Hur knäpper ni era benskydd/damasker?

S

_smirnofff_

Kom igår in i någon tråd av en slump där någon la upp en bild på ett par damasker/strykkappor. Som flera påpeka var felknäppta. Jag har alltid spänt damasker så :o Har lärt mig att sista spännet ska vara bakåt.

Jag har alltid knäppt som på denna bilden:

4533-3-p_525006270-3.jpg

Men det är alltså fel? :confused:

Hur gör ni med bakbenskydd som har samma sorts knäppning? :eek:
 
Sv: Hur knäpper ni era benskydd/damasker?

520006207_1035.jpg


Detta är alltså rätt sätt? Lite förvirrande. För de flesta produktbilder visas ju som första bilden, dvs på fel sätt.
 
Sv: Hur knäpper ni era benskydd/damasker?

Jag har fått lära mig att spännena ska vara bakåt, på alla skydd, alltid. "Flärpen" som är ytterst på bilderna du visar är ju inget spänne, bara ett skydd och en extra säkerhet.
 
Sv: Hur knäpper ni era benskydd/damasker?

Jag spänner alltid så att trycket hamnar på framsida ben och inte på baksidan så senorna inte får tryck. Då brukar man ofta spänna bakåt. Spänn-skyddet spelar ju ingen roll om det är framåt eller bakåtspänt :)
 
Sv: Hur knäpper ni era benskydd/damasker?

Jag spänner med översta "spännet" bakåt om det ska se propert ut, tex på träning eller framridning till tävling. Ska skydden sitta på länge, tex i hagen eller långritt så spänner jag med den framåt. Jag har välsittande skydd utan speciellt elastisk resår som inte behöver dras åt stenhårt så att det är skadligt för senan med det lilla tryck som uppstår tror jag inte på, däremot så känns det bättre att undvika det helt om skydden ska sitta på i flera timmar.
 
Sv: Hur knäpper ni era benskydd/damasker?

Spänner alltid bakåt mot svansen, lindar även så. Fick mig lärt att om spännet/lindan släpper så åker den ändan utåt ifån hästen, inte innåt under magen på hästen, lite mindre risk att dom snubblar i det som lossnat.
 
Sv: Hur knäpper ni era benskydd/damasker?

Det egentliga spännet (det som oftast är elastiskt) ska spännas bakåt, då blir "täckflärpen" automatiskt spänd framåt. Den håller ju bara in spännena och gör egentligen ingen nytta för att hålla skyddet kvar på benen. Man ska inte dra åt resåren kring de ytliga senorna på baksidan av benet!
 
Sv: Hur knäpper ni era benskydd/damasker?

Spänner alltid så det yttersta lagret pekar bakåt.

Hur menar ni som säger att man inte ska dra resåren över senan ?
Vilken sena sitter mitt på utsidan av ett ben ?

Och om ni nu menar att man drar åt bakifrån och iom det skulle på NÅT SÄTT kunna skada senorna i bakkant av benet kan jag ju då bara säga att det sitter en sena mitt frampå benet MED !!!

Och i min värld där jag är uppfödd (med dessa "gamla" strykkappor) så har alla ridskolor lärt ut så som jag gör. Om de gör det i dagsläget törs jag inte stå för men har ALDRIG hört talas om någon häst som fått senskada av att man skulle sätta på strykkappor som jag gör.

senor_75417640.jpg


Bild snodd från nåns hemsida
 
Sv: Hur knäpper ni era benskydd/damasker?

Jag sätter alltid så att spännet sitter bakåt och om det finns skydd för spännerna så hamnar det framåt eller neråt (som på senskydd)

Folk verkar tro att spännskyddet är ett spänne men det är det inte eftersom du kan ta och klippa bort det och skyddet har fortfarande exakt samma funktion så det är ju bara en extra grej
 
Sv: Hur knäpper ni era benskydd/damasker?

Jag spänner som du. Jag har läst och fått höra att under arbete vidgas hästens ben. Senan är i rörelse och både ligament och blodkärl ska få plats. Då blir kardborren för stum, medans den elastiska resåren ger benet det utrymmet. Var skeptisk till en början, men nu känner jag på hästens ben efter arbete. Och jodå, det är tjockare. Av samma anledningen lindar jag bara med elastiska lindor som arbetsbandage.
 
Sv: Hur knäpper ni era benskydd/damasker?

Samma här, ridskolan gör och lär ut så. Jag har heller inte haft några skador på någon utav mina hästar.
 
Sv: Hur knäpper ni era benskydd/damasker?

Fast senan på framsidan av benet är inte alls lika känslig, skenbenet tar ju också upp trycket där plus att den ligger lite mer "på sidan". På baksidan däremot är den ytliga böjsenan känslig för tryck. Nu är nog risken inte speciellt stor men jag gillar inte tanken på att dra resår rakt över senan, skulle det bli lite för hårt, något veck eller vad som helst kan det i värsta fall ge ett tryck och kanske en blödning på senan om hästen jobbar hårt eller har skyddet på länge.

Dessutom får du lite extra skydd ifall hästen skulle slå på sig med bakhoven på senan fram om du spänner det understa knäppet bakåt. Då har du först kardborren och sen den övre flärpen där som gör att det blir lite tjockare.

Vet att de flesta produktbilder är knäppta tvärtom och dessutom är vissa skydd till och med utformade så att de ska knäppas tvärtom som jag vill. Använder inte sånna skydd...
 
Sv: Hur knäpper ni era benskydd/damasker?

Jag spänner som bilden i ditt första inlägg, har alltid gjort och kommer alltid göra. Logiken är enkel, rider man i terräng/snö så kan flärpen dras upp om den är spänd framåt, då har den noll funktion.

Sen spänner jag aldrig mina benskydd särskilt hårt. Jag spänner så att skyddet inte kan snurra, men jag drar inte för kung och fosterland. Generellt tycker jag nog att folk spänner väldigt mycket för hårt, oavsett om det är nosgrimmor, benskydd eller sadelgjordar.
 
Sv: Hur knäpper ni era benskydd/damasker?

halleluja! ;)

Dessutom är benet snudd på runt så att få ett ojämnt tryck runt benet är snudd på omöjligt. Om man drar i ena ändan åker andra ändan med.
 
Sv: Hur knäpper ni era benskydd/damasker?

Jag spänner som bilden i ditt första inlägg, har alltid gjort och kommer alltid göra......

Jag spänner så att skyddet inte kan snurra, men jag drar inte för kung och fosterland..

Så gör jag också och har så gjort i cirka 30 år utan att skada några hästben.

Jag begriper inte hur ni gör som drar åt så hårt att det utgör en skaderisk??
 
Sv: Hur knäpper ni era benskydd/damasker?

Jag har heller aldrig haft problem med skador. Ändå är man en hästplågare av värsta sort som borde veta bättre än så..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 187
Senast: Sirap
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
20 897
Senast: LenaH
·
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 124
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp