Hur mycket mer växer hon?

S

Sajo

Jag såg ett jätte fint fullblods sto som jag blev sugen på, det ända är att hon endast är 162 cm!
Och tyvärr tycker jag att det är för litet, skulle vilja ha en häst runt 165 hellst större än mindre.
Stoet är endast 4 år men hon är ju fullblod och gått löp, dom brukar ju växa klart rätt snabbt för att kunna börja tävla tidigt?

Hon är väldigt smal och smäcker! Som fullblod brukar vara när dom går löp. Väldigt långa ben och tunn, ser nästan ut som en åring med snygg typ.
Men jag skulle då använda henne till vanlig ridning och "växer" ju med muskler?
Själv är jag 168 och väger runt 56.

Vad tror ni, är det för litet?
Tror ni hon växer nå mera?
 
Sv: Hur mycket mer växer hon?

Jag är tveksam om hon kommer att växa mer. Inga av mina fullblod har vuxit så sent. Men om hon växer så blir nog inte så mycket.
 
Sv: Hur mycket mer växer hon?

Okej va tråkigt !

Det är ju inte så stor chans att just hon skulle göra det då.
 
Sv: Hur mycket mer växer hon?

Ganska svårt att avgöra tycker jag men har ganska lång överkropp.

Men red d-ponny ända tills i somras och då såg jag lite lång ut men inte för stor men skillnaden är ju att fullblodet är så smäcker och långa ben då gör det ju att hon ser "mindre" ut.
 
Sv: Hur mycket mer växer hon?

Jag såg ett jätte fint fullblods sto som jag blev sugen på, det ända är att hon endast är 162 cm!
Och tyvärr tycker jag att det är för litet, skulle vilja ha en häst runt 165 hellst större än mindre.
Stoet är endast 4 år men hon är ju fullblod och gått löp, dom brukar ju växa klart rätt snabbt för att kunna börja tävla tidigt?

Hon är väldigt smal och smäcker! Som fullblod brukar vara när dom går löp. Väldigt långa ben och tunn, ser nästan ut som en åring med snygg typ.
Men jag skulle då använda henne till vanlig ridning och "växer" ju med muskler?
Själv är jag 168 och väger runt 56.

Vad tror ni, är det för litet?
Tror ni hon växer nå mera?

Min erfarenhet av fullblod är att de liksom alla andra varmblodiga hästar kan växa upp i t.o.m 5 års åldern. Men de slutar växa i större mängder runt 4 år. Det finns en möjlighet till att hon växer till 165cm men troligtvis inte.

Förövrigt så är hon definitivt inte för liten för dig, med 168cm kan du ju rida ponny, storleksmässigt. Tyvärr så är det många ryttare som väljer en för stor häst och han då inte rida och hålla ihop den ordentligt. Å andra sidan så är fullblod smäckra och känsliga så det brukar funka ändå, men tänk på att de även är modiga och har ofta en oerhört stark vilja, vilket är bra att kunna ha något att sätta emot.
Ändå är jag själv 170cm och en person som gillar när hästarna är 170cm och uppåt, men så är jag även en fullblodsmänniska.
 
Sv: Hur mycket mer växer hon?

Ganska svårt att avgöra tycker jag men har ganska lång överkropp.

Överkroppen har ingen större betydelse så sett. Tänk på att man måste ha långa ben för en stor häst, du ska som jag sa kunna komma åt och hålla om ordentligt.
 
Sv: Hur mycket mer växer hon?

Jag tror inte hon växer så mkt mer, ev någon cm. Sen kan jag tänka att hon kommer att bredda sig ju äldre hon blir (då hon musklar sig) Då kommer hon ju iaf kännas större att rida. Mitt fullblod var 164cm o jag är 173, kände mig inte alls stor på henne. Sen, som svaret ovan så håller jag med om att man ofta har förstora hästar, vilket inte alltid blir det bästa resultatet.
Men gå på din känsla, känns hon lagom när du rider?
Lycka till :)
 
Sv: Hur mycket mer växer hon?

fast intye är hon för liten för dig? skiljer ju bara sex centimeter :confused:

min förra häst var 25 cm mindre än mig, jag 175, han 150, men d$t spelade ingen roll, det var hästen
jag älskade , inte storleken.
 
Sv: Hur mycket mer växer hon?

*kn*

Okej tack så mycket för alla svar :)

Är van att rida större hästar förutom min förra ponny.

Och ja det är precis som Morcraban nämnde, för många rider för stora hästar och kan då inte rida ihop dem bra. Då blir det nästan som ett "mode".

Men sen är jag endast 17 så kommer nog bli "kraftigare" eller ja ni förstår. Men hon kommer ju också växa på bredden då hon är så ung och har "bara galopp" muskler.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 464
Senast: Hedinn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 109
Senast: nullo-modo
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 579
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp