Bukefalos 28 år!

Hur många härinne har valt sina hingstar och nu börjat seminera...

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

clownen

Nu börjar så smått avelssäsongen att dra igång med fölningar och nya hingstval & ombetäckningar av stona - årets höjdpunkt med andra ord :D

Ville därför starta en tråd om detta. Hur blev fölen efter förra årets hingstval ? Är ni nöjda med förra årets hingstval ? Väljer ni samma hingst igen eller tar ni någon annan ? Vilken hingst tar ni i såfall och får ni dräktigt eller tar hon om sig ?

Hur många här inne tar förresten bak. prov på sina ston innan semniering ? Vi kommer att göra det för säkerhets skull innan vi börjar seminera. Dessutom så vet vi redan nu att inget av stona går tillbaka med till samma hingstar som förra året utan i år går båda till Corlensky.

Helen
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur många härinne har valt sina hingstar och nu börjat seminera...

Första stoet (e. Acapulco Gold) har fölat, det blev en hingst e. Nobel, superfin och väldigt social. Han har en två år äldre helbror som också blev jättefin, därav blev det inget hingstbyte. I år är stoet sålt och går nog till Briar.
Sto 2 (e. Electro) gick tom och seminerades idag med Coriall. Tyvärr var sperman inte alls bra när den kom fram, så troligen blir det hingstbyte i nästa brunst om jag inte har supertur med att det tagit sig. Så nu funderar jag igen på vad som kan passa...
Jag tar bakt.prov på stona innan seminering!
 
Sv: Hur många härinne har valt sina hingstar och nu börjat seminera...

clownen skrev:
Nu börjar så smått avelssäsongen att dra igång med fölningar och nya hingstval & ombetäckningar av stona - årets höjdpunkt med andra ord :D

Gud ske pris eftersom våra ston blev sena förra året och därför har en bra stund till att växa om magen. För här uppe verkar ju vintern aldrig ge sig!!! Snöar utanför nu och snön ligger fortfarande djup!
Avelssäsongen känns avlägsen :cry:
 
Sv: Hur många härinne har valt sina hingstar och nu börjat seminera...

Pooh skrev:
Sto 2 (e. Electro) gick tom och seminerades idag med Coriall. Tyvärr var sperman inte alls bra när den kom fram, så troligen blir det hingstbyte i nästa brunst om jag inte har supertur med att det tagit sig.

Väldigt intressant (och tråkigt så klart) med tanke på vad vi diskuterat här inne om vad vissa av oss tycker är stressade 3-års hingstar. Hoppas att hon tar sig och att Coriall får ordning på grejerna när väl våren kommer på allvar.

Men det är inte utan att man blir fundersam på just detta med hårt tränade bäbis hingstar och deras fertilitet. Gjorde du den reflektionen?
 
Sv: Hur många härinne har valt sina hingstar och nu börjat seminera...

Jo, visst tänkte jag på det. Bad min station kolla kvaliten noga. Fast det hade de gjort ändå, de är superduktiga!
Hörde precis om en till som fått dåligt skick av honom lite längre upp i landet.
Vet inte om jag har lust att vänta på att han får ordning på grejerna. Byter nog hingst nästa brunst.
 
Sv: Hur många härinne har valt sina hingstar och nu börjat seminera...

¨Vad tråkigt.Det är trist när det blir så för unga hingstar.Risken finns sen att ryktet sitter kvar hela livet.
 
Sv: Hur många härinne har valt sina hingstar och nu börjat seminera...

kicket skrev:
¨Vad tråkigt.Det är trist när det blir så för unga hingstar.Risken finns sen att ryktet sitter kvar hela livet.
...ja eller åtminstonde tills nästa gång Tidningen Ridsport går ut och räknar dräktighets procent för publicering. Fast där vet man inte om det är hingsten eller stoet som strular iofs.

Helen
 
Sv: Hur många härinne har valt sina hingstar och nu börjat seminera...

Väntar fortfarande på att mina ska föla.Den ena är beräknad på torsdag o den andra den 18e.
Sen betäcks de om på 30 dygn är det tänkt. Hbl blir nog betäckt med Don Romantic i år.Och korsningsstoet med Vår arabhingst, Saltomortal(som fö är avelsvärderad o godkänd).Sen ska vi betäcka welshstoet med Vita Nova´s Hanassie RP.
Brukar också bakteriekolla först.
 
Sv: Hur många härinne har valt sina hingstar och nu börjat seminera...

Ja, det är trist. Men tror inte ryktet hänger i. Många har strul som tre-åringar, men kommer igen fint när de är något år äldre och det är ju en väldigt lovande häst. :)
Fast det hade varit trevligt med information tidigt om det är problem, i vissa fall kan man ju göra något åt det, tex köra till hemmastationen i stället.
 
Sv: Hur många härinne har valt sina hingstar och nu börjat seminera...

Sant. Jag vet att snacket gick om både Warsteiner o Rubinrot också när de var gröna. De blir ju ganska hårt pressade när de är nya...dels många ston o sen massor av tävlingar o träningar osv.
 
Sv: Hur många härinne har valt sina hingstar och nu börjat seminera...

Samtidigt så tycker jag att det skulle vara ett krav att man tog bakt. prover på stona i samband med vet.us. så man verkligen föröker att utesluta ev. infektioner...

Vi kräver ofta att hingstägarna ska vara ärliga - vilket dom ska också¨men vi måste ha krav på oss själva också :smirk:

Helen
 
Sv: Hur många härinne har valt sina hingstar och nu börjat seminera...

Pooh skrev:
Ja, det är trist. Men tror inte ryktet hänger i. Många har strul som tre-åringar, men kommer igen fint när de är något år äldre och det är ju en väldigt lovande häst. :)

Tror precis som du att det försvinner, kanske till och med under året om han bättrar sig. Finns ju flera exempel på just detta med "stressade" unga hingstar. Jag är inte orolig för honom framöver (kommande år) däremot kanske vi skulle fundera mer på hur vi skall göra med våra bäbis hingstar, hur mycket de skall behöva tränas och hur de skall godkännas. Är det vettigt med 3-åringar i avel när det blir så här? I slutändan är det vi stoägare som betalar för "försöken" att få in dem i avel snabbt.
Säger inte att jag har en lösning men frågetecknen är många
 
Sv: Hur många härinne har valt sina hingstar och nu börjat seminera...

Knapplån.
Som det ser ut nu så åker Poppy till Henfynyw Tywysog på torsdag eller fredag beroende på när brunsten drar igång. Visserligen naturligt och inte semin men vi vill också vara med på ett hörn;)
 
Sv: Hur många härinne har valt sina hingstar och nu börjat seminera...

Körde ett av stona till hingst i lördags, Johnny War Chic, oxå naturlig betäckning. :)
Dock har hon inte börjat brunsta än, men den borde komma närsomhelst nu.
 
Sv: Hur många härinne har valt sina hingstar och nu börjat seminera...

clownen skrev:
Samtidigt så tycker jag att det skulle vara ett krav att man tog bakt. prover på stona i samband med vet.us. så man verkligen föröker att utesluta ev. infektioner...

Vi kräver ofta att hingstägarna ska vara ärliga - vilket dom ska också¨men vi måste ha krav på oss själva också :smirk:

Helen

Här i delstaten Baden-Württenberg är det gratis med baktprov om man låter det analyseras på ett statligt laboratorium - endast veterinärens tid debiteras :idea: :bow:
 
Sv: Hur många härinne har valt sina hingstar och nu börjat seminera...

Man kan ju alltid hopas att rykten inte håller i sig.
Själv brukar jag bakteriekolla...för det brukar bli billigare i längden o man slipper en onödig risk för kastning o att det inte tar pga infektion.
Bättre att göra det innan man kör igång med inseminering så att det kan ta på första försöket.
 
Sv: Hur många härinne har valt sina hingstar och nu börjat seminera...

kicket skrev:
Man kan ju alltid hopas att rykten inte håller i sig.
Själv brukar jag bakteriekolla...för det brukar bli billigare i längden o man slipper en onödig risk för kastning o att det inte tar pga infektion.
Bättre att göra det innan man kör igång med inseminering så att det kan ta på första försöket.

*lånar knapp och puttar upp*

Nu måste det väl vara fler som har börjat och har något att berätta om olika hingstars spermakvalitéer?
 
Sv: Hur många härinne har valt sina hingstar och nu börjat seminera...

Vi har börjat....

Warkant-Wendekreis stoet fick ett fint hingstföl e Bocelli så hon är seminerad med honom igen. Baktprov taget o negativt. Nån vecka till innan hon kan kollas för dräktighet.

Bellini-Cyrano stoet har inget föl i år men blev seminerad igår med Richfield. Baktprov taget, borde ha svar på måndag. Stoet ska troligen säljas eftersom vi ska försöka dra ner lite på antalet hästar men det är svårt att välja när man har fyra helt olika stammar.

Weltmeyer-Lanthan stoet fölar inte förrän i början av juni, med Don Romantic, så hon får nog stå över i år o vila upp sig eftersom hon har haft många föl på rad.

Grundsee-Shogun xx stoet brunstar o ska kollas på söndag. Tar Don Primero till henne eftersom hon lämnat så bra tidigare. Baktprov ska tas, hon ju fick tvillingar som dog i början av februrai.

Sen har vi två till i stallet som ska betäckas. Dottern e Don Primero u Grundsee stoet är sålt men tillbaka hos oss för att betäckas med Rosevelt. Hon bör komma i brunst om nån vecka. Sto e Master-Herkules har föl e Weltman o ska betäckas men hingst är inte riktigt bestämt, ev blir det Don Romantic.

Vi tar ofta baktprov för att vara på säkra sidan, gör det alltid med ston som varit infekterade nån gång. Tar man i början av brunsten hinner man oftast behandla samma brunst o kan få dräktigt med en gång. Det är en sån liten kostnad o enkel grej att göra o man sparar mycket tid o pengar jämfört med att kanske upptäcka en infektion efter flera brunster o försök.

När det gäller sperman på nya unghingstar verkar det vara så att de ibland måste tappas några gånger innan sperman blir bra. Börjar man tidigt kan det därför bli lite sämre om det är de första skicken. Det är ju lätt att kolla med avsändaren om det har blivit bättre under de veckor som går tills man gör dräktighetskoll.

Hälsn Ann
 
Sv: Hur många härinne har valt sina hingstar och nu börjat seminera...

Ska betäcka ett sto, fick inget föl i år. Har ett sto e: Corlando-racing Ace, henne ska jag betäcka med Etrusco.

Mvh Hanna
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 722
Senast: Masse
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 428
Senast: Blyger
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
33 070
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det tog ungefär 2 månader innan jag kom ur min overklighetsbubbla och återvände till verkligheten, den där verkligheten där hur många...
Svar
0
· Visningar
471
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp