Hur mycket vatten till betfor pelletsen???

G

Grevinnan

Till den vanliga sorten så tar jag en liter betfor och tre liter vatten, men nu ska vi ha pellets istället....
Är det någon annan som använder det???
Det är ju billigare och tar mindre plats.
 
Tumregel: Har allt vatten absorberats när betforn svällt färdigt, använd mer vatten!
 
Jag har aldrig mätt upp vattnet när jag gör betfor. Jag häller bara i. Man ser ju som sagt om man använt för lite vatten.

Prova dig fram.
 
Jag har för mig (många år sedan) att vi använde mer vatten till pelleterad betfor än "lös" och att det även tog längre tid för den att svälla.
 
Jag använder pelletsbetfor. Det tar ju längre tid för pelleterat att svälla (bra för mig som endast fodrar betfor på morgonen) och det krävs mer vatten. Jag har dock ingen tumregel men känn dig fram, pelletsen ska ju vara helt upplöst alltså måste alla hårda kärnor ha försvunnit innan det är färdigsvällt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
1 287
Senast: Shixle
·
Hundhälsa Är det någon annan som varit med om samma problem? Bor på en stor gård med cirka 200 kor. Därmed är det MYCKET kodynga, diverse pellets...
Svar
10
· Visningar
867
Senast: hastflicka
·
Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
6 427
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
1 796
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp