Hur kan man bli rörligare?

alazzi

Trådstartare
Mot bättre vetande gick jag på ett yogapass idag eftersom det skulle vara "yin" och det skulle vara bra för att förbättra rörligheten. Vilket skämt.
Man skulle t.ex lägga ena benet över det andra uppe vid höften🤣. Min fot kom inte längre än till fotknölen. Så pinsamt. Och då och då roade min kropp sig med att ge mig kramp. Sjutton vad ont det gör.

Finns det något man kan göra för att bli rörligare? Jag blir ju bara sämre om jag inte kämpar men var ska jag börja?
.
 
Mot bättre vetande gick jag på ett yogapass idag eftersom det skulle vara "yin" och det skulle vara bra för att förbättra rörligheten. Vilket skämt.
Man skulle t.ex lägga ena benet över det andra uppe vid höften🤣. Min fot kom inte längre än till fotknölen. Så pinsamt. Och då och då roade min kropp sig med att ge mig kramp. Sjutton vad ont det gör.

Finns det något man kan göra för att bli rörligare? Jag blir ju bara sämre om jag inte kämpar men var ska jag börja?
.
Det finns ju hur många olika yogaprogram/stilar/övningar som helst. Mitt tips är att kolla upp yoga med Adriene på Youtube och se om du hittar något som passar... :)
 
Några snabba lösningar har jag inte, men vill ändå uppmuntra att kämpa på! Gör efter den förmåga du har, var stolt över att du försöker!
Jag har börjat kämpa mot stelheten jag också, och visst är det pinsamt när man trillar ikull på yogapasset, men det har jag råd att bjuda på:D
Jag har på några månader vunnit en decimeter när jag sträcker mig ner mot golvet, och hela jag känns rörligare i vardagen, så otroligt värt det!
 
Tanken med Yin är att du ska göra det efter din kropps förutsättningar. Instruktören har gjort det många gånger så väldigt sällan man första gången kan göra samma som den. Trist om instruktören inte berättade det. Då man är flera minuter i positionerna i Yin ska man inte övertöja heller utan vara på max 80% av vad du kan göra och låta kroppen sjunka in i positionen över tid. Använd props(block, bolster etc) för att stötta upp där det behövs. Rörlighet går bra att träna upp, se ge inte upp utan försök hitta vad som passar för dig.
 
Ur ett perspektiv av klassisk yoga så är dynamiskt (dvs att gå från rörelse till rörelse eller in i o ut ur samma rörelse) förberedande och syftar till att påverka det muskeloskeletala (dvs smidighet) medan statiska positioner ursprungligen syftat till att påverka neuroendokrinologiskt (dvs körtlar och styrning av autonomt nervsystem). Att vara statiskt i övningar är inte till för att skapa smidighet och rörlighet, vilket väldigt många/de flesta behöver i nutid.

Jag skulle alltså kolla efter mjuka rörliga sekvenser. Tipsar om Satyananda Yogas förberedande sekvenser som heter Pawanmuktasana 1, 2 och 3.

Lycka till!
 
Ur ett perspektiv av klassisk yoga så är dynamiskt (dvs att gå från rörelse till rörelse eller in i o ut ur samma rörelse) förberedande och syftar till att påverka det muskeloskeletala (dvs smidighet) medan statiska positioner ursprungligen syftat till att påverka neuroendokrinologiskt (dvs körtlar och styrning av autonomt nervsystem). Att vara statiskt i övningar är inte till för att skapa smidighet och rörlighet, vilket väldigt många/de flesta behöver i nutid.

Jag skulle alltså kolla efter mjuka rörliga sekvenser. Tipsar om Satyananda Yogas förberedande sekvenser som heter Pawanmuktasana 1, 2 och 3.

Lycka till!
Tack! Intressant info. Jag får prova mig fram.
 
Några snabba lösningar har jag inte, men vill ändå uppmuntra att kämpa på! Gör efter den förmåga du har, var stolt över att du försöker!
Jag har börjat kämpa mot stelheten jag också, och visst är det pinsamt när man trillar ikull på yogapasset, men det har jag råd att bjuda på:D
Jag har på några månader vunnit en decimeter när jag sträcker mig ner mot golvet, och hela jag känns rörligare i vardagen, så otroligt värt det!
Tränaren var snäll och korrigerade mig endast en gång och visade hur jag kan göra. Hon såg ju att jag var ny😁

Jag har ett trasigt knä som bråkar så det var en utmaning att försöka få rätt position. Fick lägga ett yogablock under knät som hjälp.
 
Scrollat ihjäl mig men hittade till slut! Ett konto på Instagram som ibland pratar om yoga och varianter av positioner så att ALLA kan hitta sin variant: slapptyglarna

Jag har på bara tre gånger i basal kroppskännedom (på min vårdcentral, ingår i högkostnadsskyddet) hittat ett helt annat sätt att hitta rörlighet i kroppen. Så coolt att någon liten enkel övning som varken gör ont eller är jobbig bara gör att allt faller på plats och mördande onda spänningar släpper. Det känns fan magiskt varje gång! Verkar tyvärr inte så himla vanligt men rekommenderar att testa om du hittar.
 
Jag tror också att det är viktigare att hitta t.ex. ett 10-20 minuters-program som man trivs med och som man kan köra dagligen, än att gå på yoga och köra ett pass på en timme en gång i veckan. Så är det i alla fall för mig. Det lilla som enkelt går att stoppa in i vardagen är det som funkar i längden :) !
 
Jag tror också att det är viktigare att hitta t.ex. ett 10-20 minuters-program som man trivs med och som man kan köra dagligen, än att gå på yoga och köra ett pass på en timme en gång i veckan. Så är det i alla fall för mig. Det lilla som enkelt går att stoppa in i vardagen är det som funkar i längden :) !
Det ena utesluter inte det andra.
 
På gymmet finns det ett pass i veckan med yin yoga. Igår var det ett extra pass pga påsken. Normala tiden är 19.30-21.00 På onsdagar. Lite sent för mig men jag får väl ta mig i kragen och ta mig dit.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 001
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 215
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 838
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Jag har de senaste veckorna dragit på mig en ny åkomma. Mitt ena ben börjar från ingenstans göra ont. Det känns som en pulserande smärta...
Svar
4
· Visningar
1 169
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp