Hur mycket vitlök?

A

AxoQueen

Vitlök är ju bra både för och mot det mesta, så därför ger jag det till mina och sambons fyra hästar. Är det någon som vet hur mycket vitlök som är lagom att ge. Någonstans har jag hört att en klyfta om dagen är lagom för människor, vad kan då vara lagom för en häst?

/Kristin :confused:
 
:crazy: Nu vet man ju inte vad man ska tro! Ska man ge vitlök eller inte????? :confused:
 
Mina hästar får alltid vitlök...

...som med allt annat gissar jag att det blir giftigt i för höga doser...hästar och andra djur får ju diarre av för mycket vitlöksmängd på en gång...gäller även oss människor.

Så länge jag ger vitlök så har jag inte sett röken av någon förkylning...en kronisk hosthäst slutade hosta också...

Normal dosering skulle jag nog gissa på två klyftor...eftersom det är så starkt när det är färskt...pulverform så rekommenderas 2 msk om dagen.
 
har vitlökspulver (med 100% vitlök i) där rekomenderas man att ge två rågade mått om dagen ( ett mått är 5ml)
 

Liknande trådar

Hästvård Någon annan här med häst som konstaterats med mild astma? Hästen är otroligt prestationsnedsatt trotts ytterst mild astma. De ska ligga...
Svar
3
· Visningar
214
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
748
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 158
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
569
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp