hur kan man inte förstå?

Status
Stängd för vidare inlägg.
H

Hopphopp

jag har suttit och läst hela kvällen igår på ett annat forum om en tjej (vi kan kalla henne Anna) och hennes son (pelle).

pelle är 2(kanske3?) år och har blivit omhändetagen pga att mamman inte kunde ta hand om honom.

Redan på BB hade personalen tyckt att nått inte stämde.

soc har erbjudit henne massa hjälp och stöd men hon har tackat nej varje gång pga att hon inte tycker hon gör fel..

Jag har läst hennes dom och där står bla

* att hon har bitit sonen i armen för att få han att sluta bita henne.
* det ligger sladdar, toapapper och andra saker som är farliga för honom.
* hemmer är skitit och luktar illa.
* hon lämnade sonen hos sin morbror väldigt ofta, kommer inte ihåg hur ofta.
* han hade fått i sej hårmedel och fick åka ambulans.
* hårmedlet har även setts framme vid andra tillfällen också. lätta för honom att få tag på.
* måltiderna består endast utav välling och gröt.
* har gett honom lavemang pga magont vid nått tillfälle.

kommer inte ihåg allt just nu, men det var en hel del.

och hon har fått för sej att soc ljugit om allt detta för att jävlas med henne, och att dom tog hennes son för dom tyckte det var kul..

och vad nån än skriver till henne vänder hon taggarna utåt.
försöker man få henne att förstå varför dom tagit honom och att hon förstör för sej själv genom att hålla på så över internet blir det ett jävla liv på henne..

så jag börjar fundera, hur man kan så blint tro att soc tar ens barn för att jävlas med en?
hur kan man inte förstå varför man inte får träffa sitt barn?
hur kan man tro på sånt allvar att alla är ute efter en? och vill göra en illa?

jag blir mörkrädd..

Vet inte ifall nån här vet vem jag pratar om men jag är inte ute efter att hänga ut någon, då jag tycker faktiskt synd om henne som inte förstår..
och tycker så synd om pojken som inte kanske inte fattar varför han inte får träffa sin mamma mer.
det är ett oskyldigt barn som inte ens har bett om att bli född...


vet inte heller vad jag vill med tråden, bara skriva av mej lite, har legat och funderat på detta hela natten:p
 
Sv: hur kan man inte förstå?

Jag kan förstå hennes sida också (om det nu är som det är) för om samhället skulle funka som det borde så skulle ju soc och andra myndigheter göra allt för att HJÄLPA henne och stärka hennes moderskap och tillåta umgänge och måna om att hon SKA kunna ta hand om sitt barn. Det låter som att hon behöver stöd, hjälp, kunskap.... inte bara bli av med sitt barn för gott, som jag uppfattade de som här. Men som sagt är man inte insatt vet man ju inte alls hur det är eg, går ju att tolka på många olika sätt. Målet för samhället borde ju ändå vara att mor och barn får ha en relation.

Och om modern har ngn störning/sjukdom/handikapp kanske det är en bra idé att börja där och inte bara kasta henne åt sidan och "rädda" barnet.

Jag menar läser man mina egna diagnoser på ett papper så tänker nog de flesta att jag också är olämplig mamma, och det hade jag säkert kunna vara också utan hjälp, stöd, guidning osv.
 
Sv: hur kan man inte förstå?

oj glömde kanske skriva det.

hon har blivit erbjuden hjälp redan sen sonen var nyfödd, eller iaf nån månad gammal, men hon har nekat varje gång. hon har blivit erbjuden att bo tillsammans med sonen på ett familjehem eller liknande så dom ska få vara tillsammans men ändå under uppsikt, men hon har nekat.. hon tycker inte hon har gjort nått fel, utan det är soc som inte tycker om henne och vill bråka med henne..
 
Sv: hur kan man inte förstå?

Det har förekommit mycket felaktigheter vad det gäller soc och omhändertagande av barn genom årena. Bara googla så hittar du massor med berättelser om hur soc agerar som sk myndighet utan en tanke ens på om det dom gör är rätt eller fel.

Soc har som ex: omhändertagit en pojke för att han var för tjock.

Soc omhändertig en flicka som var sur på sin mamma för hon inte fick vara med på gympan för hon hade brutit armen. I skolan frågade dom varför hon var sur. mamma och papa bråkar och jag får inte göra vad jag vill sa hon...Detta resulterade i att skolan anmälde föräldrarna för att: pappan slog mamman och mamman slog barnet...vilket inte var sant.

Soc är inga änglar alls...ibland undrar man vad tusan dom sysslar med.
 
Sv: hur kan man inte förstå?

Okej, då är det ju en annan femma. Men det är svårt att uttala sig ändå...

Tyvärr är det ju så att man lika ofta får läsa om fall där soc inte ingriper alls eller ingriper väldigt sent. Så jag har svårt lita på sociala öht och då har jag ändå både släkt och vänner som jobbar med sådant där.
 
Sv: hur kan man inte förstå?

Redan på BB hade personalen tyckt att nått inte stämde.

Som vadå ?

Jag har läst hennes dom och där står bla

* att hon har bitit sonen i armen för att få han att sluta bita henne.
* det ligger sladdar, toapapper och andra saker som är farliga för honom.
* hemmer är skitit och luktar illa.
* hon lämnade sonen hos sin morbror väldigt ofta, kommer inte ihåg hur ofta.
* han hade fått i sej hårmedel och fick åka ambulans.
* hårmedlet har även setts framme vid andra tillfällen också. lätta för honom att få tag på.
* måltiderna består endast utav välling och gröt.
* har gett honom lavemang pga magont vid nått tillfälle.

Men man blir ju mörkrädd...Ska detta vara skäl till ett omhändertagande ??

och hon har fått för sej att soc ljugit om allt detta för att jävlas med henne, och att dom tog hennes son för dom tyckte det var kul..

Javisst kan soc ljuga. Det vet jag med råge att dom kan...tänker inte gå närmare in på varför jag vet ( gäller ej mig, men en närstående).

så jag börjar fundera, hur man kan så blint tro att soc tar ens barn för att jävlas med en?

Många gånger inom soc handlar det om prestige.
 
Sv: hur kan man inte förstå?

*kl*
Jag vet även att soc får MÅNGA anmälningar som är falska, överdrivna osv. Så dom har det dom gör sociala...
 
Sv: hur kan man inte förstå?

vet vem denna tjej är samt har läst hela domen på LVU.

Tycker de gör helt rätt som tar barnet därifrån.

har även pratat med denna tjej på ett annat forum,stöttat och tipsat om hur hon kan göra bör agera, denna mest svär och bråkar och kallar mig och flertal andra för dumma i huvudet och hoppas att våra barn också skall bli omhändertagna. Läser även hennes blogg.

Sedan får man inte glömma att det inte är soc som tar besluten om barnet skall omhändertas, och även om man läser/lyssnar på någon så har man inte oftast inte hela sanningen utan oftast den ena.
 
Sv: hur kan man inte förstå?

Det har förekommit mycket felaktigheter vad det gäller soc och omhändertagande av barn genom årena. Bara googla så hittar du massor med berättelser om hur soc agerar som sk myndighet utan en tanke ens på om det dom gör är rätt eller fel.

Soc har som ex: omhändertagit en pojke för att han var för tjock.

Soc omhändertig en flicka som var sur på sin mamma för hon inte fick vara med på gympan för hon hade brutit armen. I skolan frågade dom varför hon var sur. mamma och papa bråkar och jag får inte göra vad jag vill sa hon...Detta resulterade i att skolan anmälde föräldrarna för att: pappan slog mamman och mamman slog barnet...vilket inte var sant.

Soc är inga änglar alls...ibland undrar man vad tusan dom sysslar med.

Och då har du läst domen och hela skälet till utredningen? Oftast hör man bara en version dvs föräldrarnas.
Soc har ju tystandsplikt.
 
Sv: hur kan man inte förstå?

Och då har du läst domen och hela skälet till utredningen? Oftast hör man bara en version dvs föräldrarnas.
Soc har ju tystandsplikt.

Håller med dig. Man vet sällan vad som ligger bakom agerandet då det mesta är hemligstämplat.

Jag tycker personligen att soc ofta kommer in för sent, gör lite för lite och att de har för lite befogenheter. Har sett för många barn fara illa där föräldern avsäger sig hjälp och allt går raka vägen ner i skiten.
När det är barn inblandade så måste man se till barnets bästa i första hand, till förälderns bästa i andra hand.
 
Sv: hur kan man inte förstå?

Som vadå ?

jag vet faktiskt inte vad personalen såg, men det står i domen att dom var oroliga över hur hon hade hand om sonen.





Men man blir ju mörkrädd...Ska detta vara skäl till ett omhändertagande ??

jag tycker det finns många skäl där att omhändeta.
det största skälet är att hon ville inte ha hjälp eftersom hon inte såg vad hon gjorde för fel.det kan få väldigt stora konsekvenser för barnet.


Javisst kan soc ljuga. Det vet jag med råge att dom kan...tänker inte gå närmare in på varför jag vet ( gäller ej mig, men en närstående).

ja visst kan soc ljuga.. självklart, men har dom inte annat att göra än att ta ett barn ifrån nån bara för att jävlas?
det är inte bara att gå in i hemmet och ta barnet.
det tar lång tid. och kostar mkt pengar...


Många gånger inom soc handlar det om prestige.

...............
 
Sv: hur kan man inte förstå?

vet vem denna tjej är samt har läst hela domen på LVU.

Tycker de gör helt rätt som tar barnet därifrån.

har även pratat med denna tjej på ett annat forum,stöttat och tipsat om hur hon kan göra bör agera, denna mest svär och bråkar och kallar mig och flertal andra för dumma i huvudet och hoppas att våra barn också skall bli omhändertagna. Läser även hennes blogg.

Sedan får man inte glömma att det inte är soc som tar besluten om barnet skall omhändertas, och även om man läser/lyssnar på någon så har man inte oftast inte hela sanningen utan oftast den ena.

jag har också pratat med henne på ett annat forum, kanske samma som du?
och har försökt få henne att förstå vad hon gör för fel och försökt hjälpa henne, men har bara fått skit tillbaka.. dom enda hon "tycker om" är dom som håller med henne..
 
Sv: hur kan man inte förstå?

Vad tycker du det finns för skäl ang det du räknade upp som motiverar ett omhändertagande ?

Så du menar att det lilla du räknade upp ska motivera omhändertagande ???

Nej, det är inte bara gå in och hämta barnet...tycker man, men det har dock hänt flertalet gånger att soc agerat olagligt.
 
Sv: hur kan man inte förstå?

jag har också pratat med henne på ett annat forum, kanske samma som du?
och har försökt få henne att förstå vad hon gör för fel och försökt hjälpa henne, men har bara fått skit tillbaka.. dom enda hon "tycker om" är dom som håller med henne..

Skulle gissa att det är samma forum. Än idag håller hon ju till på div forum bara för att spy galla och svära åt folk.

ä'r uppriktigt ledsen för hennes skull men efter att ha läst båda 2 domarna framgår det ganska tydligt att barnet inte har det bra hos henne och jag har även en ful misstanke om att det inte är barnet som är det viktiga för henne utan upprättelse, div att bevisa att alla hade fel och hon rätt.

hade hon lagt hälften så mycket energi på att rannsaka sig själv och komma med lösningar för att få hem barnet som hon lägger på att skriva på forum hur dumma alla är och hur rätt hon har skulle troligtvis barnet varit hemma för längesedan.
 
Sv: hur kan man inte förstå?

Man kan ju tycka att personen borde tex stänga av datorn och sluta leva sitt liv och krig där och satsa på att åtgärda sitt mammaskap och få tillbaka rätten som mamma :idea: låter konstigt att sitta på nätet och inte aktivt göra rätt för sig utan sitta och kriga och låta tiden gå. Jag menar blir jag av med mitt barn är ju inte direkt internet, forum, blogg och sitta och munhuggas nummer ett utan att fixa alla fel....
 
Sv: hur kan man inte förstå?

exakt min tanke.

Att sitta på nätet och spy galla över alla som inte håller med en,starta diskussion på diskussion där man bara får mothugg,bli aggressiv och hota med både det ena och det andra samt göra falska anmälningar på andra männsikor bara för att ge igen tror jag knappast hjälper att få barnet tillbaka.

Dessutom är det en hel del hot och kränkningar både mot soc och familjehemmet som skrivs.
 
Sv: hur kan man inte förstå?

Eftersom inga personer i detta tragiska öde finns här så ser jag ingen andledning till att detta sak diskuteras.

Snurrfian-moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 097
Senast: Bapelsin
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 379
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 128
Senast: Pratsch
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 788
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp