Hur många kvm är ett hektar resp. ett tunnland?

A

Albin

Skäms lite för att fråga, det borde man ju ha koll på....Kan någon vänlig själ upplysa mig? :confused:
 
Sv: Hur många kvm är ett hektar resp. ett tunnland?

tunnland, gammalt ytmått för åkerjord, egentligen den yta som kan besås med en tunna utsäde. I Sverige var tunnlandet vanligen 32 kappland = 14*000 kvadratalnar = 56*000 kvadratfot = 4*936,6 m2 (0,494 ha). I Dalarna var ett tunnland 40 snesland = 5*077,2 m2. Ett danskt tunnland var 1,12 svenskt = 5*516 m2.

hekta_r (beteckning ha), ett ytmått som motsvarar 100 ar, detsamma som 10*000 m2.

Kopierat från Bonniers Multimedialexikon :D

Immer
 
Sv: Hur många kvm är ett hektar resp. ett tunnland?

Tack allihopa för snabba svar!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
337
Senast: Glimra
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 067
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Har jobbat inom hästbranchen i många år, som ryttare på ett stort stall. Nu har jag gått in i branschen ur en annan vinkel...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp