Hur länge kan en katt leva med njursvikt som behandlas med dietfoder.

Kakis

Trådstartare
Min katt fick diagnosen njursvikt för knappt 3 år sedan och äter nu specialfoder för det och har mått bra under tiden. I år fyller hon 9 år och jag börjar fundera lite på hur länge en katt med försvagade njurar lever. Hon hade rejält dåliga värden och var ganska illa däran när behandlingen påbörjades och hon äter strikt sin njurmatsdiet.

Anledningen till att jag undrar är att hon börjat få diarré och det ju kan vara ett tecken på att njurarna blivit sämre men jag vill avvakta lite innan jag tar henne till veterinären då hon precis varit hos kattvakt och jag vill se så det inte bara är stress pga att hon varit borta ett tag. Så därför undrar jag lite över hur länge de kan leva med behandling i form av specialmat.
 
Sv: Hur länge kan en katt leva med njursvikt som behandlas med dietfoder.

Ingen kan säga hur länge en njurkatt klarar sig. Mina gammelkatter levde länge med sina knackiga värden de togs slutligen bort i 20 års åldern.

Men det viktiga nu är att du borde vara i kontakt med din veterinär, har du en njurkatt så förlorar den alldeles för mycket vätska om den går med diarré en längre period (mer än någon dag). Prata med din veterinär för det finns medel för att stoppa upp diarrén, så din katt inte blir uttorkad. Uttorkad njurkatt=mycket kort liv!
 
Sv: Hur länge kan en katt leva med njursvikt som behandlas med dietfoder.

Det har jag ju inte tänkt på att hon förlorar vätska. Jag ringde vet nu och de tyckte att jag kunde avvakta lite iom att jag har börjat ge fortiflora mot diarrén i morse och se om det blir bättre av det. Det är inte så illa att hon springer på lådan hela tiden utan det är bara en bajs om dagen men den är inte direkt fast.
 
Sv: Hur länge kan en katt leva med njursvikt som behandlas med dietfoder.

Ja men dåså, då har ni ju redan börjat behandla. När jag diskuterat med min katts veterinär(er...eh :crazy:) så har hon sagt att katten ofta börjar kräkas mer när den blir sämre, den kanske kissar mer (och dricker mer) samt tappar vikt. Diarré har dom sagt inte brukar vara kopplat till njursvikten, men är viktigt att behandla just för att inte tappa vätska.
 
Sv: Hur länge kan en katt leva med njursvikt som behandlas med dietfoder.

När hon blev dålig första gången kissade hon mer och magrade rejält, eftersom det var dåvarande sambon som tömde kattlådan märkte jag inte direkt att hon börjat kissa mer och han tänkte inte på det.

Nu har jag stenkoll på hur mycket hon kissar, så om hon börjar kissa mer kommer jag märka det direkt (det ska vara 2-3 klumpar av en viss storlek per dygn ;)). Jag väger henne också regelbundet för att hålla koll på vikten och hon har inte magrat av något, snarare tycker jag hon är lite rundare även om vågen inte visar något extra.

Tack för att du sa det om vätskan, jag fattar inte hur jag kunde missa att tänka på det...

Jag hittade något om att diarré kunde vara tecken på njursvikt på nätet men det betyder ju inte att det är sant men när man vet att problemet finns där så tolkar man ju in alla förändringar till det.
 
Sv: Hur länge kan en katt leva med njursvikt som behandlas med dietfoder.

Nu har min kisse blivit bra i magen igen. :laugh: Men jag är fortfarande intresserad av hur länge era njursjuka katter levt med behandling.
 
Jag är mycket nyfiken i denna fråga också. Lever din katt fortfarande. Min Leijon har precis fått samma diagnos. Vi behandlar med Sermintra nu. Han har varit inlagd för behandling över en arbetsdag 8-18 och fått dropp. Han har gått ner halva sin kroppsvikt. 6-3,6 och jag var väldigt nära att låta honom somna in. Dock han är och har hela tiden varit pigg. Veterinärerna som varit i kontakt med honom har förundrats över hur bra han verkar mår trots värden på 1200. Värdet har gått ner lite efter behandling och på fredag ska vi se om det gått ner lite till. Svårast i behandlingen tycker jag är att separera min andra katt Greven från Leijons kost. Han är överviktig och behöver verkligen inte äta detta extra feta foder. Svårt. Hoppas på svar och att fler vill dela sina upplevelser, kunskaper, framgångar och motgångar. Hopp om livet.
 
Min gamla kisse fick sin första "dåliga njurvärden"-diagnos vid åtta års ålder, och blev 21. Men då var det inte särskilt dåliga värden första gången; inget som märktes på annat än blodprov (standard-hälsokontroll).
 
Min är född 2003 och har haft njursvikt i 5 eller 6 år (minns inte exakt). Han verkar inte ha några planer på att lämna in. Äter medicinskt foder, ingen annan behandling. Var riktigt dålig när han kom in, tappade 50% av kroppsvikten på en vecka och var utmärglad. Höga värden. De stabiliserades inom en månad och har legat stilla sen dess, är något förhöjda men stabila och katten mår fint.

Min hund fick 4 år med foder - mot de 6-12 mån vet trodde. Fick njursvikt när hon var 10 år, togs bort pga att njurarna plötsligt la av när hon var 14 år.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 077
Senast: Castellini
·
Katthälsa Vill börja med att vi har varit hos veterinär igår (och pratat med samma vet idag i telefon) men vi kommer inte direkt fram till något...
Svar
2
· Visningar
2 382
Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
2 954
Senast: TantAgda
·
Katthälsa Har en gammal katt som jag inte vet exakt ålder på då vi tog henne som hittekatt för elva år sedan, hon var vuxen då med ålder okänd...
Svar
7
· Visningar
1 882
Senast: Lindon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp