Bukefalos 28 år!

Hur mycket ska en bondkatt väga?

Koriander

Trådstartare
Är 7.9 kg för mycket för en katt? Han är visserligen stor men även ganska korpulent. Hur bantar man ner en utekatt som äter allt som rör sig och som är lika stort som han (släpar hem stora harungar på våren) och som smiter in genom grannens kattlucka och slukar i sig deras kattmat? Hemma får han bara lite torrfoder de gånger han visar sig. Han avmaskas regelbundet och är förövrigt frisk och kry, men jag är lite orolig för hans vikt och vad det kommer att innebära i framtiden för hans hälsa. Är han kanske en oerhört skicklig jägare och kan dom verkligen bli så feta av att äta det dom fångar? Någon annan som har en fet och glupsk katt??
 
Sv: Hur mycket ska en bondkatt väga?

Det är omöjligt att säga om han är fet bara utefter vikten. Bondkatter kommer i alla möjliga storlekar och kroppsformer så 7,9 kg kan vara helt OK vikt men det kan vara åt skogen för mycket också.

En tumregel är att man ska ana revbenen när man känner på sidorna av kroppen. Försök bilda dig en uppfattning om läget genom att kolla och känna på honom. Om du inte lyckas kan en veterinär hjälpa dig.

Den enda mat du kan kontrollera är ju den du ger honom så drar ner på den givan. Det är ju inte ens säkert att han behöver den alls, inte så länge han har framgång med jakten och grannen matar honom. Jag skulle dock försöka lösa matsituationen med grannen, men till en början kan du ju dra ner på den mängd mat du ger honom.
 
Sv: Hur mycket ska en bondkatt väga?

Jag har en bondkatt och han väger runt 4-5 kg, och han är ändå rätt rund så jag tror att din katt är lite överviktig. Jag har ingen aning om hur man bantar ner en katt, du kanske kan fråga någon veterinär eller nåt om du är orolig?
Kram Kristiin
 
Sv: Hur mycket ska en bondkatt väga?

Nja, men om katten är fet och du inte känner revbenen så får du ju banta honom, kanske åka till vet och få nåt bra lightfoder och rekommendation på hur mycket/lite du ska ge honom.:) lycka till!
(bondkatter kan ju variera väldigt mycket i storlek, vissa väger 2 kilo när dom är lagom smala, vissa väger mer uppemot 7..)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två bondkatter, en 5 års hane på 5,8 kg och en 2 års hona på 2,5 kg, båda kastrerade. Vad och hur mycke är bästa maten att...
Svar
9
· Visningar
2 444
Senast: Sol
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 203
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 137
Senast: kem
·
D
Övr. Katt ..min mammas katthållning!:mad: Det är så här, min mamma har bott i en lägenhet sedan 8 år tillbaka ensam. Varit vän med alla grannar...
Svar
15
· Visningar
2 518
Senast: Galore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad nynnar ni på?
  • Stänger du toalettlocket?
  • Att reda upp livet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp