Bukefalos 28 år!

hur länge vara föräldraledig?

Status
Stängd för vidare inlägg.

mino

Trådstartare
Funderar en del på hur länge man vill/orkar vara hemma med sin bebis. Vi har diskuterat 19-20 månader som vi kommer dela ganska rakt av (sambon ev nån månad mer). Men så här innan man har bebisen på plats känns det som jättelång tid att vara hemma på heltid, man kanske kommer bli lite koko? Samtidigt tycker jag att det skulle vara bra om barnet kan gå och säga ett ord eller två innan det behöver börja på dagis. Har dock ingen aning om vad som är bäst.

Dessutom oroar jag mig lite för att sambon ska bli galen av så lite social kontakt på dagarna (han har mkt större behov av det än vad jag har). Men jag vill helst inte börja krångla med nåt halvtidssystem, ingen av oss har jobb där det funkar särskilt bra. Det är lättare att jobba heltid och att flexa för oss båda.

Vad är era erfarenheter av detta?
 
Sv: hur länge vara föräldraledig?

Vi gjorde så att vi delade på veckorna. Dvs vi jobbade hela dagar, men olika delar av veckan.

Om ni tror att ni kommer bli koko av att gå hemma, se till att redan nu kolla vad det finns för ställen att hitta andra föräldralediga på. Öppna förskolan? Kyrkis? Barnsång (mest för föräldrarna ;) )? Pappagrupper?
 
Sv: hur länge vara föräldraledig?

Det är tråkigt om man är borta länge från barnets utveckling. Det kan ju hända otroligt mycket bara på några veckor. Därför tycker jag ni ska vara föräldralediga/jobba i rätt så korta perioder. Vi delade rätt av för vår första, jag var hemma första halvan och fadern andra. Det var tråkigt att helt gå miste om när bebbe började resa sig, prata och gå från fiskstadiet.

Med nummer två var jag hemma tiden för amning (4 mån) men se'n delade vi så vi jobbade halva veckor. Det funkade jättebra.

Jag rekommenderar er att inte jobba mer än en månad i taget.

Ang. rastlösheten så finns det både öppna förskolor man kan gå till och lära känna människor, eller lekparken. Många lär känna folk under föräldrautbildningen eller på bb.
 
Sv: hur länge vara föräldraledig?

Jag klarade av att vara hemma 3 månader på heltid med min första, sen började jag jobba 25%. Eftersom det var en extremt lätthanterlig unge som sov 4 timmar (minst) åt och sov igen så hade jag med honom till jobbet :smirk: Funkade tills han började krypa då gick jag upp i 75% och pappan ner till 25%.

Vi delade i princip helt lika på föräldraledigheten och trots det är han ammad fullt ut i 6 månader och slutade vid 10.5 månad. Gjorde på liknande sätt med nr 2 men då jobbade jag mer hemifrån. Detta gör att vi fortfarande bara har barnen på dagis 4 dagar i veckan och nu är den äldsta 6 och nästa 4.
Det kändes bättre än att vara hemma mycket i början! Dessutom pendlar vi båda mellan 2 och 3 h till och från våra jobb så det är bättre för oss att jobba fulldag de dagar vi är på plats.

Kompisar i liknande situation gör likadant och tycker det fungerar jättebra.

Lycka till!
 
Sv: hur länge vara föräldraledig?

jag var hemma i 1.5 år med flickorna, sen jobbade jag halvtid och var ledig halvtid i 1 år, sen dess har jag jobbat 75 %. det är nu 15 år sen

I vilket fall hade jag kunnat vara hemma längre, jag lev inte koko av att vara hemma jag älskade det.
 
Sv: hur länge vara föräldraledig?

nämnde min oro lite försiktigt för sambon och han bara tittade på mig som om jag var galen och berättade att han såg fram emot det jättemycket och att han skulle vara kung på lekplatsen bland alla mammor och barn och så skulle han gå på öppna förskolan och sjunga "lilla snigel". Han hade redan stora planer för allt han skulle göra. :eek: :love:

Tur att det finns nån i den här framtida familjen som har lite föräldragener i alla fall. ;) :angel:
 
Sv: hur länge vara föräldraledig?

Har ni möjlighet, fundera på om ni kan pussla så ni är lediga båda två på heltid första månaderna.

Då får bebin en helt jämlik start och pappan kommer inte efter. Och man hinner mysa också :love:
 
Sv: hur länge vara föräldraledig?

Det känns bara som om det blir svårt att hantera jobbet samtidigt. Då får man nog i så fall köra lite anpassning vecka till vecka vilka dagar man ska vara hemma för möten och annat är ju inte alltid inplanerade på samma dagar. Inte för att jobbet är så himla skitviktigt utan för att jag tror att jag skulle känna mig stressad av att jobba om jag ändå inte kan bidra och delta på ett vettigt sätt. Sen vill jag gärna att min sambo också ska få en längre sammanhållen tid hemma. Annars kommer jag bara vara beskäftig och ordna och fixa med allt. :smirk:

Förmodligen kommer väl ekonomin också spela en viss roll. Det känns som om man måste ägna ett par veckor åt att reda ut vad som blir bäst och vad man tjänar mest på och hur många dagar man vill spara. Just den biten verkar mer än lovligt krånglig.
 
Sv: hur länge vara föräldraledig?

Jag blir knäpp av att gå hemma och bara vara mamma. Det var värre när barnen var små, känns lite lättare nu. Känns nästan som att man är ledig när barnen är på dagis och man kan gå till jobbet. Jag vet att man inte får tycka så men jag gör det iallafall.Samtidigt så har jag vänner som älskar att bara vara mamma på heltid och vill gå hemma i åratal.
Jag är inte alls road av att gå på såna här mammaställen och prata bäbis (precis som om allt annat upphör att existera bara för att man blir mamma)men det kan säkert vara ett alternativ för många om man börjar känns sig koko.

Om jag hade fått välja om såhär i efterhand och haft en pappa som ställde upp på det så hade jag defenitivt valt att skiftas om så ofta som möjligt så man inte misster all vanligt liv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 873
Senast: Elendil
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 060
Senast: Stereo
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 456
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 648
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Oseriös avel 2023
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp