Hur mycket vikt klarar en viktbärande c-ponny bära?

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

ezze79

Jag har en New forest av fjording storlek. Väldigt grov alltså. Nu undrar jag hur mycket vikt hennes ryttare får max ha!

Jag väger 85kg och är 157 lång.
Min polla skulle lätt klara av lättare klasser i distans men hur är det med mig på rygge´n? nån som har synpungter? Har inte ridit henne mycket pgr av min vikt!:(
 
Sv: Hur mycket vikt klarar en viktbärande c-ponny bära?

Vart finns det utröstning att köpa för distanstävlingar?
 
Sv: Hur mycket vikt klarar en viktbärande c-ponny bära?

Jag ställer en motfråga.
Hur kommer det sig att du har en häst som du inte vet om du törs rida? Är det inte bättre att du skaffar en häst och lite hästkunniga människor runt dig hjälper till att matcha er så du slipper gå och fundera på om det är lämpligt att du rider din egen häst eller ej?!
Jag kan hjälpa dig med att tumregeln för häst och ryttare, att de ska funka i de flesta fall, är att ryttaren inte ska vara mer än tio centimeter längre än vad hästen är i mankhöjd. Är du 157 cm ska hästen vara MINST 147 cm hög alltså. Annars blir det obalanserat såvida du inte är väldigt rutinerad och har extremt bra balans, för sådana ryttare kan vara mycket längre, eftersom de själva kan kompensera sin längd genom att balansera sig rätt när de rider, men det är en svår konst och jag tycker det låter som att du inte är riktigt där ännu.
Jag skulle i första hand koncentrera mig på att rida min häst i form i ganska mycket dressyr oh över bommar, klättra och träna balansövningar samt ta hjälp av en duktig instruktör så ofta jag kunde, och be den personen att hjälpa mig att avgöra om det skulle gå bra att vara med i en distansritt eller inte. Det beror på så mycket mer än att man väger si eller så mycket nämligen. Jag är ganska säker på att du behöver någon som ser er "live" för att få ett bra svar. Allt beror på hur hästen bär sig, jobbar den med ryggen, hur sitter du, hur rider du själv; har du lugn skänkel, mjuka händer sitter du korrekt osv.
Därför hoppas jag INNERLIGT för både din o hästens skull att du tar hjälp av någon som kan hjälpa dig med ditt problem.
Lycka till!!
(Du får gärna skicka PM om du vill veta mer vad jag menar.)
Jessica
 
Sv: Hur mycket vikt klarar en viktbärande c-ponny bära?

En gammal tumregel säger att hästen enkelt kan bära 10% av sin egen kroppsvikt utan att leder och senor far illa... eller är det 15%? Är det någon som kommer ihåg?
 
Sv: Hur mycket vikt klarar en viktbärande c-ponny bära?

10% låter extremt lite. Då borde min häst, 460 kg, bara kunna bära 46 kg...
Jag har hört att man kan ha en sjättedel av hästens kroppsvikt som riktlinje till hur tung ryttaren kan vara. Det tycker jag låter bra, för då kan min gå med drygt 76 kg.
Jag är 170 cm lång, min häst 155 cm hög.
 
Sv: Hur mycket vikt klarar en viktbärande c-ponny bära?

Jag håller med dig, 10% låter väldigt lite. En sjättedel är ju runt 17%, vilket låter mer normalt. Min vältränade hannoveranare på 600 kg borde ju kunna bära mig (52kg) och sadeln (ca 10 kg) och mina tjocka vinterkläder utan att klaga. :)
 
Sv: Hur mycket vikt klarar en viktbärande c-ponny bära?

Ja nu är ja ju ingen nybörjare hon är utbildad medelsvår dressyr och jag har mycket bra sitts och ok balans enligt min förra tränare. J.ag har ridit i 25 år så ja kan en del. men låååångt ifrån allt.
Ja gick över till stor häst vig 16 års ålder och har därför inte koll på vad en ponny orkar. Men hon är klart mycket grövre model änn många av dom större hästaran ja ridit.
Hon är som en grov Fjording även med full kondis.
Och hästen är mina barns som har tappat intresset.
Jag rider henne ibland men mäst tömkör ja och nu håller på och kör in henne. Vi är som handen i hansken och ja önskar ja kunder rida henne mer.
 
Sv: Hur mycket vikt klarar en viktbärande c-ponny bära?

Jag förstår att du vill rida, men varför inte rida bara ibland och utveckla körningen till eran sport istället? Dressyr-körning? Maraton-körning?
Inom JUF anordnas Hästrallyn där du kan tävla körandes också. Det är som distans fast med stationer där du visar dina och hästen precisionskunskaper.

Inte för att vara elak på något sätt, men du väger lite för mycket även för en kraftig c-ponny om du ska träna och tävla den inom någon ridgren.
"En sjättedel av hästens vikt kan du lägga på dess rygg", är en gammal bra tumregel. Det har jag med mig från min allra första tränare som var Överstelöjtnant och red inom militären... den tumregeln gällde där.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Ridning Jag vet att det är o lika för alla ponnyer och ryttare så jag undrar såklart bara på ett ungefär! Men jag undrar hur stor skillnad det...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 945
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 145
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 477
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 248
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition
  • Gråter du?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp