Bukefalos 28 år!

Hur långt med treåring??

S

smiling_sun

Hur långt har ni kommit med era hästar som blir tre år i år? Själv har jag börjat sitta och skritta honom både i ridhus och i skogen och han är så snäll så jag blir nästan rädd! :love: Men jag tycker att han fortfarande är så liten och klen och är rädd för att han ska gå "sönder" :crazy: Men det kanske känns så när man har haft dem sen de var bebisar? Hur mycket ska man rida i början? Jag har tänkt att jag ska skritta ca 20 minuter skogen/ridhus tre dagar i veckan, är det lagom?
 
Jag har suttit på min kille och blivit runtledd på stallplanen. Han växer just nu, så vi arbetar mest från marken. Jag har börjat med klicker, och han lär sig jättefort! Igårkväll lärde han sig att trä huvudet i grimman själv! Väldigt praktistkt!
Med inridningen har jag tänkt ta det väldigt lugnt. Jag väntar tills i sommar då det är ljusare, varmare och mjukare att trilla av!

/Karin
 
Jag tömkör,longerar och löshoppar bara mina än så länge. Tänkte börja med sadelvänjning sen i maj så de kan det till sommaren. Och sen börja att sitta på dom i höst.

Vill ta det försiktigt så de hinner växa till sig lite till.
 
Suttit på henne och blivit ledd. Tänker också ta det lugnt, hon växer så det knakar så min planering är att jag ska åka på inridningskurs i juni och sen får hon vila på betet och sen ska rida in henne under hösten. Men däremot jobbar jag henne från marken tömkörning, promenader, longering,nh-övningar. funderar på att köra in henne också, måste skaffa en bra vagn först. Men alla aktiviteter har jag varannan dag så hon får vila emellan, och ibland lägger jag in längre viloperioder. Skitkul det här faktiskt, hon är hur go och trevlig som helst och oj, vad snabbt hon lär sig! :love:
 
Tyvärr är jag själv om att hålla på med min lady. Har ingen hjälp alls eftersom jag har eget stall å vännerna har sitt!
Har haft sadel och träns men det är nästan allt. Hon leds ju iofs också.
Problemet är att jag får vänta med ridningen för hon är sååå liten. Endast 158 just nu å de andra avkommorna har blivit från 165 upp till 173 så jag tror nog att hon kommer växa mera.
Funderar lite på att betäcka henne med en gångartshingst iår men vi får se.
Lycka till!
 
Klicker är en metod där man använder positiv förstärkning för att motivera hästen till att göra det man ber den om. När hästen gör rätt gör man ett klick ljud (ett ord eller ett ljud från en speciell klicker, ta bara ett ord som inte används i vanliga fall)och ger därefter hästen dess belöning. Det är olika vad som är belöning från häst till häst, men de flesta hästar uppskattar små bitar av morötter. Det är jätte viktigt med tajming, man måste klicka precis när hästen gör det önskade beteendet, och sedan ge belöning. Efter ett tag reagerar hästen på klickljudet direkt och vet att belöningen kommer. Man måste ge belöning varje gång man klickat.
Hästen kan bli tiggig när man precis har börjat att klicker och då är det viktigt att man inte ger hästen något nar den tigger utan bara när den gör det man ber om, tex att backa. Hästen lär sig då ganska snabbt att det inte lönar sig att tigga.

För att få min häst att ta på sig grimman höll jag fram den och klickade när han nuddade den med nosen. Sedan krävde jag mer och mer, dvs att han var tvungen att stoppa nosen i "noshålet" innan klicket kom och sedan att hålla kvar nosen i hålet tills jag fått grimman över öronen. Det tog kanske tio minuter innan han hade fattat allt. Han är dock lite klicker tränad att backa osv så han vet vad mitt klick ljud betyder.

Lite svamligt kanske, men jag försökte att förklara hur jag klickertränar!

/Karin
 
De rids 5 ggr i veckan. Vilar ALLTID 2 dagar då de går i hagen hela dagen och bara solar sig :D. De cantrar 3 gågner i veckan, resterande 2 dagar klättrar vi eller hittar på något annat roligt. Mina är arbetsnarkomaner och älskar att arbeta, de jobbar på fint och formen kommer av sig själv ju starkare de blir, jag tvingar aldrig en unghäst att jobba i form, det gör den själv när den känner sig tillräckligt balanserad och stark. De kommer att börja gå snabbjobb i början av April, vi börjar med 200 meter och ökar med 100 meter varje vecka till vi är upp i 800 meter, flyter allt som planerat ska de kvala i Maj och göra sin första start i Juni, längtar redan. :bump:
 
Dum fråga kanske, men är det galoppörer du har? När börjar ni sitta på dem? Rids de in tidigare generellt än t ex halvbloden? "mognar" de fortare så att säga?
 
Japp, de tränas för galopp. Började rida in dem när de va 2,5 år gamla, innan vi kom så långt kördes de in, många, långa och stärkande promenader, klättring, tömkörning mm. Det gav mig en bra grund att börja på, de va i god kondition och väl musklade, det är ju inte bara att börja rida. De skrittades i flera månader innan vi la in trav, och efter det började vi med korta galopper, skynda långsamt är sunt förnuft :smirk:. Idag har jag välutvecklade och fina hästar i god kondition, ska ha bort lite mer av magen och ha upp lite mer flås innan vi går vidare. Mitt första år som tränare och det känns väldigt bra än så länge, inga uttråkade eller ofräscha hästar, de har aldrig varit skenbensömma eller uttröttade. :banana:
 
Den ena, xx, rids ca 4 gånger i veckan, rakt spår i alla tre gångarter och ut i skogen.
Den andra, är sutten på men inte mer. Tömkörd och löshoppad.
 
Jag hade kommit så lång att jag jobbade mycket från marken på volter och öppner i ca 20min någon gång i veckan! Hon är tömkörd löshoppad och Har "ridigt" på henne ca 15gånger men bara i skritt!

Hon är ½fullblod ½ halvblod och 164cm i manken just nu men har nu börjat växa igen! Det är 5veckor sedan jag satt på henne sist men då märkte jag att hon var väldigt trött så hon fick genast en vila! men så för två veckor sedan så tog jag ut henne på lina i ridhuset och skulle rasta av henne och upptäcker då att hon är halt på vänster bak! Jag blev lite brydd men hade redan beställt tid i dag för vet besikting och tänkte om hon inte är ok så får vi hjälp då!
Så idag var jag iväg till vet och kollade och allt såg bra ut tills vi kom till höger bak! Hon vissade 1½grad på höger bak! Kom då fram till att jag sett lite fel för någon vecka sedan eller så att hältan hade gått över till detta bak ben men hur som haver så ska hon nu vila i yterliggare i 2veckor och ska då på återbesök!
Hon är barfotta och det är ganska halt ute så vi ska nu sko henne och hjälpa henne att vara staddig på fötterna! Men det känns lite bekymmer sammt att vi inte kunde säga vad det var utan trodde bara att det satt upp till i benet! Men det kommer att kollas om två veckor om hon inte är frisk! hon har ingen svulnad eller är öm någonstanns!
Nu ska jag även ta ut en kyropraktor på henne och se så hon inte är sne! Hållen en tumme för henne nu! så hon blir frisk så jag kan köpa henne!
 
Verkar kul och häftigt, kanske skulle man prova... du förklarade bra!!
 
Min treåring skall gå sitt treårstest 8 Maj. Vi Skrittar och travar i skogen och i paddocken. Igår tog vi första galoppen det gick jättebra än så länge har hon varit väldigt snäll peppar peppar.... Jag rider ca 3 gånger i veckan och känner ganska väl när hon blir trött. Det blir ju inga långa ridpass precis ca 15 till 20 minuter.
 
Min är skrittad och travad. Har nu haft en längre vila pga. att hon började växa. Tänkte sätta igång henne igen, men till min stora förvåning märkte jag idag att hon börjat växa igen.

Verkar som att det inte blir någon 3 års test för henne. Inte med ridprov i alla fall.
 
Min tjej som ska gå treårs i slutet på april (hbl) är riden i skritt o trav samt påbörjade galoppfattningar vilket gått bra hittills. Ridit max två ggr i veckan o som längst i tjugo minuter sedan september. Sedan tömmkör vi lite, prommenerar i backar och löshoppar ngn gång i månaden. Gör ngt ungefär varannan/var tredje dag och hon tycker det är så spännande när det händer ngt. Under värsta växtperioden i december/januari tog vi det lugnt. Vidare är hon ridhusvan och resvan/lättlastad = precis som jag vill ha henne :D Tilläggas att hon hela tiden vuxit jämnt och är född rätt tidigt på året, annars hade jag inte ridit henne alls nu. Däremot är det väldigt läbbigt med vattenslangar/spola ben :crazy: ngn som har ngt bra tips?
Nin
 
Vi har börjat att rida litegrann (4g, varav 2 med ledare och två själv). Det har gått jättebra, hon bryr sig inte alls.
Annars så longerar vi och tränar på tömkörning, hon är inte så överdrivt förtjust i tömmar...
Går även på lite skogspromenader, kollar på bilar och sånt.

Mvh Johanna
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 243
Senast: iNHALE
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
983
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 623
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 431
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp