Bukefalos 28 år!

Hur kan det vara tillåtet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
W

woarda

Ja, hur kan det vara tillåtet att ha sin häst inne dygnet runt?!?!

En tjej i stallet har haft sin häst inne i snart 3 veckor (senaste veckan utan att ens rida den)
Orsaken till att han står inne är att hon tycker att det är jobbigt att ta in sin häst pga att de andra hästarna gärna vill föjla av ren nyfikenhet och försöker smita med genom grinden...

3 veckor bakom galler.

Jag får så ont i hjärtat.

Hur kan man?
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

ja det undrar jag mned, det borde vara lag på daglig utevistelse före man förbjudet spiltor..
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Tyvärr är det inte förbjudet enl djurskyddslagen, det enda du kan göra är att skälla på henne.. Hur lat får man bli?
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Helt sjukt! Hur kan man vara så lat och inte bry sig? Hur roligt tror hon det är för hästen att stå där, i boxen, bakom galler, dag ut och dag in? Nej, en häst ska få leva så fritt den kan utan att det går till överdrift vill säga.
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

ja det undrar jag mned, det borde vara lag på daglig utevistelse före man förbjudet spiltor..

precis!
helt sjukt att det finns lagar på hur länge hästarna får var ute, men inne får de stackarna stå hur länge som helst...
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Helt sjukt! Hur kan man vara så lat och inte bry sig? Hur roligt tror hon det är för hästen att stå där, i boxen, bakom galler, dag ut och dag in? Nej, en häst ska få leva så fritt den kan utan att det går till överdrift vill säga.

exakt. kan inte vara så kul att stå inne på 10 kvadratmeter när de andra kompisarna springer ut och är ute hela dagen...
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Vad säger stallägaren? Kan ni inte göra dubbelgrindar till hagen så att man har en buffertzon om hästarna försöker smita ut?
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Vad säger stallägaren? Kan ni inte göra dubbelgrindar till hagen så att man har en buffertzon om hästarna försöker smita ut?

det finns redan...
Stallägaren tycker att hon är helt knäpp.
Men det är ju hennes häst... Och hon har vid ett flertal gånger sagt till på skarpen att det enda stallägaren får göra är att ge frukosten, resten ska hon sköta själv.
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

ja det är för:devil: .. samma är det lagstadgade minimimåttet för stor häst i box bara 9 kvm.. så man kan enligt lagen proppa in en shire eller clydesdale på 9 kvm dygnet runt och komma undan med det :(
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Det är ju bara för sorgligt!!

Ja det är jätte synd att det inte finns någon lag på det!
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Men egentligen kan ju stallägaren sätta ner foten och säga att h*n inte tillåter den typen av hästhållning i sitt stall. Så då får tjejen ta sin häst och flytta om det inte passar att det blir krav på henne att den stackars kraken måste komma ut!
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Men egentligen kan ju stallägaren sätta ner foten och säga att h*n inte tillåter den typen av hästhållning i sitt stall. Så då får tjejen ta sin häst och flytta om det inte passar att det blir krav på henne att den stackars kraken måste komma ut!

Precis vad jag tänkte!!! Tycker att ni ska prata med ägaren!!
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Jag hade skällt på henne, hur lat får man va?

Jag fick dåligt samvete när jag tog in min hästar vid halv3 för jag skulle iväg ..
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Men egentligen kan ju stallägaren sätta ner foten och säga att h*n inte tillåter den typen av hästhållning i sitt stall. Så då får tjejen ta sin häst och flytta om det inte passar att det blir krav på henne att den stackars kraken måste komma ut!

jo, det borde inte vara omöjligt.
Men jag antar att stallägaren vill ha in pengarna...
Och om de börjar bråka kanske hon flyttar.

Men stackars stackars häst.
Jag får så ont i hjärtat.
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Det är ju bara för sorgligt!!

Ja det är jätte synd att det inte finns någon lag på det!


Hej, om man införskaffar en lag om att ALLA hästar ska ha daglig utevistelse. Hur löser man det då lagligt utifrån alla skadade hästar med benbrott,fång, nyoperation och övriga skador som enligt god djurskyddsordination beordras boxvila för hästens välbefinnande och bästa läkningsprognos???

Begås det inte då ett lagbrott om den under en begränsad tid inte får daglig utevistelse??

Jag tror man måste tänka i andra banor.
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Hur löser man det då lagligt utifrån alla skadade hästar med benbrott,fång, nyoperation och övriga skador som enligt god djurskyddsordination beordras boxvila för hästens välbefinnande och bästa läkningsprognos???


Eh, svårt att skriva undantag från en lag eller :confused:


En lag kan ju skrivas...OCH skrivs ju faktiskt många gånger med undantag av olika situationer. Så om en veterinär ordinerar en boxvila, ja då skulle det väl inte vara svåraare att skriva in ett sådant undantag eller hur ?? En tillfriknadsperiod har ju någongång ett slut eller hur ? Så det är ju knappast för alltid.
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Hej, om man införskaffar en lag om att ALLA hästar ska ha daglig utevistelse. Hur löser man det då lagligt utifrån alla skadade hästar med benbrott,fång, nyoperation och övriga skador som enligt god djurskyddsordination beordras boxvila för hästens välbefinnande och bästa läkningsprognos???

Begås det inte då ett lagbrott om den under en begränsad tid inte får daglig utevistelse??

Jag tror man måste tänka i andra banor.
Skitdåligt argument mot en bestämmelse om daglig utevistelse!
PL
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Skitdåligt argument mot en bestämmelse om daglig utevistelse!
PL


Hej, ja det beror väl på hur man tolkar det skrivna och använder eftertanke innan man svarar. Jag undrar om djurskyddsmyndigheten någonsin har tänk på hur man skall komma åt detta problem liksom vissa andra sedan tidigare utlovade lösningar på ekonomiskt krävande utredningar.

Tack o lov så är det hela ett övergående problem inom en snar framtid och mer ekonomiskt väl använda skattemedel kommer se framtiden an.
 
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Eh, svårt att skriva undantag från en lag eller :confused:


En lag kan ju skrivas...OCH skrivs ju faktiskt många gånger med undantag av olika situationer. Så om en veterinär ordinerar en boxvila, ja då skulle det väl inte vara svåraare att skriva in ett sådant undantag eller hur ?? En tillfriknadsperiod har ju någongång ett slut eller hur ? Så det är ju knappast för alltid.


Hej, ja det är väl alltid möjligt men hur skall då detta kontrolleras och av vilken myndighet??? Min erfarenhet är att ju fler lagar och förbud, ju mera avancerade fuskare och lagbrytare blir det.

Jag ser inga svårigheter att den personen som trådskaparen skriver om i så fall helt enkelt kan komma på iden att förfalska ett Veterinärintyg och då kommer göra sig skyldig till både den nya lagen om daglig utevistelse och urkunsförfalskning.

Är det bättre än att man börjar med att man tänker i andra banor???

Orkar man bara tänka så är lösningen på detta problem mkt enkelt och lättlöst så vida man bara orkar bry sig utan massa nya lagar och för dagen helt lagligt agerat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 380
Senast: Ridinglady
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 781
Senast: Mia_R
·
Hästvård Häst fick ett ordentligt balltramp för 1.5 vecka sen. Stort sår, men fint, ohalt häst som jobbat på. Varit inne på klinik för annat så...
Svar
17
· Visningar
1 592
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 237
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5
  • Förstoppning hos liten bebis

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp