artikel
Dagbok Jag är egentligen på väg att gå och lägga mig, men jag måste skriva ner det här nu, innan jag förtränger det. Ikväll hade jag ätit en...
Svar
0
· Visningar
1 076
Senast: cassiopeja
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 696
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp