Hur länge transport utan rast?

eyz

Trådstartare
Hur länge kan man köra en häst i transport utan att ta rast? Eller ja, hur gör ni? Inte vad regelverket säger utan era humana åsikter!
 
Sv: Hur länge transport utan rast?

Det beror helt på om hästen tycker det är jobbigt att åka eller ej!
För en häst kan en timme vara väldigt långt, medans en lugn, resvan häst kan åka många timmar utan att stanna. Dessutom är ju i stort sett egentligen det enda man åstadkommer med att stanna, är att resan tar längre tid, och hästen får stå längre på transporten innan den får komma av och vila ordentligt. En timme eller så vid vägkanten gör varken till eller från för de flesta hästar. För att hämta sig efter en lång transport, kan hästen behöva många dagar.
Däremot kan man ju stanna för att erbjuda vatten, men många hästar vill ju inte dricka om resan inte tar väldigt många timmar. (Men man erbjuder ju naturligtvis ändå!)

Men det är som sagt väldig individuellt hur hästen påverkas av att resa. Man får läsa sin häst helt enkelt!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 994
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 371
Senast: SiZo
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 457
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Vad gör ni med era ettåringar? Vi har en mycket lugn ettåring, som snabbt finner sig i nya saker och har ett väldigt bra psyke. Än så...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp