Bukefalos 28 år!

Hur många här kör sina större halvblod?

Fibusen

Trådstartare
Jag har en sån beslutsångest om jag ska köra in min häst eller inte! Han kommer landa på kanske 165,kanske högre endå.

Problemet som gör att jag tvekar lite är att jag känner mig faktist lite nervös när jag kör,känns inte som om jag har samma kontakt med hästen som när man sitter på ryggen,och tänk så händer det något att hästen blir rädd och sticker,med vagn och tömmar flygandes! :eek: Känns som om hästen kan skada sig mer då än med sadel bara.

Det som gör att jag VILL köra in är att inners inne så älskar jag att köra (i fall hästen är av lite mindre modell alt helt säker att köra),körde mitt förra kallblod rätt så mycket under en lång period,och det var nästan roligare än att rida!:o:D Jag vill kunna variera träningen,och om jag kan köra min häst så kan jag ta med mig sambon ut i vagnen och kan ha hunden med i koppel,alltså kan vi komma ut allihopa! Plus att om hästen är inkörd har jag fått för mig att det blir lite lättare med inridning.

Min häst är en så länge kolugn,tror inte fan själv skrämmer han ens! :D Tänkte börja tömköra nu under vintern lite,så får vi se hur det blir till våren/sommaren då han blir två.

Inkörning,ligger det på samma pris som inridning? alltså runt 4-6 000:-/mån?

Och vad finns det för alternativ till sele/vagn? Skulle helst bara vilja ha en rockard att köra med,är det typ travsele som gäller då?
 
Sv: Hur många här kör sina större halvblod?

Tror inte det är något problem om än din häst blir stor, 165 är väl iof inte "så" stort som halvblod mer en normalhöjd tycker jag, många av körhästarna som tävlar i högre klasser är då lika stora om inte större ibland. Skulle hästen få panik o skena är det minst lika otäckt och farligt med ett stort halvblod som en mindre häst.
Tycker verkligen att du ska kör in är helt övertygad att som du säger det kommer att hjälpa vi inridningen, tilliten för dig kommer att finnas där, många av kommandona sitter redan och miljöträningen är avklarad ;)
En väl balanserad och stadig rockard med svängel och hög sits är att rekommendera och en riktig bröstsele med lös brösta, draglinor och baksele.

Har ingen aning vad inkörning kostar men kolla upp om det finns någon körtränare eller liknande i din omgivning som kan hjälpa dig.
 
Sv: Hur många här kör sina större halvblod?

Nä - jag kör inte mitt större halvblod... för jag har inget sådant! Men jag kör travare på 165 och min shire på 174 cm, samt diverse mindre hästar och ponnyer.

Jag tycker nog inte alls att det är otäckare att köra de större, lite pyssligare att hitta bra utrustning har det ju varit till shirepojken men i övrigt inga problem alls.

En rockard känns som det naturliga valet för dig om du är lite osäker och inte så van. Kombinera den med en bra bröstsele/maratonsele eller en loksele som du modifierar för att använda med svängel och draglinor så har du ett bra ekipage sedan. Men inkörning och körlektioner åt dig kan definitivt vara en bra början och då kan du få hjälp att skaffa bra utrustning också ju!
 
Sv: Hur många här kör sina större halvblod?

Knapplån

Och varför inte en rockard med broms? Kan kännas tryggare.
 
Sv: Hur många här kör sina större halvblod?

Jo broms kan ju vara bra också. Fast i ärlighetens namn tycker jag att till stor häst så gör bromsen mindre skillnad. Får en stor häst lust att dra iväg med en rockard så spelar det inte så stor roll om vagnen är bromsad faktiskt - eller ja, det blir förstås lite tyngre att dra iväg med vagnen då... men dra i väg orkar de oavsett.

Däremot är det ju viktigt att den som hjälper TS att köra in ser till att hästen är väl skolad i grunderna såsom att stå still! Och att TS känner sig trygg med och har fått lära sig i vart fall grunderna själv också (om h*n inte redan kan det).

Min häst har fått lite spunk och drar iväg precis när jag kommit upp i vagnen - något vi lär få jobba med i vinter *suck*. Jag tror att det mest är att han är glad åt att vi börjat köra igen och inte riktigt kan "hejda sig". MEN kontentan är ju att det blir lite onödigt spännande...
 
Sv: Hur många här kör sina större halvblod?

Körde min förra häst på 185 :)
Var lite svårt och se nåt ibland när man körde släden eller rockarden, eftersom man satt så långt ner. Så en hög vagn där man ser över är att rekommendera.
Men det är jättekul att köra!
 
Sv: Hur många här kör sina större halvblod?

Jag har en sån beslutsångest om jag ska köra in min häst eller inte! Han kommer landa på kanske 165,kanske högre endå.

Problemet som gör att jag tvekar lite är att jag känner mig faktist lite nervös när jag kör,känns inte som om jag har samma kontakt med hästen som när man sitter på ryggen,och tänk så händer det något att hästen blir rädd och sticker,med vagn och tömmar flygandes! :eek: Känns som om hästen kan skada sig mer då än med sadel bara.

Det som gör att jag VILL köra in är att inners inne så älskar jag att köra (i fall hästen är av lite mindre modell alt helt säker att köra),körde mitt förra kallblod rätt så mycket under en lång period,och det var nästan roligare än att rida!:o:D Jag vill kunna variera träningen,och om jag kan köra min häst så kan jag ta med mig sambon ut i vagnen och kan ha hunden med i koppel,alltså kan vi komma ut allihopa! Plus att om hästen är inkörd har jag fått för mig att det blir lite lättare med inridning.

Min häst är en så länge kolugn,tror inte fan själv skrämmer han ens! :D Tänkte börja tömköra nu under vintern lite,så får vi se hur det blir till våren/sommaren då han blir två.

Inkörning,ligger det på samma pris som inridning? alltså runt 4-6 000:-/mån?

Och vad finns det för alternativ till sele/vagn? Skulle helst bara vilja ha en rockard att köra med,är det typ travsele som gäller då?

Det går finfint att köra stora halvblod. Nedan är min 6-åring. Inkörd som 4-åring. Han är omkring 171Mkh. :)

PrecisionH%25C3%25A4lsning.jpg
 
Sv: Hur många här kör sina större halvblod?

Jo broms kan ju vara bra också. Fast i ärlighetens namn tycker jag att till stor häst så gör bromsen mindre skillnad. Får en stor häst lust att dra iväg med en rockard så spelar det inte så stor roll om vagnen är bromsad faktiskt - eller ja, det blir förstås lite tyngre att dra iväg med vagnen då... men dra i väg orkar de oavsett.

Däremot är det ju viktigt att den som hjälper TS att köra in ser till att hästen är väl skolad i grunderna såsom att stå still! Och att TS känner sig trygg med och har fått lära sig i vart fall grunderna själv också (om h*n inte redan kan det).

Min häst har fått lite spunk och drar iväg precis när jag kommit upp i vagnen - något vi lär få jobba med i vinter *suck*. Jag tror att det mest är att han är glad åt att vi börjat köra igen och inte riktigt kan "hejda sig". MEN kontentan är ju att det blir lite onödigt spännande...

Ja,alltså jag körde ju mitt förra kallblod en hel del en period,men jag har aldrig fått lära mig att köra,utan travgubbarna i stallet visade mig EN gång hur jag skulle sela m.m,när vagn och allt var på och han visade mig hur man höll tömmarna så daskade han till hästen på röva och önskade mig lycka till! :eek::D Hade som sagt aldrig setat i en vagn förut,och hästen var visserligen en gammal travare,men hade inte blivit körd på säkert 6-7 år och var ganska het av sig med MYCKET motor. Men,det gick ju bra och var hur kul som helst,men hon var ju van med vagn och allt,känns liksom så "riskabelt" att ge sig ut med en häst som bara haft vagn på sig en månad kanske...
 
Sv: Hur många här kör sina större halvblod?

Haha - du beskriver EXAKT hur jag "lärde mig köra"... och så värst mycket mer kan jag inte i dag heller.

Men om du kört travare en del fixar du nog att köra ett inkört halvblod också - de är ju sällan lika inkörda med att ta så stort stöd på tömmen som travarna är och blir förhoppningsvis inte mer och mer springiga för att du håller i tömmen :D

En bra inkörning är dock a och o... och kanske lite lektioner då.

Lektioner hoppas jag fortfarande på att kunna åstadkomma för mig själv för övrigt. Inte så lätt med körlektioner när man inte kan transportera sin häst dock!
 
Sv: Hur många här kör sina större halvblod?

Ja,vi har ju så fina körvägar i stallet där jag står,breda sand/grusvägar rakt ut i skogen,så behöver aldrig köra bland trafik heller (på både gott och ont). När jag hade kallblod så var det enbart trafikerade vägar att välja på (50-70 väg) eller små stigar i skogen (som INTE gick att köra på) så det känns synd att inte ta tillvara på dom fina vägarna,när man faktist KAN köra med vagn inne i skogen.

Får se hur tömkörningen och allt går,om jag blir mer eller mindre sugen på att köra,men visst hade det varit mysigt! :love: Men känns "omöjligt" att min lilla korv ska kunna gå så pass lugnt i vagn så att matte vågar köra! :o

Dock så har min sambo sagt att om han blir inkörd så kan han ta en-två dagar i veckan,och sticka ut och köra. Låter ju lite lyxigt,speciellt när snön yr utanför fönstret eller om det är -25 grader ute! :D
 
Sv: Hur många här kör sina större halvblod?

Jag är ju av uppfattningen att alla hästar jag någonsin kommer att äga skall köras in - av flera skäl. Dels gillar jag att man kan variera träningen, dels tycker jag att körningen verkar få hästar att mogna, dels vill jag att någon annan ska kunna rida eller köra hästen om jag skulle bli sjuk eller liknande... listan kan göras lång men om hästen inte visar tendenser till att vara bakskygg eller ha en personlighet som gör den olämplig för körning så vill jag definitivt ha den inkörd - helst som åring.
 
Sv: Hur många här kör sina större halvblod?

Finns det inget körsällskap eller förening du kan vända dig til? dom brukar ju anordna inkörningskurser, :)
 
Sv: Hur många här kör sina större halvblod?

Vi pratar faktist om att ta nån "inkörare" till stallet,då det är jag med min -10,en till -10,en -09,och en -06 som vill köra in,så man får hjälp med lite grunder och sånt. Stallägaren har kört mycket för kanske 20 år sen,men hon säger själv att hon inte vill ge sig på det med sina (10:an och 9:an) då det var så längesen. Så vi får se´hur det blir. Den dagen vagnen ska på kommer nog jag att stanna hemma iallafall! ;)
 
Sv: Hur många här kör sina större halvblod?

Inte vad jag vet... Det enda är att två ganska stora travbanor ligger i närheten...
 
Sv: Hur många här kör sina större halvblod?

Var i landet finns du?
Vet vi det är det lättare att rekommendera hjälp som finns i närheten ;)

Kan tänka mig att inkörning/inridning ligger på ungefär samma priser, det är ju tiden som ska till och betalas för.

Självklart ska du köra in om hästen verkar lämplig för körning! Det är ju så roligt att köra häst!
Lotta
 

Liknande trådar

Körning Någon här som kör tandem? Jag har provat att tömköra mina shetlandsponnyer i tandem och det gick över förväntan. Näst steg är att prova...
Svar
2
· Visningar
1 918
Senast: Digbil
·
Körning Jag har precis köpt en ny körhäst som är hur go och trevlig som helst. Han är dessvärre inte inkörd med linor osv som man brukar utan...
Svar
3
· Visningar
2 769
Senast: gadriel
·
Körning Har en 9årig connemaravalack som jag länge har velat ta upp körningen med. Han var körd en hel del när jag köpte honom av uppfödaren för...
Svar
3
· Visningar
1 691
Senast: a_c72
·
Körning Min granne köpte en häst för ett par månader sen och för att hennes häst skulle ha sällskap över sommaren fick vi låna hennes svärmors...
Svar
7
· Visningar
1 929
Senast: Rosalinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp