Bukefalos 28 år!

Hur i hela h-e blir man av med kvällsätandet?

Större chans att bli hungrig under dagen om du inte småäter kvällen innan? Till natten ska du ju ändå sova; då behöver du ju inte tanka.
Ja kanske det. Men jag äter ju alltid frukost iaf.
Sen är det ju just det som är problemet, att jag inte kan sluta småäta. Det låter säkert som ett ickeproblem. "bara sluta gå till kylen" men som med alla andra ovanor så är det inte så bara. Jag har noll självdisciplin och borde sluta äta socker också. Att sluta småäta å kvällen vore ett steg i den riktningen då det är sött jag vill ha efter middagen.
 
Ja kanske det. Men jag äter ju alltid frukost iaf.
Sen är det ju just det som är problemet, att jag inte kan sluta småäta. Det låter säkert som ett ickeproblem. "bara sluta gå till kylen" men som med alla andra ovanor så är det inte så bara. Jag har noll självdisciplin och borde sluta äta socker också. Att sluta småäta å kvällen vore ett steg i den riktningen då det är sött jag vill ha efter middagen.
Du kanske kan prova att dricka ett glas vatten också, precis innan godiset i alla fall.

(Jag har lärt mig att det där jättesuget efter sötsurt gelégodis är ett rent tecken på törst för mig. Utom när jag ska få mens, då vill jag ha både och.) Du kanske kan testa att småäta körsbärstomater eller ngt också, det är ju fortfarande småätande men kanske bättre (de är ju ilande söta och lite sura och kanske kan tillfredställa ngt vitaminbehov eller ngt). Och salt om det är det man behöver kan man ju äta direkt ur paketet så slipper man att fettet kommer med. Det räcker med några korn bara.
 
Du kanske kan prova att dricka ett glas vatten också, precis innan godiset i alla fall.

(Jag har lärt mig att det där jättesuget efter sötsurt gelégodis är ett rent tecken på törst för mig. Utom när jag ska få mens, då vill jag ha både och.) Du kanske kan testa att småäta körsbärstomater eller ngt också, det är ju fortfarande småätande men kanske bättre (de är ju ilande söta och lite sura och kanske kan tillfredställa ngt vitaminbehov eller ngt). Och salt om det är det man behöver kan man ju äta direkt ur paketet så slipper man att fettet kommer med. Det räcker med några korn bara.
Ja törst kan nog också vara en faktor då jag dricker dåligt under dagarna.
Ett tag åt jag gurka med salt på, kan vara värt att testa igen om det kan funka.

Helst vill jag ju slippa suget helt dock. Att bli av med ovanan att småäta. Det är säkert en kombination mellan rent invant beteende och felaktigt upplägg av ätande/dryck under dagen.

Jag har inga mineral eller vitaminbrister, är nyligen kollad hos VC.
 
@purity_666

Jag är en sockerjunkie, periodvis i stora mått, och förstår verkligen sötsuget som kan komma på kvällen (oavsett om jag äter regelbundet, balanserat och bra eller om jag levt på fikabröd hela dagen). Det som funkar för mig är att äta middag sent, mellan 19-21, och verkligen äta mig ordentligt mätt på mat. Då finns det inte rum eller tid för sötsug före läggdags under vanliga veckodagar. Helt ovetenskapligt, men det fungerar hyfsat för mig. Att småäta på annat är för mig helt värdelöst, min hjärna vet precis vad det är för skillnad på grönsaker och ferrari-bilar :angel:, det slutar bara med att jag äter det där knäckebrödet/avokadohalvan/moroten OCH något sött.

I övrigt försöker jag hålla mig till att aldrig äta socker mer än en gång per dag, oavsett mängd eller tidpunkt. Det är lätt att komma ihåg och får mig att tänka efter innan jag trycker i mig skräp.

Edit: Just det! Något som är oförskämt effektivt är att inte ha sötsaker hemma. Hur tråkigt det än må vara.
 
Det ska ta ungefär 21 dagar innan man befäst en ny vana eller blivit av med en gammal.
Jag åt alltid en liten smörgås kl 7 på jobbet förut, hade frukost kl 10. Slutade med 7mackan och var väl så hungrig så jag kunde dö.:angel: Tills det gått en månad nästan. Det är lätt att falla tillbaka och det krävs lite disciplin, men jag var aldrig hungrig på en 7macka efter det. Fashinerande.

Gör iordning något du kan småäta av, gurkan kanske. Och när den är slut är den slut?
Köp hem frukt eller morötter eller nåt och knapra på och lägg undan/köp inte hem onyttigt som du vet kommer småätas av? (rensa i skåpen)
Ät godis och sånt på helgen men inte annars?

Är det svårt att bryta rätt av så börja med något litet sätt och öka vartefter kanske?
 
Alltså jag tänker vara supertrist och säga: Man låter bli.

Bestäm över din egen kropp, det är du själv som stoppar saker i munnen och som har valet att bara låta bli. Gör något annat istället, en promenad är väldigt skönt på kvällen till exempel och det räcker med en timme så sover man gott. Varför är det ett dåligt alternativ att sluta tvärt? Gör inte en stor grej av det bara, är du mätt efter middagen så behöver ju kroppen inte äta mer. Äter du för stora portioner mat till middag? Då är det vanligt att känna sig "tom", sugen eller hungrig efteråt också.
 
Jag tror inte heller att det hjälper med bra matvanor på dagen. Tråkigt nog handlar det om självdiciplin. Vilket jag inte har...

Jag hade satsat på grönsaksstavar och körsbärstomater, äta middag senare, städa ur skåpen.
 
Jag tror inte heller att det hjälper med bra matvanor på dagen. Tråkigt nog handlar det om självdiciplin. Vilket jag inte har...

Jag hade satsat på grönsaksstavar och körsbärstomater, äta middag senare, städa ur skåpen.
Ja det är nog så, men allt som underlättar är ju positivt. Tänker lite att det nog hör ihop med sockerberoendet också. Måste sluta med båda.
 
Om man (som jag) har dålig karaktär så gäller bara en sak: Köp inte hem saker du inte ska äta. Finns det kakor i skåpen är det nästan omöjligt att inte gå och äta när suget sätter in, finns det inte kakor så måste man låta bli.
 
just det som är problemet, att jag inte kan sluta småäta.
Visst kan du det. Ta ett kort på dig själv varje gång du öppnar munnen och stoppar in nåt. Printa, använd till att tapetsera väggarna.

Stop stuffing yer face.

How-to-stay-thin-over-the-holidays.png
 
Jag blir jättesötsugen i perioder, och behöver inte ha med mens att göra. Har listat ut att det är i samband med när jag motionerar mindre för att jag inte kan/hinner.

Men går jag på en promenad eller gör plankan 30 sek, gör några armhävnongar eller nått annat son får igång systemet så är sötsugen som bortblåst... Kan ha nått med hjärnan att göra, men det funkar oavsett...

Prova att ta en kort promenad 5-10 min direkt efter middagen? :)
 
Vad äter du till middagen eftersom du direkt efter middagen får sötsug?
Har du läst boken sockerbomben? Den handlar om ett sockerberoende.
Och är man sockerberoende så sätts det igång även av kolhydrater i pasta och bröd och söta frukter.
Så om man undviker socker under en period för att "detoxa" kroppen från socker så kommer sötsuget försvinna.
Vatten med citronskivor i brukar få kroppen att minska sötsug. Te utan socker/sötningsmedel mm är också ett alternativ på kvällen. Men det mesta handlar om att slänga/inte köpa hem sötsaker, och äta nyttigare mat med jämn fördelning av matintag på dygnet. Och bestämma sig att i en period "avgifta" sig från socker.
 
Ja jag borde nog äta mer under dagen. Problemet då är väl att jag varken är sugen eller hungrig så det liksom glöms bort. Jag har nog feltänket att jag vill "spara" det jag ska äta tills kvällen eftersom jag är så hungrig då.

Det känns lite som att middagen är startsignal för att äta och äta. Så länge som jag inte äter något är suget borta, men så fort jag ätit middag så är det kört. Då vill jag ha något hela tiden. Sött-salt-sött-salt. Jag är mätt men småäter.

Jag är gravt överviktig och vet att just det här ätbeteendet är vanligt hos överviktiga. Så jag vill komma över det. Om man kollar på vilken mat jag äter så är det vanlig husmanskost så jag äter bra mat. Sen rasar det på kvällen då jag gärna äter godis/kakor eller typ allt möjligt jag kommer över.

Men jag ska testa att äta tidigare och se om det hjälper. Te brukar hjälpa lite (då koffeinfritt) men dricker jag för mycket får jag springa på toaletten sen när jag ska somna. Funderar lite på det där med törst också då jag är rätt dålig på att dricka (om det inte är läsk) så kanske skulle jag försöka dricka lite mer under dagen. Kanske egentligen är törstig på kvällen också.

Det kan också vara så att eftersom du ätit hela kvällen faktiskt inte är hungrig på morgonen/fm.

Nu kan jag bara tala utifrån min egen erfarenhet. Håller på och kämpar med min övervikt - sjuklig fetma. Jag har inga problem att gå ner i vikt så länge jag håller mig till frukost (kl 7.30 - äter på jobbet), mellanmål strax efter 9, lunch vid 12, mellanmål 14:30 och så middag vid 18-snåret.

Periodvis kommer jag in i den fula ovanan att småäta på kvällen framför TV - gärna vid 21-snåret när jag är klar i stallet för kvällen. Trots att jag VET att det är rena döden för min vikt och jag går upp kraftigt i vikt FORT. För min del är det småätandet sent på kvällen som är problemet och blir lätt en ovana.

Min ämnesomsättning går ner totalt kväll- och nattetid. Trots att det enligt dietister inte ska spela någon roll vilken tid på dygnet jag äter, så länge jag äter bra mat och inom mitt behov per dag - så ska tiden för måltiderna (om de har en bra spridning över dygnet) inte spela någon roll. I mitt fall är det inte så. Det jag stoppar i munnen kvällstid - det fastnar och det dubbelt upp.

Så jag har skaffat appen myfitnesspal för att få koll på mitt kaloriinnehåll då jag ska gå ner i vikt. Jag äter väl sammansatt mat och unnar mig ett glas vin då och då plus lite andra godsaker. Men det hysteriska ätandet under kvällstid - det har jag under kontroll för tillfället. Resultatet är att jag går ner i vikt - sakta men säkert.

Att börja föra en matdagbok över VAD man äter och NÄR är en bra början - och då inte fuska för sig själv utan att faktiskt skriva upp allt man stoppar i munnen. Det är först när man har koll på hur man agerar som man kan göra en förändring. En förändring som dock måste ske på ren vilja till att börja med. Vilken form av stöttning man behöver här är nog högst individuellt. Jag klarar av att bara bestämma mig, men andra kanske behöver gå på viktväktarna, ha extra stöd från familjen etc.

Hoppas du förstår vad jag menar med mitt pladdrande :o

/Lizzie
 
Det kan också vara så att eftersom du ätit hela kvällen faktiskt inte är hungrig på morgonen/fm.

Nu kan jag bara tala utifrån min egen erfarenhet. Håller på och kämpar med min övervikt - sjuklig fetma. Jag har inga problem att gå ner i vikt så länge jag håller mig till frukost (kl 7.30 - äter på jobbet), mellanmål strax efter 9, lunch vid 12, mellanmål 14:30 och så middag vid 18-snåret.

Periodvis kommer jag in i den fula ovanan att småäta på kvällen framför TV - gärna vid 21-snåret när jag är klar i stallet för kvällen. Trots att jag VET att det är rena döden för min vikt och jag går upp kraftigt i vikt FORT. För min del är det småätandet sent på kvällen som är problemet och blir lätt en ovana.

Min ämnesomsättning går ner totalt kväll- och nattetid. Trots att det enligt dietister inte ska spela någon roll vilken tid på dygnet jag äter, så länge jag äter bra mat och inom mitt behov per dag - så ska tiden för måltiderna (om de har en bra spridning över dygnet) inte spela någon roll. I mitt fall är det inte så. Det jag stoppar i munnen kvällstid - det fastnar och det dubbelt upp.

Så jag har skaffat appen myfitnesspal för att få koll på mitt kaloriinnehåll då jag ska gå ner i vikt. Jag äter väl sammansatt mat och unnar mig ett glas vin då och då plus lite andra godsaker. Men det hysteriska ätandet under kvällstid - det har jag under kontroll för tillfället. Resultatet är att jag går ner i vikt - sakta men säkert.

Att börja föra en matdagbok över VAD man äter och NÄR är en bra början - och då inte fuska för sig själv utan att faktiskt skriva upp allt man stoppar i munnen. Det är först när man har koll på hur man agerar som man kan göra en förändring. En förändring som dock måste ske på ren vilja till att börja med. Vilken form av stöttning man behöver här är nog högst individuellt. Jag klarar av att bara bestämma mig, men andra kanske behöver gå på viktväktarna, ha extra stöd från familjen etc.

Hoppas du förstår vad jag menar med mitt pladdrande :o

/Lizzie
Ja jag tror kvällsätandet dödar min vikt också. Kanske inte ur förbränningssynpunkt, det har jag inte reflekterat över, utan just att det blir så okontrollerat. Det känns inte så mycket just då, några vindruvor här, lite skinka där, men sammantaget över kvällen har jag nog ätit ett helt dagsbehov och lite till.

Jag tror jag egentligen behöver bli sysselsatt. Är jag sysselsatt så äter jag ju inte. Men det är lite fel tid för det.
 
Vad äter du till middagen eftersom du direkt efter middagen får sötsug?
.

Jag äter blandat. Är ingen skillnad på middag och lunch. Husmanskost ofta, "vanlig mat". Slarvar med grönsaker. Men även om jag äter exakt samma mål till middag och lunch kommer suget direkt efter middagen, efter lunchen är lugnare.
 
Jag tror jag egentligen behöver bli sysselsatt. Är jag sysselsatt så äter jag ju inte. Men det är lite fel tid för det.

Fast det kanske beror på sysselsättningen. Och då tänker jag att du menar att "fel tid" är att det är mörkt om kvällarna. Man behöver inte sysselsätta sig ute...

Man kan pyssla med handarbete, läsa scrapbooking. Den här årstiden är det dags att fixa alla DIY inför julen ;-). När jag pysslar med tvågjutning, fixar ljus, tillverkar julkort etc - då är det svårt att få långtråkigt. Äta och pyssla samtidigt är inte heller någon bra kombo ;)

/Lizzie
 
Har du provat att dricka mer? Du nämnde att du tror att du dricker för lite. Ta ett stort glas vatten före och efter middagen, eller åtminstone efter, och se om suget försvinner. Jag har många gånger blivit lurad att tro att jag är hungrig eller sugen på något när det egentligen handlar om törst. Har kunnat småäta massor utan att suget aldrig försvinner och jag blivit lite smått desperat att hitta vad det är jag faktiskt vill ha, men så fort jag sett till att få i mig tillräckligt med vatten så har suget försvunnit.
 
Jag tror jag egentligen behöver bli sysselsatt. Är jag sysselsatt så äter jag ju inte. Men det är lite fel tid för det.

Det här tror jag är en stor nyckel. Har man tråkigt är det mycket lätt att sysselsätta sig med att äta. Skippa tv:n på kvällen och gör något du tycker är roligt, vare sig det är ute eller inne!
 

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 368
Senast: Cocos
·
  • Artikel
Dagbok Jag är egentligen på väg att gå och lägga mig, men jag måste skriva ner det här nu, innan jag förtränger det. Ikväll hade jag ätit en...
Svar
0
· Visningar
1 076
Senast: cassiopeja
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 694
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 551

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp