Hur köper man en bil?

Hermelin

Trådstartare
OK, jag fattar grundkonceptet. Och om man köper av en bilhandlare så är det ju inga konstigheter. Men hur beter man sig om man köper en bil av en privatperson? Jag tänker mest på risken för att bli av med pengarna men inte få en bil.

Säg att jag ska köpa en bil för 100 000 kr. Det är ju ingen summa som jag vill ha i handväskan på spårvagnen. Så hur gör man då?
 
Banköverföring.

Kolla först så att säljaren är ägaren och att där inte ligger skulder på bilen mm.

Ta sen med dig bilen..
 
Sist blev det banköverföring, jag förde över med mobil till säljarens konto och jag fick nycklarna till bilen när säljaren fick se pengarna på kontot, vi hade samma bank så gick på någon minut.
 
Konto till konto accepterar jag inte, då ska pengarna vara synliga innan jag släpper bilen som säljare. Det går nämligen på vissa banker att stoppa överföringen. Men såklart inte om man har samma bank och/om man ser pengarna landa på kontot.

Swish tycker jag är ett utmärkt sätt. Men då får man inte glömma att ändra överföringsgränsen manuellt innan.
 
Konto till konto accepterar jag inte, då ska pengarna vara synliga innan jag släpper bilen som säljare. Det går nämligen på vissa banker att stoppa överföringen. Men såklart inte om man har samma bank och/om man ser pengarna landa på kontot.

Swish tycker jag är ett utmärkt sätt. Men då får man inte glömma att ändra överföringsgränsen manuellt innan.

Precis, då måste man ju ha samma bank. Hur gör man om säljaren inte har swish? Eller om bilskrället nu kostar 200 000 kr?
 
Precis, då måste man ju ha samma bank. Hur gör man om säljaren inte har swish? Eller om bilskrället nu kostar 200 000 kr?

Då tar man med sig en postväxel. Eller så kollar man i förväg vad säljaren har för bank och kanske får hjälp av en vän som har samma bank el dyl. Ägarbytet kan du göra direkt via Transportstyrelsens mapp, annars postar ni ägarbyteslappen tillsammans (köpare + säljare).
 
Precis, då måste man ju ha samma bank. Hur gör man om säljaren inte har swish? Eller om bilskrället nu kostar 200 000 kr?
Har själv inte swish appen alltid i telefonen men laddar ner den vid köp/försäljning om andra parten vill använda swish, så mitt tips är hör om det är möjligt.
 
Precis, då måste man ju ha samma bank. Hur gör man om säljaren inte har swish? Eller om bilskrället nu kostar 200 000 kr?

Då får det bli med postväxel, kort sagt får man träffas dagen efter (så brukar jag göra om det är en dyrare bil). Alternativt träffas på säljarens bank och göra överföringen där.
 
Köparen hade lånat en kompis konto i samma bank som min, jag gjorde överföringen och pengarna dök upp på kontot, jag åkte därifrån i bilen och vi postade tillsammans ägarbytet. Går det inte med direktöverföring, så postväxel. Jag har inte swish, men det funkar ju om båda har det. Jag hade dock inte köpt en bil för 100 000 eller mer privat, men det är en annan historia. Häst som man köpt för en större summa har jag iofs bara köpt från företag, men då har det varit banköverföring eller postväxel (långt innan swish-tider). När jag har sålt har det varit banköverföring.
 
Det mesta kring köp är nog sagt redan. Betydligt svårare tycker jag det brukar vara när man är säljare, för att eliminera risken att bli av med fordonet utan betalning. Det är inte alldeles ovanligt när det gäller motorcyklar att säljaren kräver full betalning (också ofta 50-100 tkr) in på kontot före provkörning - pengar som sedan returneras vid uteblivet köp.
 
Jag har Swedbank och använder appen i telefonen att föra över pengar. Säljaren får gärna titta på när jag gör det ifall den har en annan bank än mig. Vill säljaren ha det på något annat vis får säljaren säga det innan.

Swish har väl ett maxbelopp på 7000:- om man inte aktivt gör ändringar. Men det är aldrig mer än 150.000:- och då måste mottagaren ligga i internetbankens lista.
 

Liknande trådar

Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
790
Senast: Fetaost
·
Fordon Jag ska sälja min citroen och enligt blocket är den värd 10 000 kronor. Om jag däremot kollar på biluppgifter.se så hamnar priset på 19...
2
Svar
30
· Visningar
1 585
Senast: mars
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 210
Senast: Smurfoff
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 332
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp