Hur mycket vitlök?

A

AxoQueen

Vitlök är ju bra både för och mot det mesta, så därför ger jag det till mina och sambons fyra hästar. Är det någon som vet hur mycket vitlök som är lagom att ge. Någonstans har jag hört att en klyfta om dagen är lagom för människor, vad kan då vara lagom för en häst?

/Kristin :confused:
 
:crazy: Nu vet man ju inte vad man ska tro! Ska man ge vitlök eller inte????? :confused:
 
Mina hästar får alltid vitlök...

...som med allt annat gissar jag att det blir giftigt i för höga doser...hästar och andra djur får ju diarre av för mycket vitlöksmängd på en gång...gäller även oss människor.

Så länge jag ger vitlök så har jag inte sett röken av någon förkylning...en kronisk hosthäst slutade hosta också...

Normal dosering skulle jag nog gissa på två klyftor...eftersom det är så starkt när det är färskt...pulverform så rekommenderas 2 msk om dagen.
 
har vitlökspulver (med 100% vitlök i) där rekomenderas man att ge två rågade mått om dagen ( ett mått är 5ml)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
884
Senast: Amk
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
744
Senast: MiniLi
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
901
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 036
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Det här med klädsel
  • Flytta eller ej?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp